Gäst Mr_Smurf Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 Hade en lämplig åkerplätt att testa hur djup snö man kommer fram i med en tgb13. Snödjupet började på ca 30 och slutade på över metern.. Jag kom tills snödjupet blev ca 65 cm, sedan la det ihop för mycket under. Jag hade inte snökedjor på, men jag tror inte snökejdorna hade hjälpt mig i detta fallet. Så i norrlänsk snö som legat till sig och frusit ihop lite lagom så kan man max köra i 60 cm snö. Skulle tro att om det är nysnö så kan man köra i något djupare snö. (Det är jobbigare att spada lös en tgb13 än en skoter) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 Har gjort dom samma erfarenheterna. Det mesta med framkomlighet på snö, beror väldigt på däck, och snö typ. Kronhjul i (is)Korn snö är en otroligt dålig kombination och det behövs inte mycket för det stoppar. Ny-snö, kan gärna vara både torr och lite blöt, och det går som regel helt fin tills snön packar sig under axlarna. Rent "puder".. ja där är det bara att forsa fram, men ack så sällan Nord-öst om Oslo är nu snön borta, så vinterträffen på Trandum blir nog mer än vårträff än snö/vinterträff. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 Fränt! Det där är en bra uppgift för mig som sörlänning som ytterst sällan kommer i kontakt med de mängderna snö. Men en och annan gång vräker det ju ner och då är det bra att veta var gränserna går. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 1113 gick häromveckan i ca: 35- 40 cm snö av sockertyp. Det gick både tungt och hoppigt. Det kändes verkligen att bilen fick jobba. Man kunde backa tillbaka i spåren rätt så enkelt för att ta fart, sedan kom man 4- 5 meter innan den började hoppa och skotta igen. Men det gick. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 upp till 40 cm är garanterat riskfritt iallfall, för då tar det inte i under alls. Tror största problemet för mig var att det var skare i flera lager, så när jag hoppade ur bilen sjönk jag ner kanske 20 cm.. Mr_Smurf2008-03-02 20:59:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 Jag körde i frusen snö på Trandum förra våren (filmen från vinterträffen på Trandum) men då gick nog inte snön mer än upp till fälgarna. Tungt var det i alla fall och det tuggade skuttande. Bränslemätaren betedde sig ungefär som om man slagit hål på tanken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 2 Mars , 2008 Rapport Share Postad 2 Mars , 2008 Njae, stog parkerad vid vägkanten när ett skyttekompani skulle förbi, lade fullt rattutslag vänster på 11'an o vinkelparkerade vid sidan av vägen ( o nu var det inte direkt asfalterat med parkeringsfickor vid sidan..). Hade snö upp till sidrutan så jag fick krypa ut genom den för att kroka i bogservajern o gå o hämta Larsson med 206'an som fick backa åt mig... Snökedjorna var nog på, men det minns jag inte så noga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 Mars , 2008 Rapport Share Postad 3 Mars , 2008 Senast jag provade så körde jag på snö med ca 5 cm skare 50-60 cm kornsnö det gick fint med kron hjulen tills den hängde på ramen, och det var vid vändning, innan jag vände så tuggade den på bra med rätt växel och rätt varv så slutade hopptendenserna och den kravlade sej sakta men fint framåt, fel växel och för höga eller låga varv hoppde den ordentligt, provade på en sträcka av ca 4 km. blev glatt förvånad när lill vinchen drog hela ekipaget på ramen upp till hjulspåren igen, ja med ett block skall till läggas, utan att använda hjuldrift för att inte gräva ner mej igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 Jag är ju ny och ganska förvirrad, har ju inte hämtat min bil än men med min Audi har jag kört i snö (förvisso inte i terräng) som är ca 90 cm, körde försiktigt fram o tbx och det var inte problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 Välkommen till forumet. 