Gå till innehåll

Huvudbromscylinder som kärvar


Gäst sarrow

Rekommendera Poster

Gäst sarrow

Har tagit isär o putsa upp huvudbromscylindern på min 3314, men jag får den inte att fungera som den ska fjädern trycker inte tillbaka kolven det är precis som den hakar fast i nåt, eller att den inte bygger upp någe tryck.Imellan 5 0ch 9 ligger det nån typavstrypnings bricka löst, skall den sitta fast på nr 5 eller?  Nån som har nånbättre begagnad till bra pris liggande? sarrow2008-05-09 21:21:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

jodå vi lever i högsta grad

har missat ditt tidigare inlägg och i dag så trular datorn.

Men jag skall försöka hjälpa dej under kvällen.

Nr 11 skall jag kolla upp i våra manualer vad det är.

brickan mellan 5 och 9 skall ligga löst i gummibusningen fungerar som backventil om jag ej minns fel,

då jag loggas ut under tiden jag skriver så skall jag kolla och återkommer under kvällen

H.Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_903/Pltgbil903Pvpjtgbil%209031_BeskrivningII.pdf

Ladda ner denna (verkstadshandbok) där finns ett kapitel om just bromsar med utförliga beskrivningar, fick inte till att kopiera över dem och det jag skrev i går blev det error på när jag skulle posta på grund av utloggning, så jag orkade inte skriva om det under natten.

fina sprängskisser på hur delarna sitter och renoverings beskrivningar.

mvh Hans Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vad jag kan få ut efter att ha studerat skisserna och den info jag hittar. så måste nr 11 på din bild vara en slags stopp för fjädern. hurvida vad det gör om den är skadad beror nog lite på hur skadad den är.

Du har inget foto på detaljen så kanske det ringer en klocka hos mej.

Har ingen lust att riva någon av mina än då de jag har fungerar än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

i regel är det just gummi detaljerna som är repsatsen, de borde vara alla gummin som behövs för att få cylindern att fungera igen.

vad jag förstår så måste det vara öppet där för att oljan skall flöda fritt fram och tillbaka i själva cylindern vid broms och återgån av bromsvätska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sarrow

Förresten går det att lufta bromsarna på anslutnings slangarna till bromscylindrarna om man dragit av luftnipplarna? Eller nån som har nån annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä tyvär ingen annan lösning än att försöka få ur det som är kvar av luftnipplarna, och sätta dit nya,

blir det mista lilla luft kvar i cylindrarna så kommer du alldrig att få ordning på bromsarna,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Finns det inget kvar av de avdragna nipplarna? Jag har lossat ett antal sönderrostade luftningsnipplar genom att:

 

1. Använda en självlåsande svetstång som nyps fast hårt kring det som

är kvar av nippeln.

2. Därefter dra den fastsatta svetstången med hjälp av skiftnyckel.

 

Svetstången sätts så att den pekar rakt ut från nippeln och sedan drar

man runt med skiftnyckeln.

 

Hoppas förklaringen är begriplig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...