Gäst Larsson 5406 Postad 30 Mars , 2008 Rapport Share Postad 30 Mars , 2008 Hej! Jag håller på att driftsätta en 903 och det verkar vara så att "diffen" inte bara bromsar utan sitter bergfast. Det går inte att röra det fria hjulet när man hissar upp det med domkraft. Finns det några bra sätt att få den att bara bromsa och inte låsa? En följdfråga. Denna höger bakaxel har under förre ägarens regi med kort körsträcka råkat ut för två rejäla lagerhaverier. Båda på samma ställe, höger hjullager bak. Kan detta ha något med varandra att göra? Mvh Tomas L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 30 Mars , 2008 Rapport Share Postad 30 Mars , 2008 HM om jag ej mins fel så gick det utmärkt att lossa hjulbultarna med bara ett hul i luften, Då även mitt satt fast och inte var så snurr vänligt förän man lyfte det andra hjulet då snodde det åt andra håller när man snurrade på ett hjul. Om man kör runt på tex en grus plan med lös grus utan nänm värd gas så ser det ut som det yttre hjulet drar lite mer blir licksom att man skulle ha gett gas och spunnit loss trots att jag ej gör det, så diff bromsen tar nog ganska hårt på min i alla fall Vad gäller lagrena var det samma lager båda gångerna att ett gammalt går händer ju men skumt om det nya gick nära inpå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 31 Mars , 2008 Rapport Share Postad 31 Mars , 2008 låter nästan som någon vänlig själ har svetsat din diff Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Larsson 5406 Postad 31 Mars , 2008 Rapport Share Postad 31 Mars , 2008 Hej! Jag kontaktade Beau och han beskrev att på hans 903 så gick det att med cirka 7 kg moment dra runt det hjul som var i luften samtidigt som det andra stod på marken.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 31 Mars , 2008 Rapport Share Postad 31 Mars , 2008 ja att det skall vara motstånd det hadde jag för mej, men nu vet vi ju exakt Tackar Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Larsson 5406 Postad 7 April , 2008 Rapport Share Postad 7 April , 2008 Hej ! Nu fungerar diffen...ett av axlarna i diffkorset var av samt alla bultar i diffklumpen var loss. Ävenledes saknades den högra av de två tappar som skall sitta i mitten och möjliggöra korrekt shimsning av lagerspel i bakaxeln. /Tomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 April , 2008 Rapport Share Postad 7 April , 2008 Bra att du fått ordning på grejorna! Honnör även för att du återkom i ämnet och berättade om lösningen på problemet, mycket bra! Underlättar för andra vid framtida sökning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo-Folmann Postad 7 April , 2008 Rapport Share Postad 7 April , 2008 Hej Har læst om det problem før med løse bolte i diffen,,, er der andre der har set det før ? skal de tjekkes efter hvor mange mil...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 Hej Volvo Folmann! Läste ditt inlägg och såg att bland de bilar du har står det Volvo mini 1201. Vad är det för bil? Till Larsson 5406 Bra att du fått ordning på bakaxeln.Beau2008-04-08 00:11:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 En sån här troligtvis? Min har modellbeteckning BM Mini 831 och har från början haft en 8 hk Briggs, så jag gissar att Volvo-Folmanns är en 12-hästare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo-Folmann Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 Nej den ser sådan ud.Volvo-Folmann2008-04-08 21:08:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 Wow! Tar en stund till innan min är lika fin, kan jag säga. Helt utanför trådens ämne så såldes Volvo BM Mini i Sverige av Svenska Lantmännen 1970-75. Traktorn plus de flesta av tillbehören var av märket Roper, tillverkat i USA, om-märkt för Volvo. Men en del tillbehör som önskades här tillverkades i Danmark. Traktorerna fanns med 8-16 hk (de starkaste var V-twin) och valbart manuell eller hydrostatisk transmission. Det fanns till och med plogar för större trädgårdsland att koppla till dem, så det är mera parktraktor än åkgräsklippare, mätt med dagens mått. Bottenramen är vikt stålplåt i tjocklek kring 4-6mm nånting, så görs inte åkgräsklipparna idag... Ursäkta sidospåret, jag blir ganska pallrig av de där små godbitarna... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo-Folmann Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 Ja undskyld tråden.. men jeh ar en del materiel omkring disse , alle dele mv. (søger faktisk en snöblæser) Har ogeså en volvo mere som din om du vil have mere info kan du maile direkte til mig så vi ikke forstyre denne tråd. Brian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 8 April , 2008 Rapport Share Postad 8 April , 2008 Har också lite förkärlek till volvo bm mini Hittade dena för ett pa dar sen http://www.fordonslagret.se/Details.aspx?o=1&id=84206. Mvh Arnberg Ursäktar jag med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.