Gå till innehåll

BE kort, tips efterfrågas...


Gäst s-os

Rekommendera Poster

Hejsan,

Läste på körkortsportalen och i STR trafikböckerna och det står ju mycket om vad men inte hur??? bl.a kontrollera parkeringsbroms -under färd? knappast... rörelsereserv? är det någon som tagit BE på sistone och kan ge lite tips?

Säkerhetskontroll:

-Rörelsereserv... skall man köra en bit bromsa och uppskatta 1/4 kvar på damasken... vad säger det egentligen - skaffa en längre damask :-) skämt och sido... klurigt är det.

-hur kollar man parkeringsbromsen? drar åt och provar köra??? 

 

Kursmaterialet verkar ju skrika gå till körskolan och betala så visar de dig...hmm det är nog dyrt redan! 1500Kr för uppkörning och att kugga på någon struntsak i säkerhetskontrollen vore inte roligt...

 

Vore fint om någon kunde spalta upp det hela i moment och hur man går till väga under en uppkörning... manöverprovet är ju bra beskrivet men själva säkerhets kontrollen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Att gå på körskola är ingen garanti för att du får lära dig det som en inspektör kollar på uppkörning.

Kontrollerna i början kändes urfåniga och aningens meningslösa att utföra i.o.m att inspektören krävde att de gjordes i en viss ordning annars...

 

Att jag dessutom var nära en kuggning för att jag på frågan, som aldrig ens berördes i körskolan, skulle laga en slapp påskjutsbroms, genom att svara att jag isåfall lämnar in vagnen på verkstad.

Inspektören blev lätt röd i ansiktet, ändrade tonläge och muttrade något om fel svar.

 

Kursmaterialet som skolan tillhandahöll, tyckte jag inte var speciellt informativt heller. Möjligen berodde det på att skolan var datoriserad till stor del, och deras sätt att lära ut något kan något elakt sägas vara att låta eleven nöta på prov efter prov efter prov... I datorerna.

 

Många gånger kunde jag instinktivt svara på frågan utan att läsa den, bara genom att se "bilden" och svarsalternativen på skärmen.

 

På det skriftliga teoriprovet sedan var det inte mycket som stämde med tidigare datafrågor. Att tro att någon djupare förståelse eller inlärning skulle ske med den metoden jämfört med traditionell läsning, läsning, läsning... Är nog rätt naivt.

 

( Vilket jag tror bevisas av att jag blev påkörd av en tjej med några timmars gammalt papperskörkort, som inte hade en aning om vad högerregeln var för något )

 

Manöverprovet kan tyckas vara svårt, men är rätt enkelt ändå. Och tidsramen är mer än generös vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog BE 2004-12-09 och har väl tack och lov lite mer positiva erfarenheter än Wallys.

 

Eftersom det hade gått 20 år sedan Taxikortet tog jag en teorikurs på en körskola med 6st lärarledda lektioner och det tyckte jag var givande. Sen var det ett antal datorprov som skulle vara godkända innan det blev dags för uppkörning.

 

Jag och kompisen som tog samtiigt tog också en körlektion för att friska upp minnet lite och för att se vilka olater vi hade lagt oss till med. Jag fick till och med lite beröm. Det var 5cm snömodd den dagen och jag kom fram till en korsning i uppförsbacke. Att stanna var inte att tänka på för då hade jag väl stått kvar där än idag så jag körde så sakta framåt, ingen kom så jag körde ut trots stopplikt. Enda kommentaren var "skönt att åka med en som har varit med förr".

 

Uppkörningen kom och döm om min förvåning när jag såg att det var samma uppkörningsman som jag 20 år tidigare fått både B och Taxikortet av. Vi körde upp med min hästsläpa och kompisens Jetta. Vi fick en kommentar angående lastningen av kärran. Kärran ska vara lastad till minst halva maxlasten med förankringsbar last. Det finns en förankringsmetod som jag vill minnas kallas förstängning och det drog vi nytta av så vi stoppade in två rundbalar i vagnen och tyckte att det var ok men för säkerhets skull frågade vi på vägverket om det var ok enligt dem. Kommentaren som fälldes var att det är inget tvivel om att det är lagligt och ni har ju frågat innan så det får gå för den här gången men det är meningen att lasten ska vara surrad så vi kan se att ni vet hur man gör.

