Gå till innehåll

Var sitter oljepluggen på styrsnäckan?


Gäst karlzon

Rekommendera Poster

Gäst karlzon

När jag säger oljepluggen menar jag avtappningspluggen. Tittat i den fina artikeln om oljebyten, samt i verkstadsmanualen över framvagn och styrsystem. Men utan att få något svar. Måste jag suga upp oljan (helst inte), eller demontera någon kåpa på snäckan?

 

Spenderade en överhängande del av tiden i helgen till att byta ut samtliga oljor i vår 13 bil, plus fetta alla punkter enligt smörjschemat. Så då vore det ju f-n om det ska vara gammal olja kvar i styrsnäckan.

 

Föresten, en allmän fråga ang mängden olja att fylla på i diffar och hjulhus. Jag har helt sonika tömt den gamla oljan, skruvat tillbaka pluggen, tagit bort påfyllnadspluggen och hällt på tills det rann över. Rätt sätt? Vänster hjulhus fram vart nämligen fyllt till bredden med olja, definitivt inga 0,3 L (enligt smörjschemat). Som hobbymekare har man ju rätt att vara osäker. PDT_Armataz_02_10.gif

 

Fanns även en del spån på pluggarna. Men det verkade lika över alla, så det kanske är vanlig förslitning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Har visserligen en Valp 903 men det kan ju gälla för din 1314 också. Styrsnäckan har ingen avtappningsplugg. Oljebyte skall inte vara nödvändigt utom vid renovering av snäckan. Angående spån så hittade jag också det + en fjäderPDT_Armataz_02_11.gif då jag bytte oljor i helgen. Verkar vara normalt slitage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Mmm tro inte det finns någon plugg för styrsnäckan. Men om du absolut önskar byta oljan helt, utan att suga upp den så kan du skruva loss dom fyra skruvarna som sitter på nedsidan av snäckan. Om du gör detta så var lite försiktig sedan inmaten till styrsnäckan (div lager och distansbrickor) följer med ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja skall jag vara helt ärlig så gör jag lika som du när jag byter olja i axlar och lådor , tömmer dem och fyller sonika på tills det rinner över i påfyllnads hålet.

Har då inte märkt av något slitage på tex packboxar eller att det är skadligt på något sätt.

Tänkte på det när jag välte med valpen inget oljespill, bara lite bensin som har siprat ur påfylnadsröret, och inge vatten i oljan efter badning

Och lite spån är nog ingen fara så vida du inte byter väldigt ofta och det jämt är mycket spån på magneterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon

Skönt att flera gjorde på samma sätt. Kände jag ville fråga eftersom det blev välldigt mycket mer olja än det som vart specat i smörjschemat. Ang fjäder i oljan låter det ju lite knas. Kollat någon sprängskiss så du vet vart den kanske kommer från? PDT_Armataz_02_14.gif

 

Summasumarum, jag har i alla fall inte vart ute på hal is. Och oljan får nog bli kvar i snäckan då den såg fin ut från påfyllnadshålet (stoppade i ett finger och kontrollerade).

 

Gällande vänster hjulhus fram och de 2 liter olja som kom ur. Förmodligen har någon fyllt på olja i axeln när den legat upp och ner. Antingen innan leverans, eller vid rep/renovering.

 

Bockar och tackar för hjälpen. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

hmm. har ej kollat någon sprängskiss på främre driv axel. undrar om det kan sitta någon tätning el något liknade mellan hjulväxlern och där driv axeln går in. i sådana fall kan det vara olja från axeln som rinner ner i hjul växeln. vet ej detta bara en teori.... är ju ej samma olja.  transmisionsolja i axeln och helsyntetisk motor olja i hjulaxlarna.PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Det med att oljan rinner från diffklumpen ut till axlarna har varit uppe ett par gånger på forumet. Axeln är inte en hermetiskt tät konstruktion. Oljan kan, och rinner gärna från diffklumpen ut i axelväxlarna. Specielt när fordonet exempel lutar kraftigt och står under en längre tid.

 

Nu kan det tänkas att 4 Wheel Drive´s artikel om damaskbyte, där man fettar in lagret hindrar bättre att axelväxlarna fylls med olja.

 

 

Andreas.E2008-05-14 08:06:39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Har alldrig förstått hur oljan i diffklumpen tar sig ut till hjulen fram,, bak kan ja förstå för där är det ju öppet till hjulen men inte fram p,g,a damaskerna,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är bara en mässingsring sittandes i damasken som drivaxeln snurrar i som "tätar" axelväxelns olja från hjulväxelns. Men som sagt bör det inte komma över nån större mängd annat än vid lutning då det kommit ut så mycket av axelväxeloljan till damasken så att nivån stiger upp över mässingsringen. Och inte ens då lär det liksom RINNA, eftersom axelväxeloljan är trögflytande och det inte heller är nån canyon som spalt. Men sett över tid bör det kunna spilla över en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

ja knepigt problem detta. men karlzon får väll kolla upp olje nivåerna i både axeln o hjulväxeln. minskar den i axeln o ökar i hjulväxeln  och inget läckt ut så letar sig nog oljan ut i hjulväxeln. min olja jag har i axeln är föresten ganska blaskig. har för mig att transmisionsolja brukar vara det.PDT_Armataz_02_38.gif  men vem vet konstigt är det i alla fall.PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Jag kör med en olja vi har på jobbet typ80/140 både i portalerna och i diffhuset och trodde själv att mer skulle rinna över från axelväxeln(diffhuset) till portalerna under mina 75mil bladad skogs och landsvägskörníng. Men har hört av vissa att om mässingsringen är dålig så blir oljeflytten större och man då ska dränera portalerna och fylla på i axelväxeln. Vet någon om dessa mässinghylsor finns att få tag på idag eller är det till att svarva egna???? Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon

Ville bara påpeka att det var gott om olja i axeldiffen. Även i högra hjulväxlen. Så för mig känns det som om någon "bara" hällt i väldigt mycket olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Troligtvis nån som kollat nivån i axeln, men som inte kollat VARFÖR nivån varit låg. Själv har jag några gånger lossat hjulväxelpluggarna och nöjt mig med att det runnit över så fort pluggen inte tätat och skruvat tillbaka dem igen, därefter fyllt på det som fattats i axelväxeln. Inte rätt, men bättre än att inte kolla alls mellan bytena och sannolikt radikalt bättre att ha något för mycket olja i vilken växel det än är. Inte FÖR mycket bara, man får ju ha viss koll på hur mycket man fyller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...