Gå till innehåll

Ändring av kedjor


Gäst ErikL

Rekommendera Poster

Gäst ErikL

Jag har ändrat orginalkedjor så att dom passar till creepy crawler 37×12,5×16.

Köpte en extra kedja och kapade till delarna jag behövde av den som var mest sliten.

Själva slitkedjan är härdad så att det går inte att såga ena sidan på en länk och vrida den för att skarva, utan jag la två halvor omlott och svetsade ihop dom.

Skarvkopplingen (t-kopplingen)  till slitkedjan är härdad den också, provade att vrida upp en sån och pling så hadde jag två delar.

kedjor1.JPG

 

Steg ett var att ändra delningen på slitkättingens infästning mot sidokedjan

orginal= 3-4-3-4

ombyggda= 4-4-4-4

kedjor2.JPG

 

Orginalkedjans sista länk räcker dit där den gula pilen pekar, men skarven är det röda strecket.

kedjor3.JPG

 

När jag monterar kedjan så kopplar jag mittkedjorna i näst sista länken och dom yttre i tredje eller fjärde från slutet, lämnade extra länkar så att man får fast dom även om dom inte ligger perfekt mot däcket.

 
ErikL2008-03-06 21:15:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikL

Med kedjorna monterade så är det inte mycke distans till bakre stötdämparna så jag tillverkade nya nedre fästen som flyttar in fästpunkten ca:30mm.

stötdämparfäste1.JPG

stötdämparfäste3.JPG
ErikL2008-03-06 22:04:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Här finns ju många terrängkedje experter så jag tänkte att någon kunde hjälpa mig att klura ut en sak PDT_Armataz_02_03.gif

Jag har 2 uppsättnigar med kedjor till tgb11 (8st), idag skulle jag pröva att sätta på kedjor på min 11a....

Herregud vad jag fick jobba.....jag lyckades med 3st utan problem, resterande 5 kedjor fick jag bara inte på hur mycket jag än försökte. På 3 av dom lyckades jag efter en del mekande att få dit den ena av slitlåsen.

Jag fick lossat på en som lyckats få på PDT_Armataz_02_04.gif för att mäta längden....det verkade ju som om det inte var samma längd på dom.

Mycket riktigt så visade det sig att dom jag lyckats få på var c:a 233cm och dom som inte gick på c:a 228cm.

Finns det olika längd på kedjorna till tgb11/13?

4 av kedjorna låg i bilen när jag köpte den och dom andra 4 har jag köpt på ett militär upplag (samma som där jag köpte bilen) Göteborg, Kvibergs överskottslager.

Alla kedjorna har samma märkning som däcken har 2,80 / 85  16

Kan någon förklara detta för mig? PDT_Armataz_02_15.gif

Gott nytt år

Mvh Jonas

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Var dina kedjor som du inte fick på rostiga? Vi var ett par stycken som monterade snökedjor till annandagsträffen förra veckan, och då var det en som inte fick på alla sina kedjor, då dem var helt rostiga.  Jag hade troligtvis helt oanvända, som var helt rostfria, och dem gick enkelt på. Testa att smörja dem.  verkar dock konstigt att dom har olika längd... kanske är omgjorda? (man skulle ju kunna ta å räkna länkarna på yttersidorna, bara för att lixom..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt faktiskt....dom kedjorna jag fick på var rostiga inte gravrostiga men ändå...dom som jag inte fick på var i stort sätt rostfria PDT_Armataz_02_06.gif

Kanske skulle ta och räkna länkarna (är det det som kallas terapi) PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt blir konstigare....jag har nu räknat ytterlänkarna.

Dom kedjorna som jag fick på utan problem har 58 länkar, dom kedjorna jag inte får på har 57 PDT_Armataz_02_08.gif

Mina funderingar går nu till om det är mig det är fel på PDT_Armataz_02_15.gif

Det finns väl ingen special teknik för att få på kedjorna, det skall väl gå ganska lätt att lägga på dom?

Man skall väl bara lägga dom på däcket, centrera kedjan över däcket så att lika mycket hänger ner på båda sidorna av däcket, länka ihop ena slitlåset sen det andra och sist sidolänkarna...rätt ?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Finns säker flera sätt att gå till väga med, men såhär gjorde vi när vi la på våra sist:

hissa vi upp hjulet, la på kedjan, krokade i dom i mitten, spände den inre spännnaren i sista länken, och sedan spände vi på utsidan, snurrade däcket (och ryckte i kedjan), och spännde igen. Sen sätter vi stroppar från ena sidan till andra diagonalt över hjulet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag provmonterade en i stort sett ny blå Gunnebo kedja i sån ljusgrön nylonpåse. Den är märkt med 280/85-16 och jag har originaldäck på min 11:a.

Jag tycker kättingen är minst 15 cm för lång för att det skall passa bra ihop för att skarva mittendeln på slitbanan.  Jag tog då upp en äldre kedja som följde med bilen och den passade som handsken.

 

Hur kan det vara så? Ska man anpassa kättingen på nåt sätt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Den där Gunnebokedjan som är blå är väl en sådan som är utbyggbar??? Jag köpte sådana nya på miltärauktionen i Karlstad. Där gick det enkelt att plocka i resp plocka bort länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på när man lägger på kedjor är att inte sträcka ut dom för mycket åt sidorna.

Helst inte något alls, men det beror på vilken kedja man har.

Gör man det så blir dom kortare och når kanske inte helt runt.

Det bästa är att bara dra i mellandelen/slitdelen så att kedjan blir så lång som möjligt.

När den är ihopsatt runt däcket kan man sätta ihop sidorna och börja spänna.

Det gäller i alla fall lite större kedjor till traktor, men principen borda vara densamma till andra kedjor.

 

bv2010-01-15 18:08:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Gäst petewedi
Med kedjorna monterade så är det inte mycke distans till bakre stötdämparna så jag tillverkade nya nedre fästen som flyttar in fästpunkten ca:30mm.

 

stötdämparfäste1.JPG

 

stötdämparfäste3.JPG

 

 

 

Jag monterade kedjor bak idag och det är verkligen tight till stötdämparen. Vore inte fel med serieproduktion på dina fästen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst petewedi

Efter en provtur med snökedjor märker jag att de tar i stötdämparna. Jag har modellen med kedjespännare på båda sidor(tror att det finns med bara på utsidan).

 

 

 

Hur som helst, eftersom jag inte har en verkstad och kan göra nya fästen undrar jag om man kan använda distanser och helt enkelt flytta hela fästet en bit? Det verkar vara ganska långa pinbultar så den biten funkar nog. Men stabiliteten?petewedi2010-12-28 16:32:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...