Gäst ErikL Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Jag har ändrat orginalkedjor så att dom passar till creepy crawler 37×12,5×16. Köpte en extra kedja och kapade till delarna jag behövde av den som var mest sliten. Själva slitkedjan är härdad så att det går inte att såga ena sidan på en länk och vrida den för att skarva, utan jag la två halvor omlott och svetsade ihop dom. Skarvkopplingen (t-kopplingen) till slitkedjan är härdad den också, provade att vrida upp en sån och pling så hadde jag två delar. Steg ett var att ändra delningen på slitkättingens infästning mot sidokedjan orginal= 3-4-3-4 ombyggda= 4-4-4-4 Orginalkedjans sista länk räcker dit där den gula pilen pekar, men skarven är det röda strecket. När jag monterar kedjan så kopplar jag mittkedjorna i näst sista länken och dom yttre i tredje eller fjärde från slutet, lämnade extra länkar så att man får fast dom även om dom inte ligger perfekt mot däcket. ErikL2008-03-06 21:15:50 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Med kedjorna monterade så är det inte mycke distans till bakre stötdämparna så jag tillverkade nya nedre fästen som flyttar in fästpunkten ca:30mm. ErikL2008-03-06 22:04:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Dom där fästena får du säkert snart beställning på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Mycket imponerad av fästerna som du har tillverkat Mvh Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 6 Mars , 2008 Rapport Share Postad 6 Mars , 2008 Du tar väldigt bra bilder också! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Mars , 2008 Rapport Share Postad 7 Mars , 2008 Genomtänkt även här! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Micked Postad 7 Mars , 2008 Rapport Share Postad 7 Mars , 2008 Jäpp, det där är framför ännu. Hinner inte till påsken men hoppeligen kommer det en bättre vinter nästa gång. Micke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 7 Mars , 2008 Rapport Share Postad 7 Mars , 2008 En bild där man ser hur det ser ut monterat.ErikL2008-03-07 21:30:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 8 Mars , 2008 Rapport Share Postad 8 Mars , 2008 Imponerande jobb, genomtänkt!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 Mars , 2008 Rapport Share Postad 8 Mars , 2008 2 ord. STILIGT GENOMTÄNKT Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 21 December , 2009 Rapport Share Postad 21 December , 2009 Vilket snyggt jobb med kedjorna ovh FÄSTENA är ju suveräna. Blaser3382009-12-21 17:14:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 21 December , 2009 Rapport Share Postad 21 December , 2009 Som en smäck Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LV611 Postad 2 Januari , 2010 Rapport Share Postad 2 Januari , 2010 Här finns ju många terrängkedje experter så jag tänkte att någon kunde hjälpa mig att klura ut en sak Jag har 2 uppsättnigar med kedjor till tgb11 (8st), idag skulle jag pröva att sätta på kedjor på min 11a.... Herregud vad jag fick jobba.....jag lyckades med 3st utan problem, resterande 5 kedjor fick jag bara inte på hur mycket jag än försökte. På 3 av dom lyckades jag efter en del mekande att få dit den ena av slitlåsen. Jag fick lossat på en som lyckats få på för att mäta längden....det verkade ju som om det inte var samma längd på dom. Mycket riktigt så visade det sig att dom jag lyckats få på var c:a 233cm och dom som inte gick på c:a 228cm. Finns det olika längd på kedjorna till tgb11/13? 4 av kedjorna låg i bilen när jag köpte den och dom andra 4 har jag köpt på ett militär upplag (samma som där jag köpte bilen) Göteborg, Kvibergs överskottslager. Alla kedjorna har samma märkning som däcken har 2,80 / 85 16 Kan någon förklara detta för mig? Gott nytt år Mvh Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 2 Januari , 2010 Rapport Share Postad 2 Januari , 2010 Var dina kedjor som du inte fick på rostiga? Vi var ett par stycken som monterade snökedjor till annandagsträffen förra veckan, och då var det en som inte fick på alla sina kedjor, då dem var helt rostiga. Jag hade troligtvis helt oanvända, som var helt rostfria, och dem gick enkelt på. Testa att smörja dem. verkar dock konstigt att dom har olika längd... kanske är omgjorda? (man skulle ju kunna ta å räkna länkarna på yttersidorna, bara för att lixom..