 

Uppkörningen gick för övrigt bra.

 

- Rörelsereserv: Yes du tar sats och tvärnitar, kolla att hjulen låser, gå ut och kollar att ca 1/4 är kvar. Vad det tillför kan diskuteras men så är det. (Eller åtminstone var det så när jag körde upp)

 

- Parkeringsbroms: Stämmer, dra åt och kolla att det går tungt.

 

- Manöverprovet: 10 min är mycket gott om tid. Ta det lungt, gå ut och titta om det behövs men kör inte utanför området för då är du rökt. Håll båda händerna på ratten. Det var inte helt populärt att jag öppnade dörren och tittade ut när jag backade men jag blev godkänd ändå.

 

Ett tips från körskolläraren: Kom inte med typ en KingCab och förök göra manöverprovet för det går inte. Vi har försökt och misslyckats för svängradien är för dålig. (Själv har jag inte provat men nån gång ska det ske. PDT_Armataz_02_11.gif)

 

Edit: Glömde skriva att hela kalaset gick på ca 5000:-

 

mvh Åke

 

Ake642008-04-29 21:16:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren... jag skall sätta ihop en liten checklista, steg för steg så får era argus ögon granska... sedan provar jag så -så får vi se hur det går PDT_Armataz_02_30.gif

 

Väntetiderna är ju abnormala... teoriprov mitten Juni... uppkörning?

 

Jag skall fundera en stund -finns ju en massa trams som man borde kunna strunta i (t.ex. kontrollera syra nivån i batteriet -menar de allvar?) ... återkommer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag tog BE före jul och gjorde likande ovan att körde en dubbel ett par veckor innan uppkörning där läraren som är med vid ett antal prov per år berättar vad de kollar efter och hur det skall göras. Körde sedan en dubbel till ink uppkörningen där vi körde lite repetition innan provet. Väl värda 1500 kr * 2 tycker jag. I mitt fall fick jag även uppkörningstid tidigare pga att nån tjej på samma körskola fått kalla fötter och inte kände sig redo så vi bytte.

 

Teoridelen däremot körde jag en cd-skiva jag köpte på internet. Totalt hamnade det nånstans 5000+ tror jag.

 

Har bara använt det en gång än så länge men det var också det största skälet till kortet från början - ta hem 13-bilen på maskintrailer från uppställningsplatsen.PDT_Armataz_02_41.gif

 

Så, sammanfattningsvis är mitt råd att köra teorin på egen hand och sedan köra genom skola.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min historia med BE är nästan identisk med petewedis, 10 min för manöverprovet räckte gott och väl, blev extra lätt när man kört upp ett idealspår i gruset på "uppvärmningen" innan.

Körlektionerna innan var perfekt för då fick man veta vad de tittar på vid provet.

Har haft stor nytta av det då husvagn och bil blir lite tungt för B.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite på nätet, grova drag men man får nog kolla upp lite mer om bilen... enligt körkortsportalen så skall man ju öppna huven och kolla vätskor, torkarfunktioner, tuta m.m... måste komplettera de punkterna, jag måste dock säga att det verkar vara mer omfattande än vad man gjorde för lastbil som jag gjorde klart för en månad sedan:

Säkerhetskontroll/funktionsbeskrivning

Provet börjar med att du får koppla ihop bil och släp. I säkerhetskontrollen skall följande kontrolleras:

- Halvljus

- Helljus

- Blinkers (båda)

- Bromsljus

- Parkeringsbroms

- Bromsprov

Vid kontrollen av bromsljusen får du sätta dig i bilen och bromsa, och be uppkörningsledaren att titta efter att lamporna fungerar på såväl bil som släp. Släpets parkeringsbroms kontrolleras genom att du drar i denna och försöker köra iväg med bilen. Bromsprovet utförs genom att du först mäter upp längden på tryckstången med hjälp av till exempel en P-skiva. Därefter sättar du dig i bilen och kör iväg några meter, för att sedan bromsa tvärt. Mät då tryckstångens längd igen, återstår mindre än 25 % av tryckstångens längd tar släpets bromsar för dåligt.

