Gå till innehåll

Hjullagerbyte bak på valpen ?


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Jag har plockat bort hjullagret bak på höger sida på valpen. Nu när jag läser manualen hur man monterar ihop och ställer lagerspelet så får jag inte ihop det.

Beskrivningen är lite kortfattad, jag har några frågor om nån kan/vill svara.

 

Hur ser egentligen hållare SVO 2768 och platta SVO 2769 ut, går det att ställa spelet men nåt hemtillverkat och en mätklocka?

 

Vad jag förstått så ska man plocka bort båda drivaxlarna och montera shims på vänster sida (samma antal som satt där). Sedan mäter man spelet på höger sida, shimsar och ställer därmed spelet på båda lager samtidigt. Drivaxlarna trycker på varandra genom diffen, är det så?

 

Man borde väl i så fall kunna montera båda drivaxlarna och dra höger drivaxel fram och tillbaka och mäta med klocka så man får rätt spel?

Vilket spel i så fall, är det i "Data" Axialspel för drivaxlar: 0,10-0,20 mm?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst svanis

Axialspelet skall vara 0,07-0,20mm

Detta känner du om du skimsar bort allt glapp och sedan tills du precis känner glappet.

Det räcker att ställa på en sida.

Observera att du ställer glappet utan fett i lagrerna, så känner du glappet lättare.

Det sitter en plugg på axelröret alldeles intill yttre lagerna. Gänga i en fettnippel istället för pluggen, snurra försiktigt på axeln, och tryck i fett tills du ser att det tränger igenom lagret, fram till tätningsringen. Fettet får ej tränga förbi tätningsringen.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Kom i håg att distanstapparna siter som dom ska när du stoppar i axlarna.

se bild.

 

Distanstappar_axelkors.JPG
svanis2008-04-03 23:32:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst svanis

Kan inte svara på varför, detta har jag hört men ej bekräftat , kanske någon annan kan svara på detta mer ingående?PDT_Armataz_02_06.gif

Förbereder även mig själv för att utföra lagerbyte.PDT_Armataz_02_14.gif

Kolla även avdelning 4 i verkstadshanboken.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Nu efter att ha bytit hjullager kan jag bekräfta att drivaxlarna trycker på varandra via diffen och man behöver bara ställa lagerspelet på ena sidan, dvs shimsa på ena sidan. Det går bara att ställa spelet om diffen är intakt och distanstapparna är på plats.

 

Verktyg som behövs:

38 mm hylsa, för att lossa centrummuttern.

Biltema's bromstrumavdragare 19-1139 (modifierad med fler hål) för att dra av naven. Möjligen också acetylengas för att värma när dom sitter som fan.

Adragare "modell cylinder" för att dra ut drivaxlarna ur bakaxeln, svarva nåt lämpligt.

2-armad avdragare ex Biltema 20-342, för att dra av av lagren från drivaxlarna.

Ugn och kanske en frys. Jag lade innerringen i ugnen (125 grader) och drivaxeln i frysen, på så sätt slapp jag ett rör att driva på lagret på drivaxeln.

Lämplig cylinder för att trycka dit ytterbanan av lagret i bakaxeländen.

Mätklocka för att kolla lagerspelet.

Verktyg för att centrera yttre radialtätning, lämpligt att svarva till en klump, alternativt mäta.

Smörjnippel NPTF 1/8"-27, för att fylla fett i hjullagren via hål genom bakaxeln.

Glatt humör och en eller två helger, det kan behövas.

 

Justerat: Lade till centreringsverktyg för yttre radialtätning

Justerat 2: Smörjnippeln är av typ NPTF 1/8"-27, Dryseal National Pipe Taper thread (Trycktät amerikansk rörgänga till skillnad från vanlig Brittisk standard rörgänga  ISO-G. De har olika diameter och stigning, ej kompatibla)Calle2008-04-07 09:00:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst svanis

 

Tack för en utmärkt utförlig beskrivning nu har jag dock mitt byte kvar.PDT_Armataz_02_02.gif

Böt avgassystem i helgen, lite pul , men nu är det klart, till och med röret i hålet på vänster sida.PDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...