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LV611 Postad 2 Januari , 2010 Rapport Share Postad 2 Januari , 2010 Lite lustigt faktiskt....dom kedjorna jag fick på var rostiga inte gravrostiga men ändå...dom som jag inte fick på var i stort sätt rostfria Kanske skulle ta och räkna länkarna (är det det som kallas terapi) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 2 Januari , 2010 Rapport Share Postad 2 Januari , 2010 Mina (orginal)kedjor har 57 st länkar på sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LV611 Postad 6 Januari , 2010 Rapport Share Postad 6 Januari , 2010 Konstigt blir konstigare....jag har nu räknat ytterlänkarna. Dom kedjorna som jag fick på utan problem har 58 länkar, dom kedjorna jag inte får på har 57 Mina funderingar går nu till om det är mig det är fel på Det finns väl ingen special teknik för att få på kedjorna, det skall väl gå ganska lätt att lägga på dom? Man skall väl bara lägga dom på däcket, centrera kedjan över däcket så att lika mycket hänger ner på båda sidorna av däcket, länka ihop ena slitlåset sen det andra och sist sidolänkarna...rätt ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Finns säker flera sätt att gå till väga med, men såhär gjorde vi när vi la på våra sist: hissa vi upp hjulet, la på kedjan, krokade i dom i mitten, spände den inre spännnaren i sista länken, och sedan spände vi på utsidan, snurrade däcket (och ryckte i kedjan), och spännde igen. Sen sätter vi stroppar från ena sidan till andra diagonalt över hjulet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Jag provmonterade en i stort sett ny blå Gunnebo kedja i sån ljusgrön nylonpåse. Den är märkt med 280/85-16 och jag har originaldäck på min 11:a. Jag tycker kättingen är minst 15 cm för lång för att det skall passa bra ihop för att skarva mittendeln på slitbanan. Jag tog då upp en äldre kedja som följde med bilen och den passade som handsken. Hur kan det vara så? Ska man anpassa kättingen på nåt sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Den där Gunnebokedjan som är blå är väl en sådan som är utbyggbar??? Jag köpte sådana nya på miltärauktionen i Karlstad. Där gick det enkelt att plocka i resp plocka bort länkar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 En sak att tänka på när man lägger på kedjor är att inte sträcka ut dom för mycket åt sidorna. Helst inte något alls, men det beror på vilken kedja man har. Gör man det så blir dom kortare och når kanske inte helt runt. Det bästa är att bara dra i mellandelen/slitdelen så att kedjan blir så lång som möjligt. När den är ihopsatt runt däcket kan man sätta ihop sidorna och börja spänna. Det gäller i alla fall lite större kedjor till traktor, men principen borda vara densamma till andra kedjor. bv2010-01-15 18:08:07 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LV611 Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Tänkvärt...jag skall pröva det du säger Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 18 December , 2010 Rapport Share Postad 18 December , 2010 Med kedjorna monterade så är det inte mycke distans till bakre stötdämparna så jag tillverkade nya nedre fästen som flyttar in fästpunkten ca:30mm. Jag monterade kedjor bak idag och det är verkligen tight till stötdämparen. Vore inte fel med serieproduktion på dina fästen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 28 December , 2010 Rapport Share Postad 28 December , 2010 Efter en provtur med snökedjor märker jag att de tar i stötdämparna. Jag har modellen med kedjespännare på båda sidor(tror att det finns med bara på utsidan). Hur som helst, eftersom jag inte har en verkstad och kan göra nya fästen undrar jag om man kan använda distanser och helt enkelt flytta hela fästet en bit? Det verkar vara ganska långa pinbultar så den biten funkar nog. Men stabiliteten?petewedi2010-12-28 16:32:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.