Gäst BM 320 Postad 13 November , 2006 Rapport Share Postad 13 November , 2006 Nu börjar jag förstå varför bilen ryster vid asfaltskörning och motorbroms..Fyrhjulsdriften går inte ur eftersom knappen för i och urkoppling saknar sladdar och sannolikt inte fungerar ändå..Jag tittade nyligen under instrumentbrädan och till min förvåning och besvikelse fann att hälften av sladdarna gick till rätt adress..resten var avklippta eller borta. Hur kopplar jag in en annan strömbrytare? Eller finns det reservknappar att köpa? Bilen går ju kalas i grusgropen med lågväxel inkopplad men sen när vi far tur/retur blir den helt orkeslös när jag kopplar in högväxel och som jag trott 2 hjulsdrift vilket jag naturligtvis aldrig fått i. Väl ute på asfalten och de knappa 5 km till hemmet så beter den sig riktig olustigt. Har känts som om den spårat och vid motorbroms upplevt "ormningar" i hela karossen.. Ställer in kraken för vintern och tänker mig att se över det hela men saknar kunskapen. Hur gör jag? Kopplingschema finns men eftersom någon ondsint person klippt sladdarna så bör väl ett skäl till det funnits? Jordfel, brand etc. Kanske en hel instrumentbräda finns i nåt garage till bra pris? Hur ser jag att funktionen i kraftöverföringen fungerar som den ska? Julöl till alla hjälpsamma! /Jörgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 November , 2006 Rapport Share Postad 13 November , 2006 Kan tyvärr inte själv hjälpa dig i frågan, men här på Terrängbil.net torde du finna sakkunskapen. Kul räkneuppgift du har åt oss andra i underskriften, Jörgen!omega24v2006-11-13 16:02:35 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BM 320 Postad 16 November , 2006 Rapport Share Postad 16 November , 2006 Jag har fått utmärkthjälp av en expert som jag också har fått lov att vända mig till i framtiden. Nu ska jag "bara" slå en press om bilen, dra igång fotogenvärmaren och börja skruva.. Vad gäller räkneexemplet så framgår det ju rätt tydligt att jag inte är nåt matte-snille men jag räknar dagarna tills auktionen i Norrköping till våren då förhoppningsvis en 6-hjuling rullar med hem..c202:an är ju trevlig men jag som också haft förmånen av ägare till en 939:a med skåp är van vid lite mer utrymme och kraft..Saknar faktiskt min mulliga dam ännu. C-kortets tillkortakommande gjorde dock mina resor med vikingen något olagliga..men å andra sidan gjorde länsman aldrig några försök att stoppa mig heller..kanske insåg sina begränsningar till 12-ton 4wd.. Utmärkt forum iallafall /Jörgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 19 November , 2006 Rapport Share Postad 19 November , 2006 BM 320 >> Det finns fler än du som räknar dagarna till nästa auktionstillfälle. Även undertecknad... Första tillfällena på Batch 2006:13 kan bli så tidigt som feb-mars 2007. Ofs så har jag nog köpstopp på gröna fordon just nu. Det enda man skulle kunna tänkas köpa är en reservdelsbil att dela med kompisen. Men när det närmar sig auktion så är jag säkerligen på plats, och Jörgen, du har väl mitt nummer kvar? Jag bidrar gärna med assistans för granskning av potentiella 6-hjuliga objekt... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 November , 2006 Rapport Share Postad 19 November , 2006 Jag är gärna också med på ett hörn och skulle tycka det vore kul att råka er samtidigt. Är det i Norrköping eller nån annanstans Stockholm och söder/väster ut nästa tillfälle är, så räkna med att jag är där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BM 320 Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 Jäpp, ditt nummer är kvar i telefonboken under VIP och jag tar gärna emot dina, vid det här laget flerfaldigt erkända kunskaper om flerfotingarna. Jag SKA åka från Norrköping i en 13-bil sen att jag får sova i bilen och inte i huset när jag kommer hem är en annan fråga..(Nedan förklaring till min kvinnas ovilja till ytterligare fordon på garageuppfarten..) Jag ser framemot en träff!!! Jörgen, Nyköping (Glad ägare till: Volvo BM 320 1964, Ford Capri 1974, Volvo C202 1978, SAAB 900 turbo 1995, Opel Corsa 2003, Skogskärra traktor 3t., biltransport 2t., skogskärra valp 1t. bilsläp 750kg., och en KTM 340 med motorras. Några klyvar, kapar och motorsågar i och kring garaget hör till helhetsbilden..) Å, nej jag har inga problem med fritiden...snarare för mycket tid på jobbet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 Så klart du ska ha en 13 också. Ingen av de andra fordonen och verktygen har väl de egenskaper som en sådan har??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BM 320 Postad 24 November , 2006 Rapport Share Postad 24 November , 2006 Nja, Bustern behöver ingen vinch om jag säger som så...men har ju oxå helt andra lite tristare egenskaper som toppfart och utrymme mm..En 13-bil kan man ju tillockmed övernatta i samt använda som veddragare. Sånt plussar hos mig. Trevlig helg! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.