Gå till innehåll

Damaskbyte på 11:an


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E
Var finns Eriks tips om damaskbyte? I gamla terrängbil.net fanns den med i listan på reportage tror jag.

 

 

Artiklarna kommer man åt genom att klicka på OM TERRÄNGBIL.NET -> Artiklar och reportage

Då kommer det upp en lista över artiklarna. Just nu visas bara dom fem sista från respektive kategori (skall ändra på denna så att alla visas) Välj en artikel ur "garagetips" så får du en ny lista på högersida som visar samtliga inom kategorien.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jaha Hasse, har du dokumenterat det alternativa sättet? Jag behöver inte veta nåt specifikt eller snarare, jag vet inte ännu om jag behöver veta nåt specifikt. Jag tänkte ge mig på damaskbyte imorgon och förbereder mig mentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några bilder blev det men eftersom jag tycker det är klyddigt att lägga in dom här så ska jag beskriva det snabbt PDT_Armataz_02_30.gif

 

när du plockat av hjulen och tömt ut oljan så aktiverar du framdiffen "håller hylsan på plats" sen så lossar du styrleden, bultarna till slangfästet på axelröret "2st", muttrarna bakom bromsskölden "7st", och tar ut hela delen och ställer den på en pallbock så att den kan lutar mot fjädern, sen lossar du bultarna som håller portaldelen till axelröret "8st", efter detta är det bara att dra portaldelen rakt ut och lägga på något skydd typ brädskiva eller dylikt då pinnbultarna kommer ligga neråt, sen är det dax för att ta av damasken vilket görs med en mellan flatmejsel, knacka på olika ställen o plocka ut den när den lossnat, flytta över mässingringen till nya damasken och sätt ner den i portaldelen, knacka jämt runt med en 10mm dorn

 

vid montering så håller dumed ena handens fingrar inne i portaldelen där lilla lagret sitter o den andra vid drivaxel o damask, montera allt o lirka på lilla hjulet så splinsen går i, sen håller du allt rakt o ser till så damasken ligger rätt innan du för ihop delarna.......sen är det bara att montera i omvänd ordning mot demontering

 

Mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst cqdxcab
PDT_Armataz_02_04.gif har lite funderingar finns de några bra saker som man ska tänka på när man byter damasker och urtagning och isättnang av portalen igen ska nämligen själv byta nu idagarna tacksam för svarPDT_Armataz_02_02.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Borsta helt rent runt omkring såpass långt ifrån att du inte riskerar rafsa in skit när du grejar. Torka ordentligt torrt i kontaktytorna mot damasken (det står nog nånstans här ovan också).

 

Senaste gången jag bytte damask, så lade jag två lastpallar på varandra, den övre uppochner. När hjulet är avtaget kan man hissa ner axeln så att hjulväxeln precis ligger an försiktigt mot pallen, sen kan man skruva av grejorna utan risk att tunga delar ramlar ner och skadar en, eller att man knäcker ryggen eller slår i drivaxeln för att man tappar hjulväxeln. Gapet mellan EUR-pallarnas "ben" är lagom stort för att hasa ut hjulväxeln på bromsskölden och ha den stadigt i alla riktningar utom en. Och det kan räcka med att balansera EN riktning med den tunge klumpen. Det rinner ut en del olja från axelröret, så det kan vara bra att ha nåt litet kar under skarven.

 

Passa på att smörja nipplarna när du har bytt damasken färdigt och ändå har hjul av.
ErikC3042008-10-08 23:48:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Då jag bytte damask (nr 2 i ordningen) för ett tag sedan utvecklade jag det fältmässiga hantverket en smula. Först gjorde jag som brukligt är rent runt den gamla damasken för att inte få in smuts under det kommande arbetet.

 

Först bort med styrstaget. Medan hjulväxeln forfarande satt på plats började jag försiktigt knacka ut den gamla damaskens metallring med mejsel och hammare. När den nästan var lös fortsatte jag demonteringen i vanlig ordning.

 

Det är betydligt lättare och smidigare att knacka ut den gamla metallringen när hjulväxeln sitter stadigt på bilen. Dessutom slipper man brottas med en drivaxel samtidigt som damasken ska loss...PDT_Armataz_02_05.gif

Ett litet mektips som underlättar en hel del enligt mitt tycke. Eller har ni andra redan kommit på detta...PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där, det var en bra lösning! PDT_Armataz_02_43.gif  Jag hade nog klurat ut något liknande lagom till damaskbyte nr 3, host...

