Gå till innehåll

servostyrning på blocket


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Just den typen av servostyrning håller jag på å monterar på min 13 bil. Fick fast styrsylindern förra veckan. Å servopumpen sitter på sedan några veckor tillbaka. Fast bara på ett tillfälligt fäste så länge. Ska ta bilder på det när de e klart å fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har fått svar från firman. Prisindikationen är 7000-7500:-, såvitt jag förstår för ett komplett system med pump, slangar, fästen och styrarmar. Jag återkommer när jag vet mer. Firman ligger i Mjölby och det är i häradet 6 mil hemifrån, så jag bör kunna köra dit med bilen så de får mäta och greja om de har möjlighet att ta emot kundfordon (vet alltså inte än). Det står var och en fritt att kontakta firman, men det finns en LITEN chans (går att läsa sådär mellan raderna i svaret jag fick) att det kan bli ett paketpris för oss. I det sammanhanget bör man nog inte vänta sig några radikala lågpriser, men alla kronor sparade är ju trevligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är den här typen av servostyrning som jag egentligen har teknisk argumentation EMOT, eftersom grejorna sitter ganska utsatt. Framförallt är servokolven nåt av det första som råkar illa ut om man halkar ner precis framför en stubbe eller sten som kröker parallellstaget till styrningen. Men jag tycker ändå det är värt att prova, eftersom det handlar om helt nya grejor som en firma tror sig kunna anpassa till just min bil till en RELATIVT vettig kostnad.

 

Den typ av servo jag egentligen vill ha, är en vridmomentförstärkare som man sätter mitt på rattstången efter "kapning på mitten", en så kallad TAD. Det finns andra nackdelar med den lösningen, men sitter inte utsatt för påverkan i chassit. Däremot undrar jag en del över snäckans tålighet för att förstärka mina extremt muskulösa armrörelser, vilket istället helt fösvinner med den här trådens lösning.

 

Japp, det här blir spännande. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Du har ju redan rapporterat, Åke, vad du tycker om den där gamle slappe tröskan... PDT_Armataz_02_23.gif Fördelen är ju som sagt att det här är NYTT, vilket torde borga för hyfsat glappfri drift, åtminstone om resten av lederna i styrningen är skapligt friska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Flyttar tråden till garaget. Visserligen läser säkert valpägare i 11/13/20-delen också, men eftersom de här grejorna säkert passar alldeles utmärkt till Valp,så hör ämnet hemma i en mer allmän del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ringde firman idag och hörde mig för vad han trodde borde passa. Det finns såklart ingenting som stämmer, utan det blir att tillverka egna fästen. Men det tar knappast stopp med det, för att fräsa och borra i plattjärn och svetsa dit bangar jag inte själv för. En mindre serie av sådana prylar borde gå att ta fram till vettig kostnad.

Jag framförde undran om hur glapp styrningen skulle kännas och svaret var fullständigt oförstående. "Men om styrningens olika delar är slitna, kan såklart glapp orsaka underligheter", menade han. Därmed bör den här typen av tillsats kännas ok att köra med.

 

Hans tips var också att montera pumpen med kardandrift istället för med rem. Framförallt försämras remfunktionen när fukt och annat ovälkommet finns i kontaktytorna och med andra ord är gyttjebad som gjort att tappa servoverkan. Så en direktdrivning från veven skall utredas.

 

Frågan var då vad fordonsinspekterande myndigheter skulle ha för åsikter om en dylik om- och påbyggnad. Det visste inte försäljaren, eftersom det här är grejor till traktorer. Jag har pratat med bilprovningen och deras ingenjörer förr, så det blev att ringa dit igen. Svaret var att så länge man inte bygger om styrsystemet mer radikalt, så finns det inga hinder. Det här - menade ingenjören - var mer att betrakta som tillsats och det kräver inga registreringar, men det måste så klart vara trafiksäkert utfört.

 

Så fortsättning följer. Jag ska skicka lite foton, beskrivningar och utdrag ur rephandböcker till försäljaren, så ska vi fortsätta dialogen när han sett konstruktionen.
ErikC3042008-02-12 18:36:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påminner om den servostyrningen som sitter på min 11:a (har dock varit urkopplad sedan förre ägaren pga gnissel eller nåt)

Ska se om jag kan fixa lite bilder och ytterligare info, den är iaf godkänd av SBP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hittade en annan tråd i vilken vi rotat omkring i styrservodjungeln: W-J-M här på forumet har mycket information på sin hemadress, det gäller att hitta godbitarna. Här är två bilder på försvarets eget system som tydligen sattes pånågra bilar:

 

Volvo_Powersteering-TGB13_2005-04-17_Sweden@Roel-Rijkmans_5.jpg

 

Volvo_Powersteering-TGB13_2005-04-17_Sweden@Roel-Rijkmans_6.jpg

 

En ventil sitter alltså som en hylsa på länken som är fäst i 90-graders-armen. Usch, jag gillar inte alls alla de här grejorna som alla stenar och stubbar ska passera under. En enda lite för hög, eller att man halkar av på nåt jädrans vänster, så är det 8 papp åt skogen... PDT_Armataz_02_33.gif Men jag VILL ha servo, så jag kommer fortsätta kolla på den här tillsatsen ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Tråden jag nämner ovan är förresten den här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1764

Det är inte så dumt att plocka in länkar till andra trådar när ämnen kommer på tal igen, så man lättare hittar informationen som ligger längre tillbaks i tiden. En tråd till, där huvudfordonet är Valp: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1762
ErikC3042008-02-12 18:24:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Det påminner om den servostyrningen som sitter på min 11:a (har dock varit urkopplad sedan förre ägaren pga gnissel eller nåt)

Ska se om jag kan fixa lite bilder och ytterligare info' date=' den är iaf godkänd av SBP
[/quote']

 

Står det nåt i pappren om servon?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liknande styrventil som på bilden EricC304 har lagt upp i senaste inlägget ovan sitter i dom flesta gamla BV202...

BV202 har samma styrväxel som 903, konan i styrventilen passar i 903 sektorarm...

Kanske det är dags att fixa lite styrhjälp till snöröjarn..PDT_Armataz_02_01.gif 

 

//Dex
Dexxas2008-02-12 22:34:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...