90 cm snö kan du omöjligtvis har kört igenom med en person bil, tror knappt du klarar det med en 13, om det inte är 90 cm puder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 En kille från Kalix jag pluggade med hävdade bestämt att han kört presonbil genom snö så att det flockat sig upp över motorhuven. Men så klart lätt snö. Jag vill ju se den som tar sig fram genom 90 cm snö av mer packad modell med terrängbil utan kedjor och de filmer vi sett här och där från Volvos snötester av C3-modellen ger att det kräver en viss envishet att ta sig fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 blazer338: i skivarp fick vi snö som gick över huven på cherokeen och 2 tag så vart man igenom med fanstyget ser att du bor 8km från mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 Ooh Hasse e det dit all den skånska snön driver. Mvh Arnberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2008 japp! hade hur kul som helst dom dagarna trodde lamporna gått sönder när jag kom till jobb för inte lös det något, men det visade sig att fronten var helt igenmurad med snö, fälgarna hade snökapslar så morronen gick åt till att få bort all snö så man kunde köra hem på kvällen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 13 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2008 Jodå! Grannen satt fast och det snöade SATAN från vänster. Det går om man tar det lugnt och försiktikt så ionte bilen hänger sig. Säger itne att det var packad snö men djupet var där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 13 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2008 Har gjort det och har vittne av min granne som satt fast och jag drog loss honom, det var hans fel att jag fick köra in i drivan. Den var förvisso inte så lång men den täckte min sidoruta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 13 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2008 Hej! Ja vi är ju nästan grannar. Det var i Maclean backen vid Svaneholm och där vet Du ju hur kul det kan vara. . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Trond Postad 14 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2008 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 14 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2008 Han ser ut att sitta lika bra som jag gjorde vid mitt snödjupstest Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 14 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2008 Kom ihåg att den här gode mannen kör endera med okedjade Petlas, eller med dubbade Trelleborg. Och kommer fram... Det där är backen vidare upp mot skogen efter att man passerat korsningen upp mot Höglunda va, Trond? Den backen är brant... ErikC3042008-08-14 15:19:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2008 Jo men när det brister så brister det. Då hjälper inte mycket med det snödjupet. En helt annan sak att åka omkring i 75cm nysnö. Det har jag själv gjort med en folkabuss vintern -85 och det gick bra ända tills jag skulle över en plogad vall. Vad jag inte visste när jag tog sats var att den var 5m lång så efter ett skutt rätt upp i luften satt jag fint med fyra hjul i luften. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Blev lite snödjupstest med 11an igår. Trodde det skulle gå lika bra som för några veckor sedan men så blev det ju inte. Snödjupet hade ökat lite och låg mellan 60 och 80cm så jag upplevde det lite problematiskt att svänga. Blev en hel del backa och mixtra innan jag lessnade och drog mig ur baklänges i ingående spår. Körde på lågen 1an. Hur mycket gör diffspärrar på framåtandan av 11a bilen i sånt här före? Kan man ha i dom när man svänger i terrängen oxå? Nytt test imorgon //Fjello Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Snö är faktiskt ett väldigt svårt och spännande underlag... Kornighet, varm/kall ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Kan bli ett intressant test imorgon...nu regnar det och är 1 +. Lär nog packa bra... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 30 December , 2012 Rapport Share Postad 30 December , 2012 Jag har mycket erfarenhet i snö. Jag ska berätta en intressant detalj. När snön är djup, låt oss säga att den åtminstone täcker 1/3del av hjulen, och jag har haft kedjorna på, 2 eller 3 par. DÅ gå faktiskt 131an bäst med alla diffar ilagda. Den styr bättre då, förmodligen för att framhjulen drar fram bilen dit man svänger. Och hjulen skär igenom snön dit man ska. Annars känns det som att styrförmågan blir lite sämre när man lägger ur båda diffarna. Givetvis är det så här bara i djupare eller hård snö. Så fort man kommit ut i tidigare spår eller där snön bara är mindre djup, då börjar det gå rakt fram med diffarna i, som på barmark. Jag har respekt att använda diffar där det är mindre halkigt, men i just snö blir det inga direkta påfrästningar tycker jag. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.