Gå till innehåll

AKUT HJÄLP


Gäst Winter

Rekommendera Poster

Hallå på er,

Min valp har ingen drivning alls,

Jag var ute och körde stannade ett flertal gånger inga problem,

sen vänder jag hemmåt, Och så chockartat utan någon förvarning slutar hon att driva bilen framåt, jag ser inga läckage eller dyligt, och det går att koppla och lägga i växlar, typ backen man hör att den är i + att när man släpper kopplingen hör man att det viner lite tyst MEN INGEN DRIVNING PÅ HON,

 

HAR NÅGON NÅGOT IDÉ PÅ VAD DET ÄR " HJÄLP " PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att lägga i låg 4 + hög 4 växel men inget händer !!

 

kommer en kille som skruvat en del med valpar om en timme, hoppas han kan bota henne,

Jag kommer att beskriva mitt under fel om vi hittar det.

 

MEN OM DET FINNS NÅGON SOM HAR DEN MINSTA LILLA ANING SÅ BERÄTTA TACK !!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte var så enkelt.

 

Jag har inga konkreta ideer men det låter mysko att det kom utan förvaring. En slirande koppling brukar ju varna i god tid och ett ras av något slag brukar inte gå helt obemärkt förbi det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som samma problem jag hade nu i veckan. Fick du något hemskt oljud? Det hade inte jag...

 

 

 

Jag körde på E4:an vid Södertälje när den också plötsligt slutade driva! Rullade ner till en av Scanias parkeringar för att undersöka.

 

 

 

För mig så lät det också när man satt den i Reverse. Då ringde jag till Larsa här på forumet och fick följande tips:

 

 

 

1. Kolla om man kan snurra på kardanaxlarna. Det kunde jag så vi visste att det inte var axlarna.

 

2. Satt i navarna fram för att se om man kunde driva på framhjulen.

 

3.Prova H och låg växel.

 

 

 

Ingenting funkade. Lånade en kompis bil för att komma hem för att sen åka ner med Larsa igår.

 

 

 

Jag har ingen vinch på min 903 så det finns bara ett täcklock vid kraftuttaget.

 

 

 

Vi plockade bort den för att se att bulten som håller i drevet som snurrar från växellådan till fördelningslådan hade skruvat sig loss! Detta gjorde att drevet gled urläget och allt bara snurrade.

 

 

 

Vi drog åt bulten igen och hemåt åkte jag med svansen viftandes högt upp i luft igen! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. det kann vara lamellen som har fastnat på axeln i från koppla läge. kan vara rost o skit på axelns spår så att lammel har fastnat. har hänt på min traktor en gång när den stått länge. åkte i väg o bytte växel sen hände inget. släppte tillslut eft en stund. koppla flera gonger så kanse den släpper.PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VALPEN ÄR FIXAD !!

Jag tackar för alla tips,

Men nu skall jag försöka förklara mitt dilemma.

 

Precis som Teddan sa hade drevet mellan växellådan & fördelningslådan lossnat, muttern hade gängat av sig ( ett jätte pu ) när vi hittade felet.

i mitt fall så hade man inte säkrat muttern ordentligt enligt handboken

man skall dra den med moment + förvissa sig att man kan skruva in låsnings skruven tillräkligt långt in i ett såkallat bomhål ( tomrum mellan kuggen )

& göra ett körnslag så att den blir där.

jag misstänker slarv av någon som har varit där och pillat, det syntes att låsningsskruven inte varit tillräkligt långt inne.

 

Men nu är jävligt glad igen ( ingen sömnbrist längre )

 

Ett stort tack till Akut mekanikerna Sjunne & Therning.

 

PDT_Armataz_02_23.gif

 

 

 

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...