Gå till innehåll

Lite skumt problem ?


Gäst BigBadChevy

Rekommendera Poster

Gäst BigBadChevy

Ibland e min valp lite svårstartad , vet faktiskt inte vad det beror på, men hoppas att någon har stött på ett liknande problem.

Ska försöka beskriva hur det uppenbarar sig.

När motorn e helt kall startar den alltid direkt.

När man just har sängt av motorn och startar direkt igen så startar den finfint.

 

Men om man låter motorn stå i ca 10min så e den tväromöjlig att starta bara tänder lite sporadiskt då och då.lämnar man den och låter den stå över natten hostar den igång dirket man nuddar start knappen igen .

 

När problemet uppenbarar sig så har jag testat med startgas utan framgång, kollat gnista och den ser ut att vara OK ,och kopplat extra batteri för att få mer snurr på grejorna.

 

Enda sättet att få igång den när den "jävlas" e att putta/dra igång den och då startar den alltid och e faktiskt inte så svår att få igång heller , ett par Meter så e den igång och går som en klocka fin tomgång och allt. 

 

Föralag på vad som jävlas motages tacksamt .

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst hfb608

det kan bero på att förgasaren flödar när bensinen i förgasaren blir upphettad av motorn, har ungefär smma problem med min men den går att starta. pröva att trampa gasen i botten och starta. det brukar funka för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy
det kan bero på att förgasaren flödar när bensinen i förgasaren blir upphettad av motorn' date=' har ungefär smma problem med min men den går att starta. pröva att trampa gasen i botten och starta. det brukar funka för mig.[/quote']

 

 

Hmmm , kan faktiskt vara det som spökar,  använder ju en volvo 740 förgasare som jag har monterat direkt på turbon så den ligger nästan helt horisontalt , och det gör den ju inte på en 740 där lutar den rätt kraftigt neråt i framkant .

 

Oroade mig faktiskt en hel del att förgasarn skulle flöda över när jag moterade den på turbon men när jag startade så gick det bra och den flödade inte över......

 

Men men vet ju inte vad som händer när den blir varm ..... 

 

Tusen tack for tipset PDT_Armataz_02_02.gif, moste kollas upp  ,återkommer .

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm ja samma sak som jag har haft problem med.

funderade ju på att leda bort värmen med någon aluminium plåt av något slag.

Men har inte kommit till skott än, har halva verkstaden kvar i åmot än, inklusive matrial så det får lösas senare i sommar.

Ja nötande och lite trixande med gasen samt i bland choke fast den är varm, verkar påverka luftblandningen så pass mycket att det går att skämma igång den i vissa tillfällen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag hade en gång en fårrd,,,

Den var likadan fast det var insprutning,, förbikopplingsmotståndet klickade när spolen var varm på den,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

har samma problem med min 1314 när den är varm. fast det är ju b30. men man får mala o gasen i botten så startar den tillsslut.  tror som ni säger att värmen från motorn går in i förgasarna o bensinen expanderar o sipprar ut i munnstyckena o in i motorn. PDT_Armataz_02_33.gif dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Hej!

Samma på Valp 903 -63. tryck gasen i botten vid start så går det bra! Har för mig att det också står i instruktionsboken att man ska trycka ned gaspedalen vid start av varm motor, så det är tydligen normalt.

Adios
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Nu vet jag inte om problemet är detsamma, men 240 fick ju efter en tid en  avluftningsventil kopplad till förgasaren. Orsaken var som jag fattat det densamma som beskriven här i tråden, att motorn blev svårstaratd varm.

 

Anslutningen sitter i stosen luftslangen ansluter mot på förgasaren.

Då motorn stängs av, öppnas ventilen och avluftar förgasaren. Under gång är den stängd som jag förstått det.

 

Går det inte att sno delarna från en 240, och modifiera dit på en Valp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigBadChevy

Har testat och trixat lite idag , ströp bränsletillförslen och lät motorn få "soppetorsk" , och faktiskt så belv den lättstartad när man efter 10 min kopplade på bränslet och startade igen.

Man ska väl inte ropa hej förän man e över bäcken men det verkar som om orsaken till felet e hittad, tusen tack för hjälpen .

Ska plocka av förgasarn imorgon eller i helgen och se vad man kan göra .

Återkommer när det e klart

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Det var en klassiker på min 164-69 tid och även med min C303 (jag har det delade insuget/grenröret med vattenkylning, så det löser inte problemet helt). Det fanns även en bakelittillsatser att sätta mellan förgasare och insugningsrör för att öka bottendraget (längre och laminerare luftväg) och minska värmeöverföringen, liten hjälp men inte särskilt mycket.

 

Så rätt metod är gasen i botten tills den startar, gäller vid varm motor och stått avstängd i 5-10 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

Problemet är utan tvekan "Ånglås"!

 

Detta kan uppträda både på bensin/dieselmotorer: Soppan i förgasaren/insprutningen blir så varm av motorns värme att den "förångas" innan den kommer ner till förbränningsrummet!

 

Åtgärd: Sätt en ej värmeledande packning mellan insugningsrör/topp. Har hör att en del tom. använt â€typ†träplatta! Motorutrymmet på â€valparna†gör inte heller saken bättre, - gott om plats är det ont om! PDT_Armataz_02_06.gif

 

Svalare motorrum = mindre problem.

 

Lycka till PDT_Armataz_02_43.gif

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja köra med luckan öppen lite i hytten så värmen blåses ut med hjälp av fläkten ,hjälpte faktiskt lite,men var ju inte så trevligt för ljud nivån i hytten . kanske bättre med bakre huven ?

ler en extra el fläkt som sitter någonstans bakom motorn och hjälper till att dra ut varm luften.

 

Ja ideer är det säker gott om färdiga lösningar som inte kostar skortan är det sämre med.

Något för oss att klura på, Och som Lasse skriver gott om utrymme är det ont om PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lös det som man gjorde på 140 serien med värmeskyddsplåt och denna kan självklart göras större än vad 140 hade, när min gick ökenturer så hade den plåt stor som hela grenröret aldrig några problem med ånglås. sen kan man justera ner flotörnivån något så den inte flödar över vid lite soppakok,  på ökenbilar kan man även använda bensinkylare har några rör lämpliga för detta liggande om någon ska ut på långturP9234072rör.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja den smala långa gången in till kylare borde ju bli lite som en sådan där strut de hadde när de åkte MC och moped förr i tiden, en luftstopp.

Min går nästan aldrig spesielt het vid körning i skogen, utan det är vid högre hastigheter än 50 kmh som tempmäteren börjar klättra.

 

Ja det är väll bara att börja prova sej fram, det skulle vara bra med en enkel lösning som ej för dyr eller innefattar en massa spesialmaskiner som fräsar eller svarvar.

Något som de flesta kan fixa till ganska enkelt PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...