Gå till innehåll

dags att renovera en motor igen


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Tror det är dags att börja renovera en till motor.

denna gång en B 18

Har otrevliga symtom på min motor.

 

1. går het lätt vid landsvägskörning

2. låter som en gammal gräsklippare när den är kall

3. rasel i ventiler vid belastning på höga varv när den är varm eller vid gaspådrag när högfartmunstycket öppnar

4. ogämn gång.

 

Antingen en topp renovering lite snabbt, har både B18 och B 20 toppar liggandes.

eller börja total renovera oginalmotorn, och hoppas den som sitter i knallar på tills jag är klar.

alternativt båda alternativen PDT_Armataz_02_12.gif

 

Ja något lär göras snart i alla fall PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Låter bökigt. Har du inte renoverat en motor en gång tidigare? Kolla i AutoClassic tror jag tidningen heter. Där finns det bra artikelserie om motorrenovering, har alla nummer (hittills) om du vill ha kopior.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jodå jag renoverade upp 2 st B 20 till en ordentligt genomgången motor, nu i vintras, men den åkte i Teddans valp,

 

Skulle väll ha kommit ut med mitt motor renoverings reportagen för länge sen, men flytt och data broblem mm har gjort att det blivit lagt åt sidan så länge.

 

Gjorde 3 totala motor byten på min och teddans valp, samt hadde ner min en gång för lite växel låds skruvning under sensommaren och vintern,

Så det är ju inte med jätte stort nöjje jag börjar så snart igen, men att riva av toppen och renovera den så motorn knallar på är ju snart gjort bara jag får ner det sista från verkstaden, har ju ventil tången och momentnyckel , samt motor tvätten mm kvar i åmot skall hämta det den 18-19 juni samt topparna och så mycket jag får in i hyr lastbilen, sedan är det bara att börja med toppen med motorn kvar på plats, så får jag göra den totala motor renoveringen ordentligt och förhoppningsvis utan stress den här gången,

Skall renovera upp motorn med motor nr nr 539 den vill jag få tid att renovera ordentligt så den håller i 30-40 år till PDT_Armataz_02_39.gif,

bara att hoppas att topp genomgången håller den andra i liv ett tag till, men jag är ganska säker på att det är toppen som spökar, både med värmen och alla andra konstigheter den har för sej.

Jag kan ju hålla till i garage nu för omväxlingens skull det blir ovant efter många år i blå hallen PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

provar en nöd lösning.

Biltemas sotningsats för 229 kr slipning av ventiler och rengörning så slänger jag på toppen igen och kollar om den går lite bättre PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...