Gå till innehåll

Kompression b18


Gäst Puppe

Rekommendera Poster

Det är bra värden. 145 psi kan betyda på dåliga ventiltätningar ev styrning. För om man får in olja i cylinderloppet så tätar det mer och blir ett högre testresultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja på er. tror det bara sitter tätningar på insugs ventilerna. hadde ingen aning om detta men såg det när jag bytte tätningar på en b230. tydligen så smälter tätningarna om de sitter på avgas ventil. PDT_Armataz_02_14.gif lågisk om man tänker efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nja det är nog inte riktigt sant att de smälter, då har man nog stora bekymmer med kylkanalerna i toppen om det sker.

Det skall sitta tätningar på både insug och avgasventilerna  ventilerna

De blir ju som allt gummi föråldrat och stelt med tiden och bör ju bytas vid sotning tex, till en B 18 / B 20 sotningssats är det 8 st tätningar med så det skall garenterat sitta på alla ventiler, har bara sett att de varit borta på enskilda ventiler men då har de som suttit kvar varit i väldigt dåligt skick och nästan rasat sönder när de skulle avlägsnas, samt sten hårda och då gör de ju ingen nytta PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att köpa kvalite-grejer... silikon-baserat eller vad det nu är som håller bättre - billiga satser innhåller ju det man betalar för.... kolla med KG m.fl...

 

Slitna styrningar, för lite spel -kan ju i och för sig driva upp tempen en del på avgas sidan och då kan "ekonomi-gummi" ge upp ganska fort... annars bör ju olje-skvättandet kyla så det räcker... spana efter blå-rök...
s-os2008-02-07 11:27:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja för att återgå till ämnet kompressionstryck  B 18

 

kompressionstryck vid kringvridning med start motor 250-300 varv/ min

B 18  A  utf 1

kg/cm2 11-13 

lbs/sqin 156,4-185

 

Komprisionstal 8,5 senar utf 8,7

 

B 18 A utf. 2

kg/cm2 11-13 

lbs/sqin 156,4-185

 

Komprisionstal 8,7

 

B 18 B utf. 1

kg/cm2  12-14

lbs/sqin 170-200

 

komprissonstal 9,5

 

B 18 B utf 2 och 3

kg/cm2 12-14

 

komprissonstal 10.0

 

B 18 D utf. 1

kg/cm2  11- 13

lbs/sqin 156.4-185.0

 

komprissonstal  8,5

 

B 18 D utf. 2 och 3

kg/cm2  11-13

lbs/sqin  156,4- 158,0

 

komprissonstal 8,7

 

Enligt volvos specifikationer för B 18 1961-1970

 

 

H.Hansen2008-02-07 14:46:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

runt 9 kg är väl ok  på kall motor, prova en gång till med varm och gasspjället fullt öppet. prova sen en gång till med någon droppe olja eller ett sprut rostolja och se om kompen ökar dramatiskt.

ryker och luktar den mycket byt tätningar,

 kör med de från b20 dessa går trots att se sitter på styrningen bytas enkelt utan demontering, bara trycksätta cylindern och med enkelt verktyg bända ner fjädern,  knappt en halvtimmes jobb.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÅter enkelt men jag behöver litet förklaringar. Det enda jag skruvat med innan jag blev med Valp är en motorsåg och en gräsklipparePDT_Armataz_02_01.gif Ventiltätningar utgår jag ifrån att Du menar, beställt från CVI. Trycksätta cylindern, vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tillverkar (eller köper om de finns) en adapter så du kan koppla tryckluft till cylindern via tändstiftshålet. Kolven ska vara i topp när du kopplar på luften. Då hålls ventilerna på plats av trycket och ramlar inte ner i cylindern när du tar bort ventilfjädrarna för att byta tätningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan en nippel för att trycksätta cylindern så går det i alla fall med en bit nylonrep som matas in i tändstiftshålet i toppen och sedan vrida runt vevaxeln så att kolven pressar repet mot ventiltallriken...det blir helstumt.

//Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...