Utöver detta kan du även kontrollera bilens broms och styrservo, genom att när du startar bilen ha ett tryck på bromsen samt hålla ratten lite vriden. Om bromsen sjunker ner då du startar och du känner ett ryck i ratten, så är allt rätt.

Någon har också blivit ombedd att kontrollera att dragkulan inte är sliten. Slitningen på kulan får inte vara större än 1 mm, vilket kan kontrolleras genom att stödhjulet tas ner och man försöker hissa upp/av släpet. Släpet får då inte glappa eller lämna kulan.

Vid funktionsbeskrivningen ska du kunna förklara hur släpets bromsar fungerar. Vanligast är att man har en påskjutsbroms (det finns dock även elektriska bromsar samt hydrauliska bromsar), vilken fungerar mekaniskt genom att ansätta bromsarna då släpets vikt trycker mot bilen. Då tryckstången pressas mot släpet drar det i en vajer under släpet, som går ut till bromsanordningarna i båda hjulen. Här kan även påpekas att parkeringsbromsen är en separat enhet, och att det är denna katastrofvajern ansätter om man skulle tappa släpet.

Du bör också känna till sambandet mellan last, N-värde och kultryck, samt följderna av för högt respektive för lågt kultryck. Du kan också få redogöra för din last: hur den är säkrad, vad metoden kallas samt vilka andra metoder som finns och hur de fungerar (låsning, förstängning och surrning). Låsning sker med hjälp av spännband, dessas styrka mäts med längsgående streckmarkeringar på bandet där varje streck betyder ett ton. Dessutom bör man känna till kraven på lastens säkring: att den skall kunna motstå en kraft som är minst lika stor som lastens vikt framåt samt halva lastens vikt bakåt och åt sidorna.

s-os2008-04-30 12:03:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

När jag körde upp så missade jag i manöverprovet, helt oväntat och ytterst pinsamt.

Den idiotiska slalombanan, man får ju inte stanna utan ekipaget skall hela tiden befinna sig i rörelse.

Jag hade ställt upp lite för nära första konen så det sket sig på sista konen.

Jag har efter detta bråkat en del på VV om det olämpliga i att ha ett prov som inte har någon som helst verklighetsanknytning.

Att korrigera när man inser att man ligger fel är ju naturligt och vettigt.

Till sist så fick jag tag på någon som faktiskt brydde sig, så det kanske är ändrat.

 

Sedan är det ju också så att med en Volvo i 200 eller 700 eller 900 serien så är provet oerhört enkelt då dom har mycket liten svängradie.

 

Som prov lät jag min bilskolelärare göra manöverprovet med min Chrysler Voyager, det gick inte hur han än försökte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon har också blivit ombedd att kontrollera att dragkulan inte är sliten. Slitningen på kulan får inte vara större än 1 mm, vilket kan kontrolleras genom att stödhjulet tas ner och man försöker hissa upp/av släpet. Släpet får då inte glappa eller lämna kulan.
[/quote']

Många kulhandskar idag har indikering på slitaget och då är det lättare.

 

Frågan som jag fick vid funktionskontrollen var att redogöra för regelverket kring vinterdäck på kombinationen bil/släpvagn. När jag kom till delen att det ska vara dubb på kärran om det är dubb på bilen sa besiktningsmannen: -Är det dubb på den här då? Ja, svarade jag förvånat. Då tittade han efter och konstaterade "Det var som f*n, jag tyckte de såg ut som dubbfria" Sen var den saken utagerad. Det hör till saken att dubben satt djupt i de däcken så jag förstår att han inte såg dem först.

