Gäst Puppe Postad 6 Februari , 2008 Rapport Share Postad 6 Februari , 2008 Vad skall det vara för kompression i en B18? Jag uppmätte 125 - 130 på tre cylindrar och 145 på den fjäde. Psi alltså. Verkar litet lågt, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Det är bra värden. 145 psi kan betyda på dåliga ventiltätningar ev styrning. För om man får in olja i cylinderloppet så tätar det mer och blir ett högre testresultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Aha. Verkar logiskt, tack för tipset. Helgen är räddad, det blir litet skruva av!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Finns det verkligen ventiltätningar i en Volvo B18 ????? Det fanns då inte orginalmonterat. Mikael Winberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Nog borde du ha ventiltätningar... de små gummiplopparna på toppen av styrningarna som syns innanför fjädrarna... s-os2008-02-07 07:12:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 tja på er. tror det bara sitter tätningar på insugs ventilerna. hadde ingen aning om detta men såg det när jag bytte tätningar på en b230. tydligen så smälter tätningarna om de sitter på avgas ventil. lågisk om man tänker efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Nja det är nog inte riktigt sant att de smälter, då har man nog stora bekymmer med kylkanalerna i toppen om det sker. Det skall sitta tätningar på både insug och avgasventilerna ventilerna De blir ju som allt gummi föråldrat och stelt med tiden och bör ju bytas vid sotning tex, till en B 18 / B 20 sotningssats är det 8 st tätningar med så det skall garenterat sitta på alla ventiler, har bara sett att de varit borta på enskilda ventiler men då har de som suttit kvar varit i väldigt dåligt skick och nästan rasat sönder när de skulle avlägsnas, samt sten hårda och då gör de ju ingen nytta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Passa på att köpa kvalite-grejer... silikon-baserat eller vad det nu är som håller bättre - billiga satser innhåller ju det man betalar för.... kolla med KG m.fl... Slitna styrningar, för lite spel -kan ju i och för sig driva upp tempen en del på avgas sidan och då kan "ekonomi-gummi" ge upp ganska fort... annars bör ju olje-skvättandet kyla så det räcker... spana efter blå-rök...s-os2008-02-07 11:27:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Ja satsa på kvalitet när ni ändå gör jobbet, det kommer att löna sej i längden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Jag har också ventiltätningar i min motor. Både in- och utsug!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 ja för att återgå till ämnet kompressionstryck B 18 kompressionstryck vid kringvridning med start motor 250-300 varv/ min B 18 A utf 1 kg/cm2 11-13 lbs/sqin 156,4-185 Komprisionstal 8,5 senar utf 8,7 B 18 A utf. 2 kg/cm2 11-13 lbs/sqin 156,4-185 Komprisionstal 8,7 B 18 B utf. 1 kg/cm2 12-14 lbs/sqin 170-200 komprissonstal 9,5 B 18 B utf 2 och 3 kg/cm2 12-14 komprissonstal 10.0 B 18 D utf. 1 kg/cm2 11- 13 lbs/sqin 156.4-185.0 komprissonstal 8,5 B 18 D utf. 2 och 3 kg/cm2 11-13 lbs/sqin 156,4- 158,0 komprissonstal 8,7 Enligt volvos specifikationer för B 18 1961-1970 H.Hansen2008-02-07 14:46:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 Aha, då har jag litet låg kompression i spisen! Blir ännu mer skruva i helgen!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 runt 9 kg är väl ok på kall motor, prova en gång till med varm och gasspjället fullt öppet. prova sen en gång till med någon droppe olja eller ett sprut rostolja och se om kompen ökar dramatiskt. ryker och luktar den mycket byt tätningar, kör med de från b20 dessa går trots att se sitter på styrningen bytas enkelt utan demontering, bara trycksätta cylindern och med enkelt verktyg bända ner fjädern, knappt en halvtimmes jobb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 7 Februari , 2008 Rapport Share Postad 7 Februari , 2008 LÅter enkelt men jag behöver litet förklaringar. Det enda jag skruvat med innan jag blev med Valp är en motorsåg och en gräsklippare Ventiltätningar utgår jag ifrån att Du menar, beställt från CVI. Trycksätta cylindern, vad är det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 8 Februari , 2008 Rapport Share Postad 8 Februari , 2008 Du tillverkar (eller köper om de finns) en adapter så du kan koppla tryckluft till cylindern via tändstiftshålet. Kolven ska vara i topp när du kopplar på luften. Då hålls ventilerna på plats av trycket och ramlar inte ner i cylindern när du tar bort ventilfjädrarna för att byta tätningarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 8 Februari , 2008 Rapport Share Postad 8 Februari , 2008 OK! Tror jag fattar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 8 Februari , 2008 Rapport Share Postad 8 Februari , 2008 Utan en nippel för att trycksätta cylindern så går det i alla fall med en bit nylonrep som matas in i tändstiftshålet i toppen och sedan vrida runt vevaxeln så att kolven pressar repet mot ventiltallriken...det blir helstumt. //Dex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.