Gå till innehåll

Nybörjare (tl-12)


Rekommendera Poster

Har köpt en 1956 tl 12 att leka med, bilen är utrustad med vinch från 912 och skitdåliga däck. Skulle vilja ha tips om någon lämplig lösning på däck.

Vill också veta om man kan köra bromsprov på sbp?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Välkommen hit! Kul med "breddning av fordonsparken" här på Terrängbil.net! Jag tror att du är den ende med TL12 som skrivit nåt här, men hoppas att det finns folk att svara på dina frågor. 912-gänget börjar få några medlemmar i skaran och såvitt jag begripit bör det vara skapligt med delar gemensamt med TL12:an.

 

Beträffande bromsprov ska man nog allmänt vara väldigt restriktiv och hellre vägra besiktningsmannen köra bilen i provaren än att chansa på att han vet vad han gör. Det bör finnas instruktioner på vilka bilar som ska provas i utrustning och vilka som ska göras ett kör-prov på istället.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4-hjulsdrift ( o fler) brukar de akta sig för att rulla in i bromsprovaren med..

Man kör på pårovbanan o bromsar o ser att det saktar ner.

 

 

fanns ett undantag i Arvika där SBP chefen en gång rullade in en tandemdriven timmerbil i bromsprovaren, gasade upp o släppte kopplingen med en leende ägare i högerstolen när det stoppat nån cm från en ny personbil.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha du ha köpt Brorsans gamla bil, den kommer du att ha mycket skoj med PDT_Armataz_02_11.gif

winschen var grym och väldigt bra att ha när jag körde fast med suggan.

TL12:an går liksom suggan att köra i bromsprovaren bara 4wd är urkopplad men de får inte göra det enligt sina listor.

kolla på vår hemsida under galleriet så finns det fler bilder på din bil www.vaxjooffroaders.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dan_B

Jo vinchen är riktigt grym, har provat att riva ett mindre hus med den. PDT_Armataz_02_03.gif

 

Men jag tänker nog vägra rullprovaren. Har precis fått backarna omlimmade.

 

startjeep_bak.JPG

 

Nån som hade en bra ide om däck??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Haha, nu ser jag vem du är. Bilden är från lördagens körning utanför Strängnäs va?

I andra ändan på vajern satt jag nere i geggan.

Tack för hjälpen än en gång.

För övrigt är bilen ren idag, det tog några timmar.

 

DSC05371.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Hej ! 

Angående SBP och bromsprov, det ska finnas ett PM hos SBP som kommer från Volvo där det klart står angivet att INGA av volvos  TGB,. under 7 ton  FÅR köras på såkallad rullande bromsbane provare,

Har tyvärr glömt publikationsnummret på den skrivelsen,, vore bra å kunna hänvisa till,  nån som vet ?

Ha det !
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dan_B

Får tacka för upplysningarna om bromsar. Bilen köptes av en Magnus från motala för att jag helt plötsligt kände habegär PDT_Armataz_02_11.gif.

 

För övrigt är det Calles valp i andra änden av linan..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Bilder, Volvopower, bilder...! PDT_Armataz_02_23.gif Det måste finnas fler entusiaster kring de äldre bilarna. Så visa gärna vad ni åker i. Då kanske det dyker upp fler som tycker gemenskapen här är intressant att vara med i. Annars kanske de bara fortsätter LÄSA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Kolla in denna film Dan_B , din bil har rivit fler hus. Jag saknar den lite, hadde den i 7 år och var nöjd med den, men det är kul att byta ibland. Magnus och jag bytte bilar med varandra, rakt av, inga pengar. Jag fick hans  Valp -63a  kapellbil. Jag hoppas du har kul med TL12an. Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...