 

Angående blinkerskollen: Gör inte misstaget att slå på varningsblinkersen för att vara rationell och kolla alla samtidigt. Då vet du per definition inte att vagnen blinkar åt samma håll som bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde upp så missade jag i manöverprovet' date=' helt oväntat och ytterst pinsamt.

Den idiotiska slalombanan, man får ju inte stanna utan ekipaget skall hela tiden befinna sig i rörelse.

Jag hade ställt upp lite för nära första konen så det sket sig på sista konen.

Jag har efter detta bråkat en del på VV om det olämpliga i att ha ett prov som inte har någon som helst verklighetsanknytning.

Att korrigera när man inser att man ligger fel är ju naturligt och vettigt.

Till sist så fick jag tag på någon som faktiskt brydde sig, så det kanske är ändrat.

 

Sedan är det ju också så att med en Volvo i 200 eller 700 eller 900 serien så är provet oerhört enkelt då dom har mycket liten svängradie.

 

Som prov lät jag min bilskolelärare göra manöverprovet med min Chrysler Voyager, det gick inte hur han än försökte....

 

 

[/quote']

 

Som tröst kan jag meddela att manöverprovet är annorlunda i dag. Se länk http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2005nr109.pdf Banan ska motsvara att du kör in på en trång bakgård, backar i en port/garage och kör därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Kul, och bra att dom ändrat provet.

Då jag gjorde det i juli 2004 och jag gnällde mest hela augusti/september så kan det ju faktiskt vara så att dom har lyssnat på just mig.

Slalomprovet som inledde var ju helt idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Varför var slalomprovet idiotiskt?

Gissningsvis gick det ut på att se huruvida föraren klarade av att ta ut och planera svängar, med tillkopplad ( stor ) släpvagn är det ju lite svårare att manövrera fordonet än utan i.o.m att en vagn skär genom kurvorna.

Och om det är fler oregelbundna hinder efter varandra, ex,vis en mycket liten cirkulationsplats, så gäller det ju att kunna manövrera rätt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Provet var nog vettigt egentligen, det idiotiska var att man aldrig fick stanna till för en korrigering när man väl börjat att rulla.

När jag närmade mig sista konen så insåg jag att jag låg fel, ett stopp och 10cm backning samt start igen löste problemet men då var jag redan kuggad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Att körningen i konbanan måste ske i ett svep utan möjlighet till omtag, är väl troligen för att tvinga fram en förståelse för fordonsplacering innan ett eller flera hinder på vägen.

Så jag förstår din poäng samtidigt som jag förstår regelverket bakom just det provet. Men då reglerna vid det senare backningsmomenetet är så generösa, så borde viss korrigering kunna tillåtas även i den inledande konbanan. ( sett till de gamla reglerna )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hu vad mycket att hålla reda på, tur jag fick mitt på köpet när jag tog DE klart det var lite att håla reda på då med men bara uppkörning med buss utan släp,PDT_Armataz_02_39.gif  så la de till ett C på köpet med 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Mmmm, glöm inte alla alkoholrelaterade uppgifter man också måste kunna.

Tycker det räcker bra med att veta att alkohol/droger och trafik är oförenliga, punkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

När jag tog förra våren var det ok att korrigera lite i konbanan, kontrollanten vinkade till och med när jag backade lite kort.

Glöm inte att kolla lastsäkringen och gör det innan bromsprovet. Provet tar ca en timme totalt så ha inte bråttom med funktionsbeskrivningen och säkerhetskollen så minskar tiden ute på vägen.

Den enda anmärkningen jag fick efteråt var att det gick lite fort ibland.

Det beror nog mycket på inspektören och hans/hennes dagsform och de brukar vara duktiga på att se "under ytan" vad du kan och vara resonabla.

Jag hadde dessutom en nybliven inspektör som pryade i baksätet så det blev mycket att prata om, båda visade upp ett stort intresse för bilar och även gröna sådana PDT_Armataz_02_02.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...