Gäst Bajon1 Postad 26 Januari , 2008 Rapport Share Postad 26 Januari , 2008 Då var det så äntligen dax att byta drivknutsdamasken på min 11:a. Som tur är har man tillgång till en verkstad,för det blåste och regnade nått så in i h*****e här nere i Skåne idag. Själva demonteringen fortlöpte utan några problem. Demonterade bromsslangar. Gängade på två bitar bränsleslang och knep åt med två svetstänger.Enkelt men effektivt. Demonterad portalväxel.Smort som f-n. En styck demonterad defekt damask. Tack vare Erik Törnqvist:s tips om monteringen av den nya damasken gick arbetet som en dans. Sedan var det bara att montera ihop det hela igen.Med två man och en domkraft så gick det enkelt att få tillbaka portalen. Interiör-vy av en Tgb-axel. Färdigmonterat och klart för provtur. Allting fungerade,och höll tätt.Så nu väntar jag bara på reg-skyltarna. Sedan bär det av till Svensk bilprovning. Ännu ett stort tack till Erik för hans tips rörande bytet av damask. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 26 Januari , 2008 Rapport Share Postad 26 Januari , 2008 Vad använde du för att låsa skruvarna till portalerna? Det verkar vara lite problem att få skruvarna att sitta på plats, vissa rekommenderar nordlock brickor och stark locktite. Jag såg en TGB11 där skruvarna lossat så att en portal glappat upp några millimeter, när haveri. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 26 Januari , 2008 Rapport Share Postad 26 Januari , 2008 Jag skruvade bara tillbaka bultarna som dom satt.Men man borde kanske ha använt lite locktite på bultarna.Om här finns någon som har något bra tips så skriv gärna ett par rader. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 27 Januari , 2008 Rapport Share Postad 27 Januari , 2008 Använd locktite eller bra låsbrickor, vid en inspektion efter några turer så satt flera av skruvarna löst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 Januari , 2008 Rapport Share Postad 27 Januari , 2008 Kul att det är nytta med tipsen! Jag skickar tacken vidare till de som tipsat mig innan jag själv byte, ingen glömd. Jag har själv fått en portal lös efter damaskbyte. Det är säkert loctite som är lösningen på problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 27 Januari , 2008 Rapport Share Postad 27 Januari , 2008 Då blir det nog att dutta på lite locktite på varje bult.Lite snopet att köra och tappa portalen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sachs Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Tjena, lånar tråden lite om det är okej.. På min 11 bil så byttes damskerna för ca 4-5 år sen och sedan dess så har den i princip stått still, tills jag tog körkort förra året.. har nu sett att oljenivån i den ena portalaxeln ofta ligger lite över nivåpluggen, och samtidigt har jag fått för mig att oljan i framaxel klumpen minskar.. hmm. Kan de slitas så fort? det är ju olika viskositet i axlarna, hur stor skada kan de göra om man kör mycke med det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sachs Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 har läst att det kan rinna över lite om kärran står i lutning, men jag har haft den stående hyfsat rakt vad jag kan minnas.. tycker även att damaskerna ser fräscha ut när man tittar på de, det e väl någon mässingsring som ska hålla tätt in mot diffaxeln.. har inte pillat så mycke med denna delen av bilen än, håller på att lära upp mig .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Det är inte för att damasken i sig "är sliten" som nivån minskar i klumpen och ökar i portalväxeln. Det finns helt enkelt ingen riktig tätning mellan utrymmena. Drivaxeln snurrar genom en mässingsring som sitter i damasken och ringen tätar inget vidare. Om man står i kraftig lutning, så får man till sist mer olja i den lägre portalen och klumpens nivå minskar i motsvarande grad. Jag tror inte det är nån större fara att få diffväxelolja i portalen om det bara har varit korrekt mängd specificerad olja där från början. Det farliga vore troligen att få motorolja i diffväxeln, vilket högst sannolikt bara skulle inträffa vid vältning. Och då har man säkert andra problem med smörjningen ändå... Eftersom axlarna inte är konstruerade med tätning, så kan vi nog utgå från att det inte är farligt att få blandning i portalväxlarna. Men smörjschema är säkert väldigt bra att hålla sig till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sachs Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 när oljorna blandas måste det väl tillslut bli en helt annan viskositet och det kan väl inte vara så bra kan jag tänka mig.. det är bara lite funderingar, men man vet ju alldrig en del man pratar med angående smörjscheman kör samma kombiolja i allt. Andra är nogrannare och säger att de inte alls är bra att köra utanför smörjschemat.. det är lite delade meningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 en del man pratar med angående smörjscheman kör samma kombiolja i allt.Andra är nogrannare och säger att de inte alls är bra att köra utanför smörjschemat.. det är lite delade meningar. Det är därför man byter olja med jämna mellanrum, så man inte får kombiolja överallt. Finns det något bra knep/sätt att märka om man börjar få slitna damasker? