Gå till innehåll

Tryckluft i fotovalpen


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Nu är tanken att ha tryckluft i valpen....

 

 

 

En 12v kompressor som suttit till luftfjädringen bak på handikapsbuss är ordnat. Den ska användas till lastbilssignalhorn och för att damma av filmkassetter.

 

 

 

Frågan är hur stora tankar jag borde ha och hur man gör det så ekonomiskt som möjligt. Vad tror ni om att tömma en billig 6kgs brandsläckare från typ Jula? Står hatt den är 14,5 BAR vad blir det i PSI? Borde funka väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rusta (I Upplands Väsby) säljer kompressorer, med 24L tank för 500:-, den ger 8 bar..  Plocka bort befintlig kompressor och sätt dit din  :-D

 

/Thommy
thowes2008-02-25 12:14:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du blåsa rent film mm så skulle jag inte använda luft där det är risk för kondens eller oljedimma,  en liten pony flaska på 200 bars tex på 4-5 liter blir en kubik meter renblåsningsluft räcker till ganska många renblåsningar och då är luften kemisk ren och torr.  behöver du tuta på djuren i skogen så finns väl färdiga lösningar.

 

vil du krångla till det lite så finns på peugoter en vacumkolvpump som är en kompressor hela enheten är mindre än din nuvarande generator vacumm i ena hålet kompressor i andra

 

 

 P9093947.JPGx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

220+ PSI blir det då. Borde räcka. Jag har STORA filmkassetter och behöver en heldel luft. Inget roligt om luften tar slut ut i naturen. Man har redan med sig en heldel och luft är ju gratis. Kommer att sätta filter så jag får renluft har jag tänkte mig.

 

 

 

12x20tum.jpg

 

12x20 bladfilmskassett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna ta en AC-pump å montera på bilen samt en oljeavskilljare för i systemet måste det gå en viss mängd olja vill jag minnas från lektion ac på jobbet. Fördelen är fast monterad och möjlighet att gömma tankar ,medans nackdelen är att det kan gå me lite olja men detta beror på vilken typ av oljeavskilljare man väljer. Dykartuber är nog det renaste men dom blir svåra att fylla i Norska fjällen långt från närmsta dykaraffärPDT_Armataz_02_01.gif mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ska du verkligen använda bilgrejor för att blåsa proffsfilm? Används en vanlig femhundrakronors femliterskompressor annars, så funkar det säkert med en gammel AC-pump med filtrering och lite trix också, men utan att ha det minsta kunskap i ditt ämne så tycker jag det låter vanskligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olja i luften är ju inte helt bra i ditt sammanhang men det har du ju redan räknat ut.

 

Däremot fick jag en tanke. Är din 12V.motor stark nog att driva en billig Rustakompressor? Om jag inte minns fel är de billigaste permanentsmorda och drar enligt reklamen inte med sig någon olja i luften. De är inte är lika långlivade som en oljesmord men i ditt fall bör det inte vara något problem. Kan det funka om du bara byter motorn???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det. Om du tar bort 220V-motorn från Rustakompressorn och sätter dit 12V-motorn i stället.

 

Skulle det kunna funka tror du?

Är den stark nog och passar den mekaniskt utan allt för stora modifieringar?

Ake642008-02-25 20:47:44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...