Gäst s-os Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 Jag skall åka och titta på en Militär lastbil Volvo N88 18tusen mil, besiktad och körklar tillverkad 1965 -lika gammal som jag MEN är den lika fräsch (den har nog bättre flås än jag skulle jag tro) tipp och kran (med risiga packningar)... är det någon som har erfarenheter av dessa? bränsleförbrukning, hållbarhet vad bör man betala för en sådan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 Jag har en N88 med tipp kran och vinsch som tillhört vattenfall från början. tillverkad 1971. Betalade 20000kr +moms med tillhörande släp för 2 årsedan. Har kollat på andra liknande bilar då har de kostat runt 60000kr +moms. De problem jag haft är läckande topplockspakning och kärvande bromsar och gasreglage. Sen är inte toppfarten så hög kör inte hjärna mer än 70km/h. lite bilder på den http://klabbe.eu/TGB30N88SlpPVPJTGB1111/index.html Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 Här är en bild... visade sig vara en 66:a med 14tusen mil på mätaren, hyfsad inredning med mycket muck inristningar etc...... trevägstipp men som sagt läckage på kranen. 20 tusen+moms hade kanske varit lagom? (45tusen ink. moms ville han ha) hur är det att hitta reservdelar? går det att hitta nya packningar till Foco kranen? torrsprickor i däcken fram men det går väl att hitta nya till bra pris eller är det en knepig dimension ? En bild på instrumentpanelen... kameramobil...öhhh mobilkamera men V:et kom ju med s-os2008-06-09 18:54:12 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 ÅÅÅÅ en sådan skulle göra sej FIN att ha på gården och köra grejor till återvinningen med Gäller bara att få det förankrat hos kärleken Ja och hitta på en sedan då. Packningar mm till kranen borde inte vara några problem, vad det kostar om det är lite udda dim är ju en annan fråga , Ja vad kan en sådan Pärla dra milen med lite last på då ? Klabbe har du peijl på det ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 Har inte kollat bränsleförbrukningen något nogrannare skulle tippapå 3-4 liter/mil. Däckdimentionen är inge konstig det är 11.00-20. Pakningar till motorn finns hos swecon (motorn sitter i endel grävmaskiner mm) de hadde tilloch med de flesta packningarna hemma som jag behövde (volvo orginal dessutom). medans volvo lastvagnar inte har delartill motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst CCKW Postad 9 Juni , 2008 Rapport Share Postad 9 Juni , 2008 Har en likadan en N88 -66 Med 10000 mil på mätaren har gått på AF1 I Boden som plogbil. har samma problem med kranen, svängen är ur funktion verkar vara vanligt på dessa FOCO Kranar någon som har repsats till svängmotorn? I övrigt går den fin fint startar ALLTID samt går genom Besiktningen varje år utan mankemang.En Gedigen bra Volvo lastbil med Manligt ljud. Om det blir köp är jag intesserad av mått på dom otroligt Coola Ploglamporna dylika har suttit på min med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 10 Juni , 2008 Rapport Share Postad 10 Juni , 2008 Däckdimentionen är inge konstig det är 11.00-20. det satt hyfsade 10.00-20 bak, lite mindre än original men det spelar kanske inte så stor roll men framdäcken såg större ut och de hade sprickor i sig och de vill man nog gärna byta ut -glömde kolla dimension på dem men det är väl säkert en kostnad på närmare 10tusen för två nya? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 10 Juni , 2008 Rapport Share Postad 10 Juni , 2008 Åkarn som var och körde grus åt oss förra sommarn köper nya sulor för kring två tusen stycket, sa han. Vilken kvalisort det rörde sig om vet jag inte och det var så klart plus moms också. Det kanske inte är så att det är så lätt att komma över däck SÅ billigt, men ingen rök utan eld så det borde gå att köpa nya utan att bli totalt ruinerad i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 12 Juni , 2008 Rapport Share Postad 12 Juni , 2008 Ok... det här med däck löser sig nog utan att behöva bli alltför dyrt... jag noterade en glipa på ca 1-2cm vänster skärm/gummilist mot motorhuv, den är ju helt tät på högersidan (se bild) är det tecken på att något är snett? huven ser ju rak och fin ut i övrigt... dränerade trycklufts tanken och det duschade ut en liten mängd svart olja i vattnet - behöver ju inte betyda att kompressorn är sliten? de kan ju inte vara helt täta (och vem vet när tanken dränerades sist) Botten på flaket, under plåten är helt slut...bara spån och stickor kvar av brädorna...det går ju att fixa... Jag måste nog prova pruta på de 45.000Kr -var det mycket skavanker, miltal på era Klabbe och CCKW?s-os2008-06-12 15:35:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 12 Juni , 2008 Rapport Share Postad 12 Juni , 2008 1996 blev den omlackad, allment tillfixad och nya däck sen hadde den stått . den har gått ca 25000mil (ca 1000mil per år när den användes). lämmarna är dåliga och sen finns det en del små skavanker men inget allvarligt tex som rostigt golv i hytten . det som vi har åtgärdat är 2 nya topplockspakningar ett framhjulslager, ny bbotten i batterilådan,, renoverat generatorn sen lite små elfel. När vi köppte den så fick man lämna bud, därav priset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Juni , 2008 Rapport Share Postad 12 Juni , 2008 Nu är det ju en annan bil än en TGB30, men fundera lite över prisskillnaden också. Trettin är en radikalt modernare bil i mina amatörögon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 Juni , 2008 Rapport Share Postad 13 Juni , 2008 ... och det sista skulle jag kanske funderat över i lite mer vaket tillstånd, TGB30 har ju sällan tipp och kran och har annonserats ganska dyrt de som haft. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 13 Juni , 2008 Rapport Share Postad 13 Juni , 2008 TGB30 med 6-tons kranen hade varit perfekt... bara koppla dit tub och ett 3-vägstippflak (de säljs lösa till bra priser då och då på bl.a blocket) hela hydrauliken finns på plats färdigt... såg en för 100,000Kr + moms puhhhh modernare, bättre, 4-hjulsdriven med diffar+terrängbroms m.m m.m Det blir dock dyrt att köra/transportera flis... har en sväng på 32mil .... grovt räknat -> 3liter/milen gör att en sväng kostar närmare 1500Kr enbart i diesel... INTE KLOKT men att värma villan med el är ju inte heller billigt i dessa kolkraftstider... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.