Gå till innehåll

Startmotor, hur få bort ringen?


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Gäst Calle

Jag har plockat isär min startmotor och nu har jag en fråga.

Startdrevet åker inte så lätt fram och tilbaka på axeln så jag tänkte smörja axel och splinen.

Den ser inte riktigt ut som i verkstadshandboken, hur får man bort ringen (3). På min startmotor så har jag bara en ring (3) eller om det är (1), inte alla poserna 1-3.

Hoppas nån har svar.

Bild_01.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

kan inte del 3 vara stödhylsan som sitter i växellådan. ja styrning för axeln. är en gissning men kan vara värt o kolla. kanse ingår i verksdadssatsen o byta dena hylsa vid startmotorbyte och det kan ju förklara varför den är med på din skiss.PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringen skall nog gå att lirka upp med mejsel och låsringstång... MYCKET viktigt att stödhylsan är OK... om axeln glappar så fungerar det inget bra... startmotorn låser/tjärvar fast... fixat på en startmotor genom att jag gjorde en ny hylsa/lager av ett koppar rör (håller väl inte alltför länge) och vilken skillnad det blev -som en ny motor... på en skoter satt även startkransen lite lös en gång och det blev samma effekt - det blir "byrålåda" och sedan orkar inte motorn s-os2008-05-28 10:12:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Det som visas på bilden är ju rotorn när man plockat bort den från huset som fästs i motorn och statorn i andra änden. Ringen sitter alltså inte på svänghjulssidan "i motorn".

 

När jag tittat närmare så är det som en stålring (som en ytterbana till ett kullager) som är låst med nån typ av låsring. Det är väldigt smått och svårt att se hur man ska få tag på ändarna av låsringen. Nån som har en ide hur man tar isär grejerna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att bända med en liten mejsel "från sidan"... det som sitter längst ut är väl lagringen/stödhylsan som sitter i "gaveln" på startmotorn - kolla så det inte glappar innan du river lös bendix-drevet OM drevet inte är utsliten så räcker det att rengöra den med CRC/WD40 eller något annat som löser skit bra... (WD-40 är överlägset bäst tycker jag) och smörja upp med oljas-os2008-05-28 11:21:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en knack med lagom hylsa på kransen och den hoppar ner sen bara bända upp ringen samma sätt att montera ihop det se till att hylsan är uppknackad över ringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...