Gå till innehåll

kardan skriker (tror jeg)


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst Herr_Jensen

Hey alle

 

Naar jeg k0rer saa kommer der en skrike ljud. Jeg kan inta hitta hva det er men TROR det er min kardan. Jeg utforskade lidt under Valpen og rycka lidt i forskellige ting. Min kardan har meget slup (vet inta det svenska ord: Det betyder at en ting ikke sidder helt fast men at man kan rycka det ganska liten).  Jeg har lavet en video og hvis i har tid ville jeg blive glad hvis i kunne fortaelle mig om min kardan er skadad.

 

 

Link til video her! (ca. 3megs)

 

 

Mange tak!

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja om det kommer från kardanen så är ett eller flera knutkors som är slut , men det brukar mera bli en tendens att de vibrerar , fast omöjligt att de skriker är det inte då är de ordentligt torra på fett.

Kan det komma från växel lådorna eller axlarna ?

det som vanligast just skriker är ju fläkr remmen men då bord den låta bara du står still med motorn i gång, och gasar lite.

 

prova att trycka in fett i både kardan stången och knutkors, och se om det blir bättre, men om knutkorsen redan glappar så är de antagligen redan slut,

de tar myckt stryk på grund av den branta vinkeln och att de ofta är i vatten om man kör off road, och bör smörjas ganska ofta även om man bara kör landsväg, och gärna ett par pumptag med fettsprutan om man kört i terrängen med dem när man kört klart så evenuelt vatten trycks ut.

Hoppas du hittar på felet och det inte är något allt för kostsamt eller för mycket arbete för dej.

Mvh H.Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Tak for dit svar.

 

Jeg tror gummi ringende paa knutkors er slut. Jeg har lavet en video til hvor man kan se at de kan ryckas op og ned. Det er inte gott ? : (

 

** Video her ** (ca. 1.5megs)

 

Jeg har givet den fett alle steder jeg kunne g0re det. Fandt kun en fett nippel paa den bagerste knutkors og slet ingen paa de andre? Er dette korrekt? Den jeg kunne finde er paa bilda 2 fra oven.

 

knutkors.jpg

 

Mange tak

 

 - Jensen

 

 

 

Herr_Jensen2008-04-27 20:43:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja annars så fråga efter volvo 140, 240 det stora korset (knuten)

Se till att du får sådana med fett nipplar

De på bilden har definitivt gjort sitt, passa på att byta båda när du håller på de är inte spesielt dyra, tror jag gav runt 200 kr st för mina och det var på  proof bildelar, vist finns det dyra racing kors men vanliga duger bra, och du vet att det sitter frächa grejer på bilen,

Är en i det skicket så är vad jag ser av fotona att den andra inte har långt kvar, och är det glapp i den så får du större påfrestningar i det nya korset, och du kanske får byta det igen när det andra går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Hehe ja de ser lidt trötta ud : ).

 

MANGE tack for biltema linket. Jeg synes dog ikke de knutkors ligner mine? Et dumt fråga: Er alle 63-100 ens? Der staar särskild Volvo typer for hver...?

 

 : )

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det är samma kors, det fins två sorter det (lilla) och det (stora)

de skiljer på bredden mellan lager kopparna, de stora har lite längre avstånd från tapp till tapp köper du det lilla så blir det en del kvar när lås ringarna är på plats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Ah H.Hansen Du var lige lidt snabbare end jeg : ).

 

Valpen skal bare halta gennem bilpr0vning saa er jeg glad. Efter jeg har skyltar paa startar det roliga! Saa skal den pilles helt fra hinanden og samles igen.

 

Mange tak for jeres posts - Nu ved jeg hvordan jeg skal komme videre.

 

 : )

 

 - Jensen

 

Herr_Jensen2008-04-27 22:03:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...