Gå till innehåll

40mil i '65 Valp


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst Herr_Jensen

Hej alle

 

 Jeg tror maaske jeg har fundet en Valp jeg vil k0be. Jeg havde taenkt mig at k0re den hjem fra ham jeg k0ber den af. Han bor ca. 400km. (40mil.) oppe i Sverige og jeg taenkte at det kunne en Valp da sagtens klare. Han var saa venlig at sige at han altsaa synes det lyder som en lang tur for saa gammel en bil. Dette har jeg h0rt fra mange forskellige folk nu...

 

Er 40mil virkelig langt?

 

 Jeg havde jo taenkt mig at naar den var sat i stand saa ville jeg k0re den op til diverse traef rundt om i Sverige. Dette kunne jo hurtigt blive langt over 400km.

 

 Tror i det er urealistisk at jeg regner med at k0re lange ture i den naar jeg skal til f.eks Sweden Offroad Tour eller saadan noget?

 

 Hvad er jeres erfaringer med at k0re langt i jeres gamle valpe?

 

Mange tak

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202 jp

Hej Herr Jensen

Man kan godt køre langt i en valp, Har selv kørt sweden offroad i en canvs model og det var positivt. Da kørte jeg ca 1800km og til et andet træf kørte jeg 1100km så hvis bilen er i god stand er det ikke noget problem.

 

Mvh JP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Ah! Det var lige det jeg gerne ville h0re : )

 

Tak skal i have.

 

Jeg regner med at prutte afsted med max 70 km/t. og saa ellers holde lidt hvil en gang i mellem.

 

Er det 5w/40 halvsyntetisk olie en Valp bruger?

 

@Seglarn

Har du evt et bilda af 'fettnipplarna till bakhjulslagren'? Tilgiv min ignorance men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal kigge efter : ).

 

Tak

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen
Om säljaren inte tror att bilen håller 40 mil är det kanske inte ett bra köp.

 

Hehe - jeg kan godt se hvad du mener. Man kan saa vende det om og sige at jeg (desvaerre) heller ikke bruger sindsygt mange penge paa anskaffelsen...

 

 Jeg haaber bare at den er i god stand mekanisk og har en bra ram.

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Lägg lite extra på att han byter alla oljor och smörjer alla leder och lager så kan du nog klara det,,

eller byt allt själv innan du åker.

och kolla glapp i lager och sådant,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Jag körde 32 mil hem till Skåne när jag köpte min 11:a från ALE.Inga problem alls.En ordentlig översyn bara innan man kör.En runda med fettsprutan samt att kolla över alla oljor.

Lycka till.PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fettnipplarna till bakaxellagren finns inte utan där sitter en insexskruv på vardera sidan. Skruva ur den och gänga in en fettnippel och ge två pumptag med fettsprutan. Anledningen till att där inte sitter någon fettnippel är att det inte skall smörjas där varje gång du rundsmörjer bilen. Vartannat eller vart tredje år är lagom. Smörjer du för mycket där kan du pressa fett genom packboxarna och få fett på bromsbeläggen. Men smörjer du aldrig kan du få hjullagerhaveri (Seglarn). Fettnippeln som du skall gänga in på bakaxeln har en egen gängstorlek som är ovanlig.  Lycka till med hemfärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Herr Jensen, har du ingen bil-bekant i närheten av säljaren, så att du kan få en neutral syn på bilen innan du chansar på att åka och hämta den? Även om du inte ger mycket för bilen är det ingen dum ide att ta en helt okänd bil på trailer istället. Valpen är ju i och för sig en ganska tung bil och det ställer krav på dragbilen och trailern, men det sparar blodtryck och arbetstid eftersom du åker fram och tillbaka utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

40 mil? Lugnt! Körde 220mil på 6 dagar med min '69 i höstas. Du kan läsa om resan här:

 

 

 

Fotovalpens Maiden Voyage

 

 

 

Se till att motorn inte är för trött, att inte har massor med skit i tanken och om du har det se till att du har flera bränslefilter med dig! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Hej alle og tak for jeres svar.

 

@ErikC304

God ide med at faa en anden til at se paa den men jeg kender desvaerre ingen i naerheden af ham. Jeg stoler paa ham saa jeg regner med at der kun er det i vejen som han har fortalt mig om.

 

@Teddan

Wow! Sikke en tur! Det er praecis saadan noget jeg vil lave naar jeg faar min egen : ). Hvor er nord sverige og norge dog ufattelig smuk.

 

Det lader foresten til at Valpen bliver solgt imorgen - til en anden : (. Jagten gaar vidre...

 

 - Jensen

 

 

Herr_Jensen2008-03-15 20:51:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...