Gå till innehåll

Kopplingsbekymmer C303


Gäst JDW

Rekommendera Poster

Var ute o körde, körde en bit på lågväxel (ganska bra väg), när jag skulle växla från 2an till 3an så gick det inte att koppla ur.

 

Wire Ok fram till armen vid kopplingen. 

Fick köra Sunne-Karlstad genom att lägga i växel o starta o försöka hålla så rent som möjligt omkring en.

 

Vad kan ha hänt? Nåt med gaffel/ urtrampningslager??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Skulle tro att lagret släppt från gaffeln,, fast det KAN ju vara värre än så,, PDT_Armataz_02_06.gif

Men det kanske går att se utan att dela motor och låda?

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Du hade alltså kollat vajern? Jag har råkat ut för att innerhöljet släppt och hängt med vajern ut. När det händer åker den inte med in igen utan bit för bit hänger med ut och korvar ihop sig på vajern mellan kopplingskåpan och kopplingsarmen. Till sist är det så mycket tjorv att det inte finns rörlighet på armen.

 

Mest skrivet för att få med detta i en diskussion om kopplingsproblem, för det lät inte riktigt som att det skulle vara dit problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så rör sig armen på lådan UA, så det måste vara på insidan....

 

Det positiva är ju att det lär inget när jag körde, vart ju 5-6 mil på 4'an
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag skulle också vilja få med lite symptom i tråden även om jag inte har nån lösning.

 

Hade en 11 som hade lång och fin "kopplingsväg" med känsla varje milimeter i foten på pedalen. Min 13 jag har nu däremot känns stum och frånvarande helt utan känsla. Ganska kort kopplingsväg. Den slirar inte. Jag har flyttat rörelsen från att vara längst ner vid golvet till att vara i början av pedalens rörelse som jag vill ha det utan att den är för spänd. Detta skruvade jag alltså på justerfjädern vid vxllåda.

 

Vad beror den upplevt korta slaglängden på?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kan bero på just att innerhöljet åkt med och att vajern är räddad genom att höljet skurits bort steg för steg. Då bör inte höljet längre vara lika stumt mot längdförändringar och därmed vara tvunget att spännas rätt bra för att överhuvudtaget flytta hävarmen vid pedalrörelse, lika med kort pedalväg. När pedalen trycks ner så kalvar vajerhöljets spiral över i varven och klämmer om vajern och därmed blir den tungtrampad.

 

Det är min teori. Min gamla vajer fungerade ungefär så. Mer och mer för varje ihopskrynklad stump jag skar bort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Låter som att splinen på armens axel in i kåpan gett upp' date=' eller gaffeln hoppat ur urtrampningslagrets bana.[/quote']

 

ja det är väl att få nån å riva isär bara
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...