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Finns det något bra knep/sätt att märka om man börjar få slitna damasker? Hissa upp framhjulet... vrid max styrutslag och kika på damsakerna, ursäkta damaskerna samtidigt som man snurrar på hjulet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Borde ju vara något som besikningsgubbarna tittar på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Jo men det är 2 år mellan varven så det får man allt hålla koll på själv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Det är bra att tvätta damaskerna, spola dem. Det fastnar skit i vecken och det gnager hål på dem med tiden. Jag är allergisk mot högtryck, men var och en avgör hur man vill vårda grejorna. Skit som ligger kvar överallt är högst sannolikt sämre än att man blåser in lite vatten på ställen där det inte bör finnas, bara man ser om oljebytena. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst heltom Postad 28 Juni , 2008 Rapport Share Postad 28 Juni , 2008 Hej, Nu har jag ett problem. Jag har monterat en ny damask, Volvo original, men det visade sig att gummiflänsen inte kläms fast som den ska. D v s den fläns som skall klämmas fast mellan spindelkåpan och banjoröret. Allt ser bra ut tills man vrider till fullt hjulutslag. Då flärpar flänsen loss och det blir öppet (en glipa) in till banjoröret. Gissa om man piggnar till efter att ha skruvat loss och lagt flänsen till rätta, för att sedan se att det lossnar igen. Vad gör jag för fel? Skall man limma, tvätta med bensin, eller vad? Tacksam för tips. /Thomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 29 Juni , 2008 Rapport Share Postad 29 Juni , 2008 tvätta rent med sprit eller annat som avdunstar i damaskspåret, sen kan du med fördel "limma" fast damasken i spåret och låta det torka ordentligt innan du monterar portaldelen. men det låter som om damasken är för liten trots att den är från volvo eller att du har en skada på axelröret som göra att den inte klämmer åt om damasken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 29 Juni , 2008 Rapport Share Postad 29 Juni , 2008 Fick tips om att använda packning på tub i stället för lock tite det fungerar tydligen väldigt bra och om det förmodan skulle lossna så håller gummit som bildats av packnings matrialet kvar skruvarna trots det vibrerar och snurrar. så då kan de inte gängas ur och göra skada Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 29 Juni , 2008 Rapport Share Postad 29 Juni , 2008 Han menade att damasken släpper från spåret när han svänger fullt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 29 Juni , 2008 Rapport Share Postad 29 Juni , 2008 Använd locktite eller bra låsbrickor' date=' vid en inspektion efter några turer så satt flera av skruvarna löst.[/quote'] Jo det var till skruvarna här jag menade att man skulle använda packning på tub Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst heltom Postad 30 Juni , 2008 Rapport Share Postad 30 Juni , 2008 Tack för tips. Jag är också inne på att det är nödvändigt att limma och provar med kontaktlim så att damasken verkligen ligger i spåret vid monteringen. Men det är rätt uppfattat att damasken spänner. Den skulle vinna på att vara något längre, så att den inte strävar efter att krypa ur spåret. Hoppas att de som planerar för egen tillverkning av damasker överväger att göra dem något längre än original. Jag tror att det skulle vara bra. /Thomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 30 Juni , 2008 Rapport Share Postad 30 Juni , 2008 Kolla hur det står till med dina svängbegränsare. Jag inbillar mig att de kan lossna eller vara feljusterade och det är säkert inte bra för knutarna heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst heltom Postad 30 Juni , 2008 Rapport Share Postad 30 Juni , 2008 Tack för bra tips om svängbegränsarna. Skall kolla dem, men den damask som jag bytte ut satt som den skulle, men var sprucken. Återkommer med resultatet när jag är klar. /thomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 30 Juni , 2008 Rapport Share Postad 30 Juni , 2008 Jag använde "Chesterton" "flänstätning" till Volvo orginal tätningar. (Rengör noga med lösningsmedel innans.) Smörjer när man monterar, vilket gör att de enklare glider på plats, och låser lite när det torkat. De nya portaltätningarna som tagits fram, är lite längre och har ett flexiblare gummi. Har än inte hört om någon lyckats få någon att lossa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst heltom Postad 14 Juli , 2008 Rapport Share Postad 14 Juli , 2008 Nu är damaskerna utbytta på båda sidorna - och de sitter fast. Metoden att använda för att inte damasken skall "glida loss" vid fullt hjulutslag, var sannolikt extrem rengöring. Gummit behöver vara torrt. D v s, inget fett, olja e dyl på gummidamasken eller på de metalldelar som den skall klämmas emellan. Kontaktlim behövdes inte, men jag vidhåller att damasken skulle vinna på att vara ett par tre mm längre för ligga stadigt i sitt spår. Jättebra om "piraterna" blir bättre än originaldamaskerna på denna punkt. /Thomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.