Gäst Yoggi Postad 10 Februari , 2008 Rapport Share Postad 10 Februari , 2008 http://www.blocket.se/vi/11558842.htm?ca=16_s kanske något för oss...? Yoggi2008-02-10 20:50:11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 10 Februari , 2008 Rapport Share Postad 10 Februari , 2008 Har skickat fråga, HELT KLART INTRESSANT! Tack, Anders, det blir intressant att se vad svaret säger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Just den typen av servostyrning håller jag på å monterar på min 13 bil. Fick fast styrsylindern förra veckan. Å servopumpen sitter på sedan några veckor tillbaka. Fast bara på ett tillfälligt fäste så länge. Ska ta bilder på det när de e klart å fungerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Har fått svar från firman. Prisindikationen är 7000-7500:-, såvitt jag förstår för ett komplett system med pump, slangar, fästen och styrarmar. Jag återkommer när jag vet mer. Firman ligger i Mjölby och det är i häradet 6 mil hemifrån, så jag bör kunna köra dit med bilen så de får mäta och greja om de har möjlighet att ta emot kundfordon (vet alltså inte än). Det står var och en fritt att kontakta firman, men det finns en LITEN chans (går att läsa sådär mellan raderna i svaret jag fick) att det kan bli ett paketpris för oss. I det sammanhanget bör man nog inte vänta sig några radikala lågpriser, men alla kronor sparade är ju trevligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Ser fram imot en rapport Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Var i kontakt med en firma i sommras där dom har diverse servostyrningar till traktorer med priset för den på bilden:5400 + moms http://www.traktordelar.com/2.html edit: priset är bara för hydralkolvenDaniel.L2008-02-11 19:13:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Det är den här typen av servostyrning som jag egentligen har teknisk argumentation EMOT, eftersom grejorna sitter ganska utsatt. Framförallt är servokolven nåt av det första som råkar illa ut om man halkar ner precis framför en stubbe eller sten som kröker parallellstaget till styrningen. Men jag tycker ändå det är värt att prova, eftersom det handlar om helt nya grejor som en firma tror sig kunna anpassa till just min bil till en RELATIVT vettig kostnad. Den typ av servo jag egentligen vill ha, är en vridmomentförstärkare som man sätter mitt på rattstången efter "kapning på mitten", en så kallad TAD. Det finns andra nackdelar med den lösningen, men sitter inte utsatt för påverkan i chassit. Däremot undrar jag en del över snäckans tålighet för att förstärka mina extremt muskulösa armrörelser, vilket istället helt fösvinner med den här trådens lösning. Japp, det här blir spännande. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 INtressant tips! Väntar på fler rapporter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Du får ta en sväng förbi östkusten Erik så ska du få provköra en BM600 med en sådan servo. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Du har ju redan rapporterat, Åke, vad du tycker om den där gamle slappe tröskan... Fördelen är ju som sagt att det här är NYTT, vilket torde borga för hyfsat glappfri drift, åtminstone om resten av lederna i styrningen är skapligt friska. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Förvisso men jag har redan erkänt att det är säkert bra när det är nytt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 Flyttar tråden till garaget. Visserligen läser säkert valpägare i 11/13/20-delen också, men eftersom de här grejorna säkert passar alldeles utmärkt till Valp,så hör ämnet hemma i en mer allmän del. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Jag ringde firman idag och hörde mig för vad han trodde borde passa. Det finns såklart ingenting som stämmer, utan det blir att tillverka egna fästen. Men det tar knappast stopp med det, för att fräsa och borra i plattjärn och svetsa dit bangar jag inte själv för. En mindre serie av sådana prylar borde gå att ta fram till vettig kostnad. Jag framförde undran om hur glapp styrningen skulle kännas och svaret var fullständigt oförstående. "Men om styrningens olika delar är slitna, kan såklart glapp orsaka underligheter", menade han. Därmed bör den här typen av tillsats kännas ok att köra med. Hans tips var också att montera pumpen med kardandrift istället för med rem. Framförallt försämras remfunktionen när fukt och annat ovälkommet finns i kontaktytorna och med andra ord är gyttjebad som gjort att tappa servoverkan. Så en direktdrivning från veven skall utredas. Frågan var då vad fordonsinspekterande myndigheter skulle ha för åsikter om en dylik om- och påbyggnad. Det visste inte försäljaren, eftersom det här är grejor till traktorer. Jag har pratat med bilprovningen och deras ingenjörer förr, så det blev att ringa dit igen. Svaret var att så länge man inte bygger om styrsystemet mer radikalt, så finns det inga hinder. Det här - menade ingenjören - var mer att betrakta som tillsats och det kräver inga registreringar, men det måste så klart vara trafiksäkert utfört. Så fortsättning följer. Jag ska skicka lite foton, beskrivningar och utdrag ur rephandböcker till försäljaren, så ska vi fortsätta dialogen när han sett konstruktionen.ErikC3042008-02-12 18:36:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Det påminner om den servostyrningen som sitter på min 11:a (har dock varit urkopplad sedan förre ägaren pga gnissel eller nåt) Ska se om jag kan fixa lite bilder och ytterligare info, den är iaf godkänd av SBP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Hittade en annan tråd i vilken vi rotat omkring i styrservodjungeln: W-J-M här på forumet har mycket information på sin hemadress, det gäller att hitta godbitarna. Här är två bilder på försvarets eget system som tydligen sattes pånågra bilar: En ventil sitter alltså som en hylsa på länken som är fäst i 90-graders-armen. Usch, jag gillar inte alls alla de här grejorna som alla stenar och stubbar ska passera under. En enda lite för hög, eller att man halkar av på nåt jädrans vänster, så är det 8 papp åt skogen... Men jag VILL ha servo, så jag kommer fortsätta kolla på den här tillsatsen ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Tråden jag nämner ovan är förresten den här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1764 Det är inte så dumt att plocka in länkar till andra trådar när ämnen kommer på tal igen, så man lättare hittar informationen som ligger längre tillbaks i tiden. En tråd till, där huvudfordonet är Valp: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1762 ErikC3042008-02-12 18:24:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Det påminner om den servostyrningen som sitter på min 11:a (har dock varit urkopplad sedan förre ägaren pga gnissel eller nåt) Ska se om jag kan fixa lite bilder och ytterligare info' date=' den är iaf godkänd av SBP[/quote'] Står det nåt i pappren om servon? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 Står inget i papprena. Ser ut som på bilderna ovan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 12 Februari , 2008 Rapport Share Postad 12 Februari , 2008 En liknande styrventil som på bilden EricC304 har lagt upp i senaste inlägget ovan sitter i dom flesta gamla BV202... BV202 har samma styrväxel som 903, konan i styrventilen passar i 903 sektorarm...Kanske det är dags att fixa lite styrhjälp till snöröjarn.. //DexDexxas2008-02-12 22:34:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.