Gå till innehåll

Knas med förgasaren


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej har haft en del bekymmer med min förgasare på sistone,

har bara plockat isär och rengort den med förgasaren på plats tidigare, och då missat vad som felat.

rotade i röran i garaget i går kväll och hittade på en av reservförgasarna som skulle sättas på i dag, så då åkte naturligtvis den som satt på av, och nu kunde jag kolla närmare på den.

till min förvåning ser jag direkt vad som felar.

tn_DSCN0036.JPG

hur kan flödar nålen ha fått så här mycket stryk PDT_Armataz_02_04.gif ?

tn_DSCN0037.JPG

ser inga skador på själva flotören utan bara på nålen PDT_Armataz_02_38.gif

Någon som upplevt eller sett något liknade ?

 

Det som hänt är att den flödat över och inte undra på det om nål eländet ser ut på detta viset.

Ja nu har jag ju andra nålar och funderar på att sätta tillbaka samma förgasare då den funkat bra för övrigt fast med annan nål då

Eller skall jag sätta i en förgasare som jag inte vet om den är rätt instäld eller funkar riktigt ?

Jag får väll prova med båda för säkerhets skull då det bär av till olerum i morgon och då skall jag ju inte gärna bli ståendes på vägen PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag skulle tro att det beror på galvaniska strömmar eller rost,, nålen är ju i stål och resten av ventilen i mässing,, sedan kan den ha blivit pillad på av någon föregående ägare,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e85 är bara som vanlig sprit däremot innehåller blyersättning väl en hel del salt vilket får allt till att leda sina galvansiska strömmar bättre samt hjälper till att koredera zing alu mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

mja. jag har hört att man kan få lite problem med slangar , klämmor , bensin pump o att tanken bör vara i plast. vid körning på e85. men som sagt något jag hört, vet ej meraPDT_Armataz_02_38.gif

men går nog å läsa om på nätet.PDT_Armataz_02_32.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja med rengjord förgasare ny nål och nytt luftfilter går den som en klocka igen PDT_Armataz_02_39.gif.

Ställde visserligen ventilerna men det var bara två som öppnade lite för lite.

 

Problemen med värmen som tenderade att gå upp försvan ?PDT_Armataz_02_12.gif

Helt normala temperaturer under en lång provtur

Blödret som gjort att jag mistänkt något med toppen helt borta PDT_Armataz_02_04.gif

 

Kan allt detta ha att göra med fel på förgasaren ??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys
är det e 85 med i bränslet? kan bli skumma grejor dåPDT_Armataz_02_21.gif
Varför tror du det?

Min första konverterade Volvo har gått runt 6000 mil, min nuvarande runt 3000 mil på enbart E85, utöver det har jag blandtankat de flesta bilar jag ägt inkl, min nuvarande "jeep".

 

Jag har inte sett några tendenser till problem, utöver kallstartsproblem och tilltäppta bränslefilter efter att E85 rengjort bränslesystemet, på någon av dessa motorer.

Ingen förgasare har heller uppvisat några frätskador i plast eller metall vid isärtagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Inte mycket mer än gissningar där heller tycker jag.

www.etanol.nu är väl ett säkrare kort ( nåja... ) vad gäller "fakta" och erfarenheter av E85 i bensinmotorer.

 

En läsvärd avdelning på etanolforumet är http://etanol.nu/forumrecover/viewforum.php?f=25&sid=40ac1cc1cdca07f9b51b1197512a4701

 

Wallys2008-07-09 13:34:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

nä som du säger. är väll inte bevisat att det kan skada några prylar i bränsle systemet med e85. kör på 50/50 i min tgb me nu. den går bra , inga problem, vi får se vad som händer i frammtiden. men det ser positivt utPDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Nucken

Varför man har stålrör i påfyllning är för att det inte skall blidas några statiska laddningar när man tankar.

Övrigt Fords FFV har en givare i påfyllningsröret som känner av vad man tankar och sedan räknar ut vad tanken för tillfället ihåller för ratio mellan bensin e85.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys

Misslyckades inte någon provningsanstalt häromåret med att skapa en tankexplosion?

Appropå filmen på nätet med kvinnan som tankar och antänder bränsleångorna.

 

Mycket av biltillverkarnas ändringar tror jag personligen är till för att delvis vilseleda konsumenterna om vad som är nödvändiga säkerhetsåtgärder vid etanoldrift, och dels snickarbyxor, hängslen och livrem för säkerhets skull.

Är ju varken billigt eller bra för imagen att återkalla en massa bilar p.g.a något som lätt kunde ha byggts bort innan produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...