Skämt åsido, som man bäddar får man ligga brukar det heta. Jag utförde operationen i terräng, på gräsyta, + 5 grader, regn... En uppspänd presenning och varma kläder hjälpte dock upp situationen lite. Har inte tillgång till garage som är tillräckligt högt, annars hade jag naturligtvis varit inomhus..

Men, men, lite frisk luft har ju aldrig skadat..PDT_Armataz_02_40.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde damask byte för första gången för ca 1 mån sedan

och då enligt Hasses princip

 

Inga bromsslangar som ska av och inga tunga lyft

 

Damaskbytet tog ca 1 tim och 15 min första gången (Själv)

och detta kan lätt göras i fält

 

Här en liten bild 

3_010.jpg

Bilden är tagen av Hasse på hans 11:a

Töm portalen på olja och dela sedan denna vid bromskölden 7 muttrar

 

 

 

Mvh Arnberg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Gjorde damask byte för första gången för ca 1 mån sedan

och då enligt Hasses princip

 

Inga bromsslangar som ska av och inga tunga lyft

 

Damaskbytet tog ca 1 tim och 15 min första gången (Själv)

och detta kan lätt göras i fält

 

Här en liten bild 

3_010.jpg

Bilden är tagen av Hasse på hans 11:a

Töm portalen på olja och dela sedan denna vid bromskölden 7 muttrar

 

 

 

Mvh Arnberg

 

 

Är det någon packning vid bromskölden som måste bytas eller tar man på tub?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att passa på och packa om knutarna med nytt fett när man byter damasker. Den hypoidolja som läcker igenom bussningen i damasken löser även upp fettet i knuten med tiden vilket leder till att knuten till slut snurrar utan fett och slits fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Bajon1

Bytte damask på vänstersidan på 11:an idag,och kan säga att knuten smörjs nog tillräckligt av oljan som slängs upp när man kör.

Knuten på min va helt insmord med olja,så det bör nog inte va några problem där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1
Gjorde damask byte för första gången för ca 1 mån sedan

och då enligt Hasses princip

 

Inga bromsslangar som ska av och inga tunga lyft

 

Damaskbytet tog ca 1 tim och 15 min första gången (Själv)

och detta kan lätt göras i fält

 

Här en liten bild 

3_010.jpg

Bilden är tagen av Hasse på hans 11:a

Töm portalen på olja och dela sedan denna vid bromskölden 7 muttrar

 

 

 

Mvh Arnberg

 

 

Har lagt upp lite fler bilder på demontering av portal här ---> http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4464&PID=51483#51483
Bajon12009-04-11 19:55:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips är att passa på och packa om knutarna med nytt fett när man byter damasker. Den hypoidolja som läcker igenom bussningen i damasken löser även upp fettet i knuten med tiden vilket leder till att knuten till slut snurrar utan fett och slits fort.

 

Skal cv ledet pakkes med fett? På min bil var det ingen fett på cv ledet men bare olje.

 

Om cv ledet ikke skal gå i olje, så må det være en tetting mellom CV led og portalhuset?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst HexaWD

Etter å ha skiftet olje på "nybilen" fekk eg svar på kvifor det ikkje var så mykje olje på nava; det har lekket ut! Begge sider har lekkasjer frå damasken. Er med andre ord på jakt etter nye og har sett eit par kilder;

 

 

 

Har noen erfaringer med en av disse og kan anbefale kva som skal handles inn for lengst mulig problemfritt bilhold?

 

Har forstått det slik at Volvo sine ikkje er av dei beste?

 

Takker for hjelp og veiledning.

 

Steinar Inge

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Dom på blocket verkar va i stil med dom som morgan (roadkill) här på forumet säljer.

Har själv monterat en av morgans damasker för några veckor sedan,och dom är mycke mjukare och flexiblare än volvos orginaldamasker.

Orginaldamaken på min högra sida har suttit i ungefär ett år,och där e redan början till sprickor.
Bajon12009-04-25 19:38:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...