Gå till innehåll

Spänningsomvandlare


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

 

Fick syn på denna på ett annat forum, tror det var 4x4. Den borde kunna vara något eftersom det går att ladda med den. Om man kopplar via ett batteri som den laddar så borde man väl kunna plocka ur mer än 25A en kortare stund? Vet dock inte vart man kan köpa den.

 

//Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fanns på Swedol. Kan inte minnas att jag såg den i deras "lilla" katalog, men på nätet fanns den i alla fall. Nån som vet hur det funkar att låta den ladda ett batteri som man tar strömmen från. Säg att man kopplar en vinch till det, vad händer då? Går säkringen i omvandlaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

kanske kan man bygga ett fungerande system med ett extra 100ah batteri som "laddas" av omvandlaren som i sin tur driver winchen, men varför krångla till det skaffa en 24v winch så har du inga större problem, sen kan jag tänka mig att en generator som levererar mer än 35ah(original) kan vara en bra ide att skaffa.

 

nu har jag ingen personlig erfarenhet ifrån elwinchar men jag antar att en hyggligt kraftig winch vill ha över 100a vid belastning!?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en 24 volts vinch är väl det bästa men nackdelen är att dom är rätt dyra. Fast å andra sidan är det väl bättre vinchar. Men sen har man ju fortfarande problemet med att sätta in en stereo. Finns väl inte så många som går på 24 volt. En 24 volts vinch på ca 5 ton drar ca 235 amp som mest så det behövs lite ström...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg vil i alle fall fraråde å hente strøm fra kun et batteri i et 24V anlegg. Dette vil føre til en skjevbelastning av batteriene.

 

Jeg har en Nissan Patrol, 3.3TD, -86 mod. Denne har 24V anlegg.

Når jeg kjøpte denne bilen, hadde tidligere eier hentet strøm til stereoen MELLOM de seriekoblede batteriene. Dette medførte at det ene batteriet ble ødelagt pga skjevbelastning.

 

Resultatet ble at jeg måtte kjøpe 2 nye batteri.

 

I et elektrisk anlegg i bil, uavhengig om batteri er koblet i serie eller paralell (12V eller 24V) så bør batteriene ha like egenskaper.

 

Frank
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har förstått att det inte är nån bra ide att ta 12 volt från ena batteriet så det får bli nån typ av omvandlare. Det jag funderade på var bara om det var nån ide med att sätta ett batteri emellan och på så vis kunna ta ut mer än dom 24 amp under korta stunder, eller om säkringen går på omvandlaren oavsett om man har ett batteri eller inte. Vinch blir det nog inte till att börja med. Funderade mest på om det funkade eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...