Gäst Toolman Postad 16 Juni , 2008 Rapport Share Postad 16 Juni , 2008 När jag har kopplingen nedtrampad kvittrar och visslar det en del om den, det verkar helt enkelt som att den ligger på lite lätt. När jag släpper upp pedalen slutar det låta, kraftöverföringen verkar det inte heller vara något fel på. Hur justerar jag kopplingpedalen så att den tar högre och därmed kan trampas ur länge? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 16 Juni , 2008 Rapport Share Postad 16 Juni , 2008 Det är inte urtrampningslagret då? Justering kommer jag inte ihåg exakt hur man gör på 903:an. Men är det inte hydraulisk? = Självjusterande om allt är friskt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Juni , 2008 Rapport Share Postad 16 Juni , 2008 Det stämmer att den är hydraulisk men det finns också en justering på den. Hur du gör står i instruktionsboken som finns här http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_903/VolvoL3314_Instruktionsbok.pdf Däremot tror jag också på urtrampningslagret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 20 Juni , 2008 Rapport Share Postad 20 Juni , 2008 Efter en första undersökning kunde jag kostatera att det även är nåt annat strul med kopplingen, det läcker någonstanns, antagligen vid cylindern nere vid kopplingen för behållaren vid pedalen var aldeles tom. Efter påfylning och en del trampande på pedalen för att få ner olja i systemet fungerar den som tidigare. Alltå med ett lätt gnisel/missljud vid urtrampning. Ska prova att spänna den lite och se om det slutar låta. Finns det något annat som ska göras för att lufta systemet än att pumpa med kopplingpedalen?Toolman2008-06-20 18:06:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 20 Juni , 2008 Rapport Share Postad 20 Juni , 2008 Urtrampningslager och stödlager är väl de delarna som börja rotera när man frikopplar... så ljudet bör väl komma från någon av de två... sedan bör man väl också öppna luftningsnippel nere vid kopplingscylindern... likt bromsluftning... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 20 Juni , 2008 Rapport Share Postad 20 Juni , 2008 vet att om stödlagret som sitter i mitten på svänghjulet börjar o ge upp/ skära. så är det svårt o få i växlarna , fast man har koppl ned tryckt. blir så att axeln som går in i växellådan vill fortsätta att rotera. denna axeln ska stanna när man frikopplar o bilen står still. tror det är urtramp lagret som börjar ge upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Inte mycket till uppdateringar nu på ett bra tag, men snart är det semester och dags att ta tag i valpen igen. Förutom utrampningslagre som de flersta verakar vara överens om är slut så läcker slavcylindern . Går det att byta packningar eller så i den eller måste hela cylindern bytas? Är det isåfall en av de delar som delas med andra mer vanliga volvo eller är det en special vapldel som måste jaggas land och rike runt? Vad jag förstått så delas kopplings lager och platta med 140 serien även om den i valpen egentligen är lite kraftigare. Och så en sista fråga. vad är enklaste tillväga fångssättet att dela motor och koppling? Jag har en kapellvalp så jag funderar på att cabba av så att jag kan hålla och lyfta allt uppifrån eller är det lika bra att lyfta hela karossen? Antar att det är enklast att lossa kardanerna och flytta växellåda och fördelningslåda bakåt för att komma åt. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kohlstad1 Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Hej Anders Bytte koppling på min kapellvalp för ett tag och jag la en balk tvärs över bakre dörröppningarna och använde ett spakblock för att hissa ner lådan och fördelningslådan i ett,,mycket smidigt och enkelt gick på några timmar med kafferast inräknat.....köpte alla delar hos CVI automotive pröjsade 1800 för kompl koppling,urtrampningslager och vevaxeltätning (lika bra att byta)... mvh Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Det låter ju som en smidig lösning, jag såg framför mig nån sorts vinglig a-bock över hela bilen... Går det någorlunda att "hasa" växel och fördelningslåda bakåt eller tänker jag helt fel? Den har kanske inget eget fäste i ramen utan bara hänger i motorn... och då blir det ju enklare att bara tappa den neddåt. Jag tror egentligen inte att min koppling är slut men det är väl lika bra att byta när man ändå öppnar. Vika övriga delar är det läge att byta? Urkopplingslager Stödlager Vevaxeltätning Lameller? Bör jag byta tryckplattan också när jag ändå är i farten? Fast har jag rivit lådan en gång går det ju lättare nästa gång Även om 1800 inte är så farligt funderar jag på om det går att komma billigare undnan med biltema grejer. Vad tror ni? Kar kör inte många mil om året och inte på terräng banaså det är ingen jättepåfrestninga på den. Edit: la till stödlager på byteslistan Toolman2008-07-16 13:22:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kohlstad1 Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Hallå!! Det enklaste tror jag är att lossa hela växellådsbalken i ramen det gjorde jag då är det bara att dra hela 'klumpen' bakåt glöm inte att palla motorn bara.....tryckplattan ingår om du köper kompl koppling men Biltema har inte till den tror jag dom de har är till 400-mod ....mvh Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Är det någon som har kollat efter kopplingsdelar på biltema eller ännu hellre testat att köpa därifrån? Vore ju trevligt att komma undan så billigt som möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Jag köpte en ny kopplingssats av Trond på forumet. Det är den som var förstärkt (lamellerna)och inte till någon p-bil. Satsen innehöll även tryckplatta och de båda lagrena. Kostade runt 1600.