Gå till innehåll

Vägen växer igen.....


Gäst t80t80

Rekommendera Poster

Gäst t80t80

Coordinater

N xxxxxxxxx  Raderade, trådens tema strider mot Terrängbil.nets policy.

E xxxxxxxxx

xxxxxx, Norra Stockholm, håll höger hela tiden och följ spåret..

Har "hittat" en väg som är rolig med allt innehåll, skogsmaskin eller något liknande har banat väg, höll på att växa igen och bli betraktad som barmark, men jag lyckades rädda "vägen" i sista stund, minst 35" däck rekomenderas, möjligen kan någon niva eller suzuki tränga sej förbi med en duktig pilot bakom ratten, ingen mercedes ML här nu.. Knappt någon G heller. Ca: 10 minuter på låg ettan tar det runt ett varv motsols.. Har man en 13, får man nog ratta lite mer bara..PDT_Armataz_02_12.gif

 
ErikC3042008-04-05 23:45:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80
Exxxxxxxxx ?

Annars hamnar man ute i skärgården' date=' Åland hav eller nåt.
[/quote']

 

Ja det stämmer 017' ska det va, GPS:n är lite vimsig, vet inte hur det blev 019'.

har ändrat, tackar för uppmärksamhetenPDT_Armataz_02_02.gif, så kom nu och åk där för den goda sakens skull... För lite mer utmaning så kom efter det har regnat, själv sänkte jag ringtrycket till 0,9 fram och 0,7 bak för att slippa använda diffspärrarna, lyckades ta mej runt Ca: 6/10 gånger utan att slänga i diffarna stanna eller backa, för att få en uppfattning av svårighetsgraden. Det var när det var väldigt blött, DVS idag...PDT_Armataz_02_12.gif... TGB.11
ErikC3042008-04-05 23:47:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Då är jag som SGA för offroaden i södra distriktet nyfiken på vilka tillstånd du har för att köra där?? 

 

 

SGA = Sport grens ansvarig

 

Mvh Hasse SGA / Miljöombud i SORK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80
Då är jag som SGA för offroaden i södra distriktet nyfiken på vilka tillstånd du har för att köra där?? 

 

 

SGA = Sport grens ansvarig

 

Mvh Hasse SGA / Miljöombud i SORK

 

Tur att det var södra...PDT_Armataz_02_05.gif

Skogsväg' date=' utan körförbud, börjar som grusväg för att sen gå över till lite sämre skogsväg, ställ inte till med några besvärligheter nu är du snäll... Tack... Och tack igen för säkerhets skull..[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_12.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Har även pratat med dom som har tomten där och dom har inget emot det..PDT_Armataz_02_01.gif

(EDIT)

Bara man håller sej till spåret, eller "vägen" som redan finns där..
t80t802008-04-03 21:42:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Frågan är om det inte ställer till med besvärligheter för alla andra som söker tillstånd till träffar o tävlingar inom offroaden!!  Alla gillar inte att se oss i skog o mark tyvärr....och bara för att det går att köra där med 11:an så kanske inte mark/väg ägaren vill ha fordon på den?

 

Jag kan ju alltid bolla över detta till SGA:n i Stockholms distriktet PDT_Armataz_02_27.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Nu har ju igentligen inte SGA:n någonting med sådant här att göra överhuvudtaget mer än någon annan terrängentusiast, och är det en väg som på kartan är en väg så är det ju ok att köra. Men då måste man vara säker på det, att ha markägarens tillstånd hjälper ju tyvärr inte. I övrigt håller jag med Hasse, vi som söker tillstånd till träffar och tävlingar har det inte lätt alla gånger så det vill till att vi alla sköter oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Så länge inte mark ägarna klagar ska det väll inte va några problem, nog anar jag väll att man kan förstöra detta fina nöje med rätt papper viftandes i vädret, som man kan förstöra det mesta med rätt papper viftandes, nu är det här inte barmark, som det blir automatiskt efter nåt år om ingen "håller efter"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Det de handlar om är att vist fan är det kul att köra offroad , inget snack om det ......men man måste tänka lite längre än till att ha roligt några timmar.......om du istället "hjälper" markägarna när dom ska avverka i skogen är ett annat alternativ PDT_Armataz_02_02.gif

 

Nytta med nöje!!   PDT_Armataz_02_44.gif
Hasse2008-04-03 21:53:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Har tyvärr inga sådana finesser på min enkla GPS, där långt ifrån alla vägar är utsatta. Coordinaterna och håll höger hela tiden, man kan se hjulspår efter bla en 11:a... än så länge.. "Håll höger även där" Sätt in coordinaterna i GPS:en och sätt på fågelvägen i närheten eller strax före... kan inte bli fel...  Först är det ett stort gult hus till vänster sen ett litet rött till höger,"sistahuset" Första grusvägen till höger efter det lilla röda huset till höger.. sen är det bara att hålla höger som sagt..

 

(Edit)

Kan rekomendera ett GPS program för sånt, OziExplorer heter det, och kräver lite pill, men verkar väldigt användbart när man väl fattar..
t80t802008-04-03 22:37:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vi på Terrängbil.net håller oss till bestämmelser och förordningar och även om du råkar ha fått tillåtelse av markägare och grannar att åka där, så är vi inte intresserade av att det via Terrängbil.net spridits ut att det går att åka fritt däromkring.

 

Det är fritidshusområde, elljusspår och gångstigar utmärkta på kartan och jag har själv varit lite i de trakterna och vet hur mycket folk det rör sig där. Det vore allt annat än lämpligt att det plötsligt befinner sig en samling terrängbilar och kör runt i skogen på förslag härifrån. Har du tillåtelse att sprida ut till flera andra att åka där?

 

Uppmaning: Terrängkörningslagen gäller! Håll körning vid sidan av allmän väg till terrängkörningsträffar, så att en redan ansatt hobby inte blir svårare att utöva än den redan är!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

You make my day Erik, håller me dig... Det är svårt nog att behålla tillstånd för motorbanor och körområden i dessa tider mvh Vice ordf BJK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Jag bor mindre än en mil från det aktuella området. Det ligger strax söder om Ängsjö friluftsområde, ett mycket välbesökt grönområde med mängder av motionsspår i omgivningarna. Spontant känns det som "fel" ställe att utöva terrängkörning på.

Även om markägaren ger tillstånd till körning på hans mark så gäller terrängkörningslagen, vilken säger att endast länsstyrelsen äger rätt att bevilja tillstånd för terrängkörning... Markägaren själv får inte köra på sin egen mark då det råder barmark.

 

Men... En grusväg utan förbudsskyltar på får man ju köra på. .  En riktigt dålig väg är ju oxå en väg, när slutar en väg att vara väg och övergå till terräng? Är det kartan som avgör var vägen slutar, och terrängen börjar?

 

Hur är det med de "vägar" som skogsmaskier skapar vid skogsarbete? Man kan ju inte köra sönder terrängen mycket mer än skogsmaskinerna redan gjort, men vad säger lagen..?

 

/Thommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

jag bryr mig inte om ifall någon kör någon gång på en liten väg, men att sen sprida kordinater till en redan väldigt dålig väg!? där det sägs behövas: minst 35" däck rekomenderas.... det ställer jag mig stark emot.

Ta inte detta som ett påhopp! men skärpning det är inte lätt med tillstånd! och jag vill inte behöva köra laglöst i framtiden! Hoppas däremot att vi ses på någon terräng träff ist och ljuger lite över en hamburgare eller liknande träff mat.

Mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...