Gå till innehåll

Passagerare i 1314


Gäst meemee

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att köpa en 1314. Denna är reggad med en (1) passagerare. När jag pratar med dem på bilprovningen så anser de att detta är en lastbil och kan altså inte registreringsbesiktigas med passagerare i skåpet. Detta verkar helt fel tycker jag. Är det någon som kan ge mig lite tips och hjälp i detta. Jag behöver de sju platserna som det finns bältade platser till i skåpet.smiley19.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att militären får köra denna bil med passagerare i skåpet vad kan skilnaden vara för privatbruk? någon som kan svaret, jaja bilprovning har ett eget sätt att se allt på men ändå.

 

 

Sen har jag ett tipps till meemee jag har en tgb13 sk 131a till salu besiktad för 6 passagerare.

 

Kjell//

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kolla huruvida militärens registreringsbevis för bilen är skrivet. Är den reggad med skåpet på? Som ambulans? Jag tror inte du får regga den permanent för sex passagerare, utan som lastbil med sex extra platser. Hur är det med japanpickisarna med sina nedfällbara säten i hytten? Står det inte nåt i stil med "Antal passagerare: 1+2" eller nåt sånt?

 

Jag provade i våras att regga min 1313 som personbil. Tvästopp. Nya regler gör att ska man byta fordonskategori - i det här fallet från lastbil till personbil - så måste man regga som årets modell. En sjuttifemma som tvåtusensexa, grattis. Bara att lägga i backen ut därifrån.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omega24V >> Jag har en lite annorlunda uppfattning angående antalet passagerare. Ska man regga den som lastbil är det övergripande kravet att man i första hand skall kunna framföra last. Kräver normalt sett ett lastutrymme värt namnet. Därav måste många andra fordon begränsas i antalet passagerare. I andra hand kan bilprovningen titta på hur många passagerare med bälte fordonen är inrättat för. Det betyder i klartext att man måste ha ett lastförskjutningsskydd mellan lastutrymmet och passagerrarutrymmet för att det skall vara lönt att argumentera med bilprovningen. På en TGB-1314 med orginalskåp så måste man alltså få till ett sådant skydd, sannolikt kommer detta att kosta några av dom bältade platserna, i bästa fall kan du få rum med 5 passagerare, inkl den till höger om förarn. Ja det är väl mina kommentarer, helt utan undersökning hos bilprovningen. Jag rekommenderar att ringa Bilprovningens tekniska support, dom brukar kunna hjälpa till vid dylika frågor. Jag tyckte dom var trevliga och kunniga när jag reggade om min TGB-131A från tung till lätt med 6 passagerare, det kan vara värt ett försök.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren... fortfarande är mitt problem inte löst. Jag är himla tacksam för mer information. Är det kanske så att det finns någon där ute i vårt avlånga land som reggat med fler passageraren än en. I så fall vore det bra att jämföra bilarna och se vad det finns för skillnader i registrerinspapperen. Hoppas på en lösning smiley29.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst volvo_viking

Jag har sju passagerare i Vikingen varav fyra är i skåpet. Den är husbils (personbils) registrerad. Kravet är dock att det ska finnas lika många sängplatser vilket kan bli svårt i ditt fall. Övriga krav är möjlighet till matlagning och tillräcklig ventilation.

 

Sängarna måste vara minst 60x180cm. En barnsäng med mindre mått är tillåten (minns ej måtten).

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvarsmakten har tryckpressar som på heltid tryckte ut dispenser på VV's regler så de gör som de vill...

 

När man fastlagt utseende o beställde sina 8000 C3'or så hade de väl fullt upp ett tag I göteborg och det tog några år att leverera alla. Produktutvecklingen lades nog åxå ner så det vart 75'or av allihopa. Vore rörigt i reservdelssatser om det vore olika varianter ute åxå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

I min nya pick upp karross står det att jag kan ha 7 st sitt platser kan det bero på att det är en slags kapellare i grundutförande? jag tror ju inte att jag får behålla dem efter besiktningen för det fins varken stolar eller bälten på flaket smiley13.gif, får väll sätta på ett 70 tals jofa tält och skruva fast vw buss säten innan besiktning smiley36.gifsmiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...