- inkl frakt om jag inte minns fel. Satsa hellre på bra grejor då det är så krångligt att byta. Jag fick rådet att använda balken som sitter under växellådorna som mall då paketet ska tillbaka igen. Hela paketet (motor, växellådor + balk) balanserar bra så rådet skickar jag vidare, låt det sitta ihop. /Ola Edit: La till info.Ola W2008-07-16 20:47:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gastorn Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 KG Trimmning säljer delar till Volvo så som koppling och dom är skapligt billiga. Köpte min koppling därifrån till min 1111 bil. Mvh Gastorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kohlstad1 Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 HMMM förstår ändå inte varför man ska ta ur motorn om man bara ska byta koppling,,,,men dä ä klart att det är kul att skruva Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Nä har man en bra växel låds lyft och något att köra upp valpen på så går det bra att bara ta ner lådorna, annar är det lite krongligt att både hålla motorn i rätt läge, måste hållas upp av spännbant eller något så den inte tippar bakåt och få upp både vanliga lådan och fördelningslådan och få de att passa i hop ja är man några st så man kan hjälpas åt att lyfta och styra allt samtidigt så går det nog bra. Om man lyfter ner hela motor och lådorna får man en fin balans då man kopplar precis mellan motor och sprängkåpa och det går fint att både hissa ner och upp det igen , samt man kommer åt ordentligt att byta allt med allt det innebär. Finns säkert många skolor om hur man skall göra, Gör det du tycker är bäst efter dina förutsättningar med verktyg, lyftar mm // H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Verktyg och utrymme finns det gått om, lyftar, hissar eller gropar är det sämre med. Är lite rädd att inte få upp moron igen om jag tar ner den. Dessutom består golvet av plankor (modell grova och ojämna i en lada) så det kan bli lite svårt att rulla en lyft på det. Hur mycket väger växellåda + fördelningslåda föressten? Är det görligt att flytta dem för hand när de väl är nedskruvade? I annat fall måste jag nog klura ut något sätt att flytta bilen från lådan, den har ju i alla fall hjul... Kan det vara så väl att frigången under axlarna räcker för att bara köra över lådan när den ligger på marken? Känns inte så troligt men man kan ju hoppas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Ja lossar du med balken som går under fördelningslådan går det fint att dra fram hela lådpaketet under valpen utan att flytta på bilen. men du får ta ut den från sidan för under axlarna går det inte vad jag minns. släpper du ner med motorn på så går det även att dra ut det hela för hand, har gjort det själv på grus underlag, inge kul för ryggen men det går. därimot lär du hissa ramen lite för att motorn skall gå under smärtfritt. Med bara lådorna lossade måste du lyfta och balensera det hela underifrån. lossar du motorn med, kan du lyfta genom bakre motorhuven och få näst intill perfekt balans på det hela med ett litet spel en tvär balk och ett par pallbockar samt en stropp runt motor och lådorna. Hur du än gör lossa balken som fördelningslådan sitter på från ramen det underlättar i alla lägen. Ta en plywoodskiva eller liknade och lägg under så får du en slät yta att dra fram det hela på om golvet är ojämt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Jag får ta och lägga mig en stund under bilen i helgen och fundera (så kan jag smita från lite trädgårdsarbete också, kanske till och med med en kall som sällskap). Väldigt störigt att inte kunna få i växlar på en gång varje gång men det brukar lösa sig efter ett tag så det här få bli när jag har/tar mig tid. Eftersom jag är helt oduglig på kopplingar, var sitter vevaxeltätningen som kholstad1 pratar om? Den borde ju vara bakom svänghjulet och alltså täta mellan motorn med en massa olja i och kopplingen som är torr. Hur är en sån tätning beskaffad? Vilket material är den i ? Såg på lapplander att det fanns en packningssats till slavcylindern, är det någon som testat den? Om inte själva godset är paj är det något annat som kan/brukar gå sönder på slavcylindern? Alltså, lönar det sig att försöka byta packningarna eller är det bättre att skaffa en ny på en gång?. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Jag kan gott rekomendera packnings satserna från laplander köpte en packningsats till huvudcylindern av Trond och renoverade i skogen i Bjurbäcken, det var bra kvalitet på de matrialet och alla gummin inklusive skydsgummit var med, så prova att renovera först det brukar gå bra. Det fins 2 olika modeller av packning vid vevaxeln, den ena är en filt packning som hålls på plats av en bricka och låsfjäder, den andra är en packbox som man knackar i som vanligt, för att se vilken du har lär du demontera svänghjulet då den mycket riktigt sitter mellan blocket och svänghjul på vevaxeln, Edit Skulle tro att du har filt packningen om orginal motorn sitter i då du har en tidig årmodell H.Hansen2008-07-17 14:10:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Mailade lite med KG trimning, de har samma tryckplatta till allt fram till och med 240 Turbo men sen verkar det bli olika. Detta skulle då betyda att biltema inte är något alternativ. Elelr kan det vara så att det är samma passform men kraftigare delar till 440 serien? De rekomenderade att byta tryckplatta + lamell, utrampningslager, vevaxellager, tätningen till vevaxeln (filt) och bultar. Nu är det ju så att inen av delarna är speciellt dyr utom kopplingen som jag inte enns vet om den är slut. Jag skulle kunna snåla och byta lager + packning men vänta med kopplingen vad nu poängen skulle vara med det... den lär väl ändå behöva bytas efter 7500 mil med värnpliktiga.... Hur kollar jag om kopplingen mot förmodan är ok när allt är delat på? Hur mycket slityta bör det vara på den för att räknas som brukbar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.