Gäst s-os Postad 23 Juni , 2008 Rapport Share Postad 23 Juni , 2008 Då och då dyker det ju upp frågor om vikter, pulver i däck etc... obalans kanske inte är något stort problem men skulle inte en sådan här sak kunna fungera... om man optimerade konstruktionen och la in den som spacer eller drog fast på fälgen på något sätt...rejält inkapslad och fettad... s-os2008-06-23 12:34:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 Vad är det för något och vad annvänds det till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 Tycker det ser ut som typ ett halvt kullager, där jag gissar att kulorna kommer slungas ut mot obalansen om den monteras i navet. Men, det kanske fungerar i teorin. Kruxet med obalans på en terrängbil är att det varierar kraftigt från skogstur till skogstur. Det är stora oprecisa däck som får ta mycket stryk, varför en balansering skulle ha väldigt kort livslängd. Vikten flyttas inte bara, den ändras också. Sen vet jag inte hur misshandlad en TGB blir när man känner av obalans? Brors o min valp hade ett hemskt vobbel i framvagnen mellan typ 50 och 70km/h. Vi lämnade in den på balansering hos en däckmoj med stora maskiner. Han gav upp när han hade ett halvt kilo på ena sidan och fortfarande obalans. Felet var dock glappa styrleder, och sånna där .. eehm.. tappade ordet, men typ styrlagringen vid hjulen. Och vi hade dessutom en skev bakfälg. Men nån obalans kan jag inte påstå att man stördes av. 11:an vi har nu är ju lite styvare generellt, men det vobblar allt lite i den med. Inget som känns det heller direkt. Så mitt tips: Glöm balansering. Skulle vilja säga att om du använder bilen ordentligt utanför vägen, så år det inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 Ett balanseringshjul som används på t.ex. industrifläktar... kulorna gör att det hela balanserar sig själv direkt när man kommer upp i en viss fart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 vi balanserar inget över 33" på jobb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 Att balansera med sand går utmärkt bara man inte blåser ut det när man dumpar luft inför skogskörningen... D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 24 Juni , 2008 Rapport Share Postad 24 Juni , 2008 Balansera hjulen på en terrängbil är ungefär lika manligt som att montera bakfjädring på en HD chopper.... .... .... Skämt och sido, jag tyckte det var en finurlig konstruktion i all sin enkelhet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.