Gå till innehåll

Olja på snäckan


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja vanlig servo eller automat låds olja.

Min läker lite , och sista turen på Bjurbäcken så gnisslade det lite och det upplevdes som om den kärvade lite, så jag hällde i motor olja då jag inte hade (rödolja) med mej, och den blev varken tyngstyrd eller fick några andra tråkiga egenskaper, utan gnisslet och kärvnigarna jag upp levt slutade omedelbart.

Så det fungerar nog med motor olja på sommaren iallafall.

Skall sätta ny packning i botten innan vintern och hälla i röd olja igen, så den inte blir tungstyrd då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Försvarets Vårdsystem 80 2005: Transmissionsolja SAE 80W/140 GL-5

(då bilarna var nya på 70-talet rekommenderades SAE 90 el SAE 80/90 GL-5)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

kanse prova syntetisk motor olja. den klarar ju kyla bättre.PDT_Armataz_02_14.gif ingen som vet vad det var för olja i hjulväxlarna på 11 . 1314 . 20 bilarn när de byggdes. för det fans väll ingen syntetisk motor olja på den tiden. min smörj lista är från 1988 så det moste ju har funits en tidigare utgåva. samma med instruktions boken. från 88. kunde vara roligt o veta om försvaret bytt ut vissa vätskor mm....PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Mitt smörjschema är från 84 Gasten

 

Transmissions olja mp80 till styrväxeln

motor olja 10w20 till motor

Hjulväxlar 20w30

 

Bara et exempel

Så bytt har dom gjortPDT_Armataz_02_30.gif undar hur dom första smörjschemana såg ut

 

Mvh Arnberg

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

ja lite intresant grej det där. kan ju vara så att de har bytt ut vissa vätskor för att få minde slitage mm. tror de kan ha jort någon typ av uppföljning på grejor som brukar gå sönder mm. o kanse provat o byta till andra vätskor.PDT_Armataz_02_14.gif tycker det är en intresant grej i alla fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Tak for jeres svar.

 

Min styrväxel er gået sönder : (. Jeg skal have fat i en ny. Jeg har tænkt mig at installere servo i den. Ville det ikke være en bra tid at gøre det nu istedet for at købe en ny styrväxel?

 

 Tak : )

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Försvaret byter oljor av rationella skäl. De kör allt tungt på 5W30. Inte optimalt men det minskar mängden oljor. Jag skulle rekommendera att försöka få fatt i ett civilt smörjschema.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...