Gå till innehåll

Belysningsproblem 11:a


Gäst FormerMazda

Rekommendera Poster

Gäst FormerMazda

Jahopp, i nån tidigare tråd för längesen så skrev vi om den ofattbara besiktingen där vi med trasiga bromsljus och helljus som inte vill häkta gled igenom trots det.

Idag var tanken att broder skulle bygga på THV:n (TerrängHusVagn) och jag fixa till det "lilla" elfelet.

Börjar med att riva med mörkeromkopplaren som var huvudmisstänkt bov i dramat. Dock verkar den ändå göra det den ska. Söker vidare och finner att kbalen till kontakten vid bromspedalen ärgat sönder. Enkelt fel tänkte jag och provade att helt enkelt koppla ihop de bägge kablarna. En lite för stor gnista och ett välbekant ljud av porslinssäkring som säger tack för sig fick mig att bli lite konfunderad. Speciellt eftersom säkringen som gick inte alls var till bromsljusen utan till taklampa och varningsblinkers.

Begravde mig i elschemat och funderade. Tydde att det finns inte minde än två kontaktdon mellan bakljusen och säkringscentralen.

Hittar den främre kontakten. Ser fin ut. Letar, och tillslut hittar den bakre kontakten som sitter i en plåtlåda (plåt o plåt, rost..) med plastlock på insidan av ramen framför höger bakhjul. Våldade isär den eftersom skruven var RTO. Rostade Till Oigenkännlighet.

Bände isär den och kunde konstatera lera, sand, rost, ärg och lite vatten. Fyr kablar totalt var avärgade. En del svartbränt efter vad jag skulle gissa är lite för höga strömmar på fel ställen.

 

Så, nydragning av el till bakljusen är på g med andra ord.

Det, och jordfelssökning under intrumentbrädan.

 

Tips då till alla med knepiga bakljusproblem. Det finns en elak låda som kan ställa till med mycket..
FormerMazda2008-03-08 17:13:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Min låda ser oxå förfärlig ut men än så länge funkar det i alla fall PDT_Armataz_02_30.gif

Ska väl se över det nån gång INNAN det slutar funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Ja dagen blev inte riktigt så formidabel som vi hoppats :o/ Jag hann iaf att kapa till de balkar som skall ligga under husvagnen och satte nästan dit den 1a. Inte så illa med tanke på att hälften av tiden gick åt till Ella :) Nu sover hon btw och jag sitter här med en pilsner brevid mig, fiiint. Upp med humöret käre bror, näste gång går det bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
PDT_Armataz_02_23.gif bättre med elaka lådor de går att hitta värre med elaka ungdommar eller andra hulliganer som river ur alla kablar i sitt desperata försök att ta min valp, de jäklarna har jag inte hittat än PDT_Armataz_02_33.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ny dag, ny tid till 11:an.

 

All gammal kabel från de två främre kontakterna vid säkringscentralen till själva bakljusen är bortklippta nu. VP-rör längsmed taket är draget och 7st 1,5mm2 kabel samt 1st 6mm2 kabel är dragen i densamme. Detta ska ju täcka upp belysningsbehovet bak samt lite till övers för framtiden.

Imorgon ska jag koppla in allt sammans och hoppas på det bästa. För med fordonsel och jordfel så vet man bara aldrig vad som är spöket bakom felen..

 

Men nu, dusch o sen gonatt. Mer eller mindre. Sista veckan på jobbet imorrn innan man börjar på ny karriär!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst FormerMazda

Ojoj, har ju glömmit att skriva här ju!

 

Tro nu inte att den lådan jag pratade om var hela boven i dramat. För även om nu bakljusen fungerade klockrent genom att plussa på kablarna vid säkringarna, så fungerade ju inte resten riktigt som det skulle framme i bilen.

 

Efter en massa mer felsökande så kunde vi konstatera att en ganska grov kabelstam har flertalet brända kablar i sig, som sedan blivit "by-pas'ade", denna stamen var bov till mycket. För efter att ha bytt den så slutade instrumenten bete sig konstigt. Dock fungernade fortfarande inte halvljus annat än på automatiken. Helljus gick inte att häkta med andra ord.

 

Efter mer felsökning så har vi nu dessutom bytt två reläer och den knapp som styr halvljus och parkeringsljus. Mörkerknappen är utslängd också.

 

Nu äntligen fungerar ljuset som det ska!

 

Så för att summera de elprylar vi bytt på bilen gör vi en lista:

* Ledningar till bakljus omdragna

* Kabelstam under instrumentbrädan (den med bla. matarkabel til tändningslås)

* 2st reläer

* Knappen till park och halvljus.

* Ny kabel till bromsljuskontakten

 

Detta har alltså hänt på bilen under en väldigt kort period, och en ganska stillastående period dessutom.

Så nu börjar man bli ganska haj på elsystem i 11:an. PDT_Armataz_02_12.gif

 

Nån som vill ha hjälp? Bara ropa så svarar jag!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...