Gå till innehåll

Balansering av däck


Gäst s-os

Rekommendera Poster

balansring.jpg

Då och då dyker det ju upp frågor om vikter, pulver i däck etc... obalans kanske inte är något stort problem men skulle inte en sådan här sak kunna fungera... om man optimerade konstruktionen och la in den som spacer eller drog fast på fälgen på något sätt...rejält inkapslad och fettad...

s-os2008-06-23 12:34:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Tycker det ser ut som typ ett halvt kullager, där jag gissar att kulorna kommer slungas ut mot obalansen om den monteras i navet.

 

Men, det kanske fungerar i teorin. Kruxet med obalans på en terrängbil är att det varierar kraftigt från skogstur till skogstur. Det är stora oprecisa däck som får ta mycket stryk, varför en balansering skulle ha väldigt kort livslängd. Vikten flyttas inte bara, den ändras också.

Sen vet jag inte hur misshandlad en TGB blir när man känner av obalans?

Brors o min valp hade ett hemskt vobbel i framvagnen mellan typ 50 och 70km/h. Vi lämnade in den på balansering hos en däckmoj med stora maskiner. Han gav upp när han hade ett halvt kilo på ena sidan och fortfarande obalans. Felet var dock glappa styrleder, och sånna där .. eehm.. tappade ordet, men typ styrlagringen vid hjulen. Och vi hade dessutom en skev bakfälg. Men nån obalans kan jag inte påstå att man stördes av.

 

11:an vi har nu är ju lite styvare generellt, men det vobblar allt lite i den med. Inget som känns det heller direkt.

 

Så mitt tips: Glöm balansering. Skulle vilja säga att om du använder bilen ordentligt utanför vägen, så år det inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett balanseringshjul som används på t.ex. industrifläktar... kulorna gör att det hela balanserar sig själv direkt när man kommer upp i en viss fart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balansera hjulen på en terrängbil är ungefär lika manligt som att montera bakfjädring på en HD chopper.... PDT_Armataz_02_11.gif .... PDT_Armataz_02_16.gif .... PDT_Armataz_02_09.gif

 

Skämt och sido, jag tyckte det var en finurlig konstruktion i all sin enkelhet...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...