Gå till innehåll

Ny '903 ejer! : )


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst Herr_Jensen

Saa fik jeg sgu k0bt en!

 

Den bliver bragt (det var billigere end hvis jeg selv hentede den!) paa L0rdag.

 

Jeg glaeder mig meget.

 

Jeg har lige nogle sp0rgsmaal saa jeg kan faa en god start.

 

Motor er en B20. Jeg har taenkt mig at skifte olja paa motor samt olja filter. Bruger den 5w40 halvsyntetisk? Er det et standard Volvo olja filter?

Jeg kan se der er mange forskellige B20 typer (A, B, D, E, etc.). Hvor ser jeg hvad for en min motor er?

Jeg har downloaded smorjschema osv og havde taenkt mig at give den lidt fett over de steder jeg kan komme til. Hvor ofter sm0rrer i jeres?

Jeg er vandt til at skrue paa VW (T3 Syncro) - skal jeg have mig nogle specielle Volvo tools?

 

Alle tips og ideer til en newbie som mig er meget velkomne! : )

 

Ha det bra!

 

 - Jensen

 

PS: Kan man faa de originale militaer vaerksteds b0ger et eller andet sted?

 

Herr_Jensen2008-03-28 00:09:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Grattis!

Länk till servicemanualer etc... finns nedan. Vill Du ha böckerna i pappersform kolla på blocket.se, tradera och liknande sajter.

 

http://hem.bredband.net/thomat/

 

Lycka till!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jeg kan se der er mange forskellige B20 typer (A, B, D, E, etc.). Hvor ser jeg hvad for en min motor er? (AV HERR JENSEN)

 

Ja de där har jag funderat över med, har för mej att det har med motor nr att göra för det är inte mycket som skiljer lite olika pack boxar vid vevaxeln tex och några smågrejor, komprisionen av någon kostig anledning PDT_Armataz_02_36.gif någon som vet exakt utan att men behöver leta hela dagen på nätet?

 

Ja filtret är standard och den motor oljan går fint att köra på.

När de tillverkades så var nog oljan inte av samma kvalitet som i dag så vanlig mineral olja duger det med om den har några år på nacken utan renovering.

Börjar vi diskutera oljor så kommer du garanterat få lika många svar som det fins olje sorter, vad jag inte tror är bra är att gå på med hel syntet , men får säkert en smäll på fingrana där med av någon PDT_Armataz_02_39.gif

Då du kör lite i vinter förhållanden så skulle jag nog ta en lite tjockare olja 15-40 eller 10-30 ja säkert någon som smäller mej på fingrarna där med , bäst är ju om du kan få reda på vad för olja den är körd på tidigare och använda samma

Lycka till med din valp och ha stor glädje av den Mvh H.Hansen PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

General Specifications

Engine

Year

CC

Fuel System

HP (SAE)

@RPM

LB-ft (SAE)

@RPM

CR

B20A

1969

1986

ZS 175-CD2-SE

90

4800

119

3000

8.7

 

1970

1986

ZS 175-CD2-SE

90

4800

119

3000

8.7

 

1971

1986

ZS 175-CD2-SE

90

4800

119

3000

8.7

B20B

1969

1986

2x175-CD2-SE

118

5800

123

3500

9.5

 

1970

1986

2x175-CD2-SE

118

5800

123

3500

9.5

 

1971

1986

2 x SU HIF6

2x175-CD2-SE

118

5800

123

3500

9.3

 

1972

1986

2 x SU HIF6

97

5800

103

3500

8.7

 

1973

1986

2 x SU HIF6

97

5800

103

3500

8.7

 

1974

1986

2 x SU HIF6

97

5800

103

3500

8.7

B20E

1970

1986

Bosch D jet

130

6000

130

3500

10.5

 

1971

1986

Bosch D jet

130

6000

130

3500

10.5

 

1972

1986

Bosch D jet

130

6000

130

3500

10.5

 

1973

1986

Bosch D jet

130

6000

130

3500

10.5

B20F

1972

1986

Bosch D jet

107

6000

113

3500

8.7

 

1973

1986

Bosch D jet

112

6000

115

3500

8.7

 

1974

1986

Bosch K jet

109

5500

115

2500

8.7

 

1975

1986

Bosch K jet

98

94 w/ cat

6000

110

105 w/cat

3500

8.7

 

smypm2008-03-28 10:06:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

sumbul1a.gif Used from 1969 to 1975 in the 120, 1800, 140 and 240 Series

sumbul1a.gif Same design as its B18 predecessor with a bigger bore, most parts

are interchangeable

sumbul1a.gif 2.0 litters

sumbul1a.gif 4 cylinders in line

sumbul1a.gif Overhead valves

sumbul1a.gif B20A: single carburetor version

sumbul1a.gif B20B: dual carburetors version

sumbul1a.gif B20E: fuel injection, high compression version

sumbul1a.gif B20F: fuel injection, low compression version sold in the USA. From

1972 all cars sold in the USA had this engine

 

 

Vad jag kan förstå är det de olika bränsle systemen som skiljer och på nyare något med tänd systemet

 

PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jeg er vandt til at skrue paa VW (T3 Syncro) - skal jeg have mig nogle specielle Volvo tools?

 

Det är mycket tumdimensioner på valpen så jag föreslår att du kompletterar dina fasta nycklar med dimensionerna 1/2" och 9/16" om du inte redan har dem.

 

1" till oljepluggen är inte heller fel.

 

//Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Mange tak for jeres svar!

 

Ville man saa kunne 'skifte motor type' bare ved at udskifte toppen?

 

Sjovt at Volvo har valgt at have 1/2'' dimensioner. Mange tak for informationen.

 

Den kom desvaerre ikke idag - men jeg haaber den kommer imorgen.

 

 : )

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Saa kom den hjem! Her er et billede af den:

myvalp.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er bare saa glad. Den drypper dog en del fra dens växellåda. Er det bad news eller noget biler i denne alder g0r?

 

Wow hvor skal jeg dog bare have meget sjov med den : )

 

 - Jensen

 

Grejade lite med texten så den syns bättre.

Erik
ErikC3042008-04-02 21:38:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Min 903B läckte också olja från växellådorna. Fördelningslådan var enkel, det räckte med att byta radialtätningar vid utgående axlar. Växellådan var värre, backväxelaxeln hade glappat upp, jag var tvungen att byta växellådshuset. Om det läcker mycket och du vill kolla upp det så är enda sättet att plocka ner lådorna och kolla vad som är fel.

 

Lycka till med ditt nyförvärv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Körde Du från Sverige till Danmark?!! Du får berätta om den färden. 

Byta oljor och filter är nog klokt om Du inte redan gjort det. Gå sedan ett varv med fettsprutan enligt smörjschemat. Kolla kylarslangar etc, de kan vara torra och spruckna. Byt kylarvätska också, det är lika bra! Rostskydd, titta på länken nedan

 

 

Lycka till!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Tak alle sammen.

 

Hold kæft hvor er en Valp sjov!

 

Jeg kørte ikke selv - jeg fik den bragt af Skandiatransport. Dette var ca. 200 DKR billigere end jeg selv kunne gøre det...

 

Der er en del rust i den men så vidt jeg kan se ikke noget vildt. Motoren lyder godt. Intet el virker (ud over starteren) men det er sikkert bare en 'short circuit' et eller andet sted.

 

 : )

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...