Gå till innehåll

Ljusinställning?


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Måste justera inställningen för halv/helljus på 11:an för att få den igenom besiktningen. Är det någon som vet hur man gör detta manuelt utan att ha en sådan där fin apparat som på verkstäder? PDT_Armataz_02_01.gif

 

Läste om detta för måååånga, långa år sedan, men har glömt det med åren.. Avstånd till väggen, vilken höjd det skall vara.. etc etc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Kanske detta kan hjälpa:

 

ljuse_727x553.JPG

PS:När ljuset har stått fel på någon bil jag har varit och besiktigat så har besiktningsmannen justerat ljuset på plats.Men det e kanske inte lika bra service på alla SBP:s stationer....
Bajon12008-07-28 00:00:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
När ljuset har stått fel på någon bil jag har varit och besiktigat så har besiktningsmannen justerat ljuset på plats.Men det e kanske inte lika bra service på alla SBP:s stationer....

 

Det stämmer att de brukar göra det och det var till och med en besiktningsman som sa att de ska justera det om det står fel. Om det går att komma åt justerskruvarna förstås. PDT_Armataz_02_03.gif Det gäller ju svensk bilprovning men det borde vara rätt lika i norge och om inte annat kan man ju själv hålla sig framme med en skruvmejsel när de håller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Kanske detta kan hjälpa:

 

 

PS:När ljuset har stått fel på någon bil jag har varit och besiktigat så har besiktningsmannen justerat ljuset på plats.Men det e kanske inte lika bra service på alla SBP:s stationer....

 

Tackar ! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, har varit fram o tebaks på SBP

 

Första gångerna jag besiktigade hade jag mejsel i fickan för att justera rätt när jag ändå hade tillgång till instrument.  Eftre några år så var instrumentet kompleterat med en låda med div mejslar i olika storlekar o spår, och justering ingick.

 

Eftre ytterligare nåt år var mejslarna borta o det bidde en 1'a på ljusintsällningen...

 

Har spretat in mot garageväggen sedan dess....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...