Gå till innehåll

Diffen sitter...


Gäst Larsson 5406

Rekommendera Poster

Gäst Larsson 5406

Hej!

 

 

 

Jag håller på att driftsätta en 903 och det verkar vara så att "diffen" inte bara bromsar utan sitter bergfast. Det går inte att röra det fria hjulet när man hissar upp det med domkraft.

 

 

 

Finns det några bra sätt att få den att bara bromsa och inte låsa?

 

 

 

En följdfråga. Denna höger bakaxel har under förre ägarens regi med kort körsträcka råkat ut för två rejäla lagerhaverier. Båda på samma ställe, höger hjullager bak.

 

 

 

Kan detta ha något med varandra att göra?

 

 

 

Mvh Tomas L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HM om jag ej mins fel så gick det utmärkt att lossa hjulbultarna med bara ett hul i luften, Då även mitt satt fast och inte var så snurr vänligt förän man lyfte det andra hjulet då snodde det åt andra håller när man snurrade på ett hjul.

 

Om man kör runt på tex en grus plan med lös grus utan nänm värd gas så ser det ut som det yttre hjulet drar lite mer blir licksom att man skulle ha gett gas och spunnit loss trots att jag ej gör det, så diff bromsen tar nog ganska hårt på min i alla fall PDT_Armataz_02_12.gif

 

Vad gäller lagrena var det samma lager båda gångerna att ett gammalt går händer ju men skumt om det nya gick nära inpå PDT_Armataz_02_27.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Larsson 5406

Hej!

 

 

 

Jag kontaktade Beau och han beskrev att på hans 903 så gick det att med cirka 7 kg moment dra runt det hjul som var i luften samtidigt som det andra stod på marken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Larsson 5406

Hej !

 

 

 

Nu fungerar diffen...ett av axlarna i diffkorset var av samt alla bultar i diffklumpen var loss. Ävenledes saknades den högra av de två tappar som skall sitta i mitten och möjliggöra korrekt shimsning av lagerspel i bakaxeln.

 

 

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Bra att du fått ordning på grejorna! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Honnör även för att du återkom i ämnet och berättade om lösningen på problemet, mycket bra! Underlättar för andra vid framtida sökning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo-Folmann

Hej

 

Har læst om det problem før med løse bolte i diffen,,, er der andre der har set det før ? skal de tjekkes efter hvor mange mil...?PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_30.gif Hej Volvo Folmann!

 

Läste ditt inlägg och såg att bland de bilar du har står det Volvo mini 1201.

Vad är det för bil?

 

 

Till Larsson 5406

 

Bra att du fått ordning på bakaxeln.
Beau2008-04-08 00:11:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

En sån här troligtvis?

 

660b.jpg

 

Min har modellbeteckning BM Mini 831 och har från början haft en 8 hk Briggs, så jag gissar att Volvo-Folmanns är en 12-hästare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Wow! Tar en stund till innan min är lika fin, kan jag säga. Helt utanför trådens ämne så såldes Volvo BM Mini i Sverige av Svenska Lantmännen 1970-75. Traktorn plus de flesta av tillbehören var av märket Roper, tillverkat i USA, om-märkt för Volvo. Men en del tillbehör som önskades här tillverkades i Danmark. Traktorerna fanns med 8-16 hk (de starkaste var V-twin) och valbart manuell eller hydrostatisk transmission. Det fanns till och med plogar för större trädgårdsland att koppla till dem, så det är mera parktraktor än åkgräsklippare, mätt med dagens mått. Bottenramen är vikt stålplåt i tjocklek kring 4-6mm nånting, så görs inte åkgräsklipparna idag...

 

Ursäkta sidospåret, jag blir ganska pallrig av de där små godbitarna... PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Volvo-Folmann

Ja undskyld tråden.. men

jeh ar en del materiel omkring disse , alle dele mv.

 

(søger faktisk en snöblæser)

Har ogeså en volvo mere som din

 

om du vil have mere info kan du maile direkte til mig så vi ikke forstyre denne tråd.

 

Brian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...