Gå till innehåll

Turbo i Valpen !?.


Gäst BigBadChevy

Rekommendera Poster

Gäst BigBadChevy

Hej hej ,eftersom valpen fick så små och fina hjul att den gick att köra ner i garaget , var jag och fassan tvungna att göra något som passade in med lågprofils däckPDT_Armataz_02_05.gif.

 

Har påbörjat ett turbobygge på valpenPDT_Armataz_02_02.gif och e lite nyfiken på om någon mer än jag har gjort detta ?, hur gjorde ni isåfall och hur funkade det ??

 

Jag kommer använda en liten IHI turbo från en Fiat Uno PDT_Armataz_02_15.gif, liten men naggande god, hoppas att få ladd redan på låga varv. Det e vattenkyld turbo, eftersom den

kommer att sitta så högt upp i motorrummet kommer jag att köra med

ett seperat vattensystem med självsirkulation, för att undvika luftfickor.

 

Turbons trycksida e monterad direkt på standard insugningsrör och jag kommer att suga igenom förgasarn , så det blir någon typ av horisontalförgasare , från 240 eller 740.

 

Oljematningen kommer jag att plocka från uttaget till oljetrycksmätarn och kommer dumpa direkt ner i ventilkåpan.

 

Tänker ladda runt 0,4 e.v blir det något typ av enklare vatteninsprutning.och siktar väl på runt 90-100 Hk .

 

Ska försöka att bli färdig nästa helg, men det beror på om jag hittar nogon vettig förgasare .

 

"Gasa till det rasar" e väl väl vad man skulle kunna säga e mottot för detta

bygget, ska bli kul att se vad som funkar och inte funkar PDT_Armataz_02_12.gif.

 

Har ni några ideer eller tankar så tages dom tacksamt emot !.

 

Winter var förbi med kameran idag, så jag hoppas han slänger upp någon bild på bygget. själv vet jag inte hur man gör PDT_Armataz_02_15.gif.

 

Mvh Sjunne

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon
Ett Tips är att kolla hans 13" hjul på youtube gå in på Volvo Valp bara och leta film snutten.

 

Här är en länk till filmen:

 

 

Ser ut som en helfet rälsbuss. PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Fin bild Winter PDT_Armataz_02_02.gif.

 

Idag har jag börjat montera ihop grejorna , förgasare e på plats ,blev en från en 740, "luftburk" från saab.

Olja in och ut ur turbo e fixat , avgassystemet e klart bara något fäste kvar. det som återstår nu e vattnet och och gas och chok vajrar .

 

Men men , blir nog lite finlir här och där innan man får allt at funka , får nog backa tänningen några grader med, dubbla klockor på fördelarn vore ju det bästa , en som backar och en som höjer tänning , men först moste vi få bilen att starta och funka .

 

Mvh 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Intresant med någon som törs exprimentera lite PDT_Armataz_02_02.gif

Skall bli kul att se hur det blir i slut ändan och om du får något bättre botten drag på den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Ser finfint ut det där grenröret ,  men det slutar lite för lågnt ner för vårat bygge , försöker hålla turboanläggningen så kompakt som möjligt , för att kunna bygga upp tryck på låga varv....

 

Desutom e det lite för dyrt , turbo bygget jag håller på med e e ett riktigt "snikbygge" siktar på att bygga det för runt tusenlappen ,  turbon kostade 800kr ink frakt ,och förgasaren gick på 200kr .

Resten av komponeterna består av diverse gammalt skrot jag och fassan samlat på oss.

 

Tack för tippset  iallafall, kanske får köpa bättre delar om inte det vi "puggar" ihop funkar .

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Självklart kommer jag behålla dom hjulen , men inte på bilen PDT_Armataz_02_05.gif..

 

Vi fick igång valpen idag utan några större problem ,den går finfint på tomgång t.o.m bättre och lungnare än vad den gjorde Org , skulle tro det beror på att den nya förgasarn har vakumreglerat trottel.

 

Har bara torrgasat i garaget men förhoppnings vis kan vi åka ut och testa den imorgon , har bara lite bromsmeck först.

 

Såhär ser det ut :

 

 

Mvh

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Och jag tycker det sitter lite högt !.

 

Pang på förgasarn var enklast , annars e det bästa ju att ha det så lågt som möjligt , kall syrerik luft har ju en förmåga att lägga sig lågt ,fysikens lagar e inte lätta att ändra påPDT_Armataz_02_06.gif ..

 

Men men både förgasare och luftfilter sitter högt i motorrummet ,så när vatten och dynga når luftfiltert så e både fördelare och tändstift under skiten , antagligen har även jag lämnat bilen , skulle tro jag sitter vid telefonen och försöker få fram en stor traktor eller något bandfordon, som kan hjälpa mig upp PDT_Armataz_02_32.gif.

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Får väl berätta hur det går med bygget ,var ute på första provturen på väg i Lördags men blåste då en packning mellan "turbo och grenrör" , fixade det först idag.

Har varken justerat förgasare eller tändning änn , så trampar men på så spikar den något fruktansvärt redan vid 0,3bar . Annars går den jättebra ,över förväntan faktiskt, turbon börjar ösa på redan vid uppskattningsvis 1200Rpm och det går faktiskt att få övertryck genom att bara stå still och varva.

Skulle tro att turbon e rätt så mycket "förliten" igentligen skulle nog kunna få ut en hel del mer Hk med större snurra, men responsen e helt underbar PDT_Armataz_02_11.gif, har både byggt och åkt runt i en hel del turbobilar,men ingen av dom har laddat på så låga varv.

Tror detta kommer funka finfint i terrängen PDT_Armataz_02_02.gif, om nu turbon överlever det låga oljetrycket ?

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Winter

Valpen_m.m_038_a.jpg

Valpen_m.m_039_a.jpg

Valpen_m.m_040_a.jpg

Sjunne kommeratt testa den på Lördag på sork träffen i ASK / BOARP

 

Vid intresse kom dit, annars kommer jag att filma och lägga ut på youtube efteråt, jag meddelar när det sker.

Winter Valpen PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Hmm , ja vad ska man säga ? , får nog jobba lite på driftsäkerheten skiten dog just där den inte skulle dö, moste se över tännsystemet .

 

Annars gick allt som det skulle och jag e nöjd med hur bilen gick med turbo PDT_Armataz_02_02.gif.

hoppas snart det kommer någon film på hur den gick .

 

Trodde alldrig jag skulle säga detta : men tusen tack till den RÖDE RYSSEN PDT_Armataz_02_01.gif

 

Mvh Sjunne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Hmm ' date=' ja vad ska man säga ? , får nog jobba lite på driftsäkerheten skiten dog just där den inte skulle dö, moste se över tännsystemet .

 

Annars gick allt som det skulle och jag e nöjd med hur bilen gick med turbo [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img].

hoppas snart det kommer någon film på hur den gick .

 

Trodde alldrig jag skulle säga detta : men tusen tack till den RÖDE RYSSEN PDT_Armataz_02_01.gif

 

Och ja !, moste nog bygga någon typ av "skvalpplåt" till luftfiltert , även om det stitter så högt att det tar i luckan så var det nersölat.

 

Mvh Sjunne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...