Gå till innehåll

Startmotor som kärvar och tjuter?


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Efter senaste lerbadet med valpen så tjuter det till lite när man startat. Det jag misstänker är att startdrevet inte går tillbaka så fort utan startmotorn varvas upp av motorn, tills dess drevet åker tillbaka. Problemet är bara, hur åtgärdar man det?

 

Jag började med att borra ett litet dräneringshål i sprängkåpan och sen har jag spolat vatten in där "i kopplingen". Det hjälpte inte.

 

Jag har efter det plockat ner startmotorn och tagit bort "lilla cylindern bredvid" och smörjt lite på det som ska åka ut och in, det som påverkar vipparmen som drar drevet fram och tillbaka. Sen har jag smörjt lite på axeln (på "stora cylindern" -själva startmotorn alltså) som drevet sitter på, utifall det var där det kärvade. Inget hjälper.

 

Kan man ta isär startmotorn mer och i så fall hur?

Någon som har en lösning.

 

Bilen startar annars hur bra som helst men det kanske inte är så bra i längden.

 

Jag har spelat in lite med telefonen för att ni ska få lyssna, det är bara en kort sekvens. Det är host-skrapet i slutet som är "ljudet".

 

uploads/31/Ljudklipp_02.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja du Calle startmotorer är tyvär en förbrukningsvara på valparna om man badar de för mycket, Är själv inne på min tredje eller fjärde bara i år PDT_Armataz_02_38.gif böt senast i går kväll efter de sista baden på tuna så gav den senaste upp,

De brukar bli bra efter en total isärplockning och rengörning samt nytt fett på axel tappar, en hel del 55-6 i solinoiden och på själva spolen så det drar ur all fukt, brukar göra den brukbara en stund till,

 

Ja du kan dela hela själva motorn genom att lossa skruvarna bak på motorhöljet och dela spolen från magneten som sitter i höljet, lite pilligt att få tillbaka kolen bak sen men inget större bekymmer, sen är det armen från solinoiden som kan vara lite pilrig att få dit och loss, men lossar du på det två skruvarna till dem så brukar det gå bra att få i hop motorn igen.

 

Ett tips skaffa en reserv startmotor sätt på den rengör den gamla, kolla att den fungerar som den skall efter rengöring (lös med startkablar och ett batteri) slår den ut och snurrar på bra och drevet går tillbaka så lägg i den i valpen som utbytes, det är snart gjort att byta motorer i skogen, kan vara värre att dra igång en nydränkt valp i terrängen PDT_Armataz_02_32.gif

 

Någon som har en bra och realistisk lösning på hur man skyddar och tätar en startmotor så det inte kan komma in vatten mm från sprängkåpan hållet ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Tack för svaret, Hasse.

Jag ska nog följa ditt råd att köpa en bättre begagnad och byta.

Under tiden kan jag i lugn och ro plocka isär den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_903/Pltgbil903Pvpjtgbil%209031_BeskrivningII.pdf

Hej Calle såg i går när jag kollade på broms systemet att det finns fina sprängskisser och en del skrivet om startmotorena, ladda ner detta och sök rätt på startmotorn när du fixar till din som skorrar, så får du en bra inblick i hur de fungerar.

mvh H.Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...