Gå till innehåll

Hur får man reda på sina hästar?


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst Teddan

Nu att monteringen av nya Weber 34/36 förgasaren med luftfiltret är klar så var Mårten(smypm) nyfiken på att testköra.

 

 

 

Åkte hem till honom för att sen brooma runt Färingsö lite. Skulle ha spelat in Mårten! Han log och skratta, "SCHYSST. Vad hon går!"

 

 

 

Det gör hon! Hon går riktigt bra och med en markant lägre förbrukning, hälften tror jag nästan. Innan så drog hon 2 liter milen nästan.

 

 

 

Det jag undrar är hur/var kan man ta bilen för att se EXAKT hur många hästar man har?

 

 

 

Vi tog en liten genväg också för att komma fram till ett brott för att ta lite bilder.

 

 

 

Passade på att prova nya markisen också. Mårten och jag kom snabbt på att vi glömde stolar, bärs och badbyxorna. Nästa gång Mårten! Nästa gång! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Tack Andreas! Man blir verkligen inspirerad när man ser bilar som denna:

 

 

 

61.jpg

 

 

 

Alla vi har istort sätt samma bil, det skiljer inte so många modeller. Att man PIMPAR och gör om sin bil efter sin egen smak och behov är riktigt häftigt tycker jag.

 

 

 

Jag vill ha min bil så originell som möjligt när det gäller original utrustning utan att fysiskt ändra karossen.

 

 

 

Det som står på tur nu är att byta hytten med den nya jag köpte av Christer i Eskilstuna. Min nu varande är lite rostig i fronten och taket är lite dålig. Efter det blir det rensar jag bilen av allt in och utvändigt för en totall blästring. Färgen sen? Den mörka gråa färgen på Wisby klass corvetten i halv matt. Detta hoppas jag att göra under hösten.

 

 

 

korvett_visby_sprangskis.jpg

 

 

 

Den färgen tillsammans med takräcket kommer att bilen kommer att ser riktigt tuft ut. Det enda jag är lite osäkert på är om spaden och mörkerbelysningen ska på igen. Den nya hytten är nämligen från en civil 903.

 

 

 

Teddan2008-07-30 09:16:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar är hur/var kan man ta bilen för att se EXAKT hur många hästar man har? 

PDT_Armataz_02_02.gif

 

Enkelt svar: det går inte....

 

Du kan plocka loss motorn o lämna in den till nån med testbänk o de bromsar fram siffror med någorlunda decimaler. Men sedan har du några växellådor, portalaxlar o däck, de påverkar åxå hur många hästar du kan få ner till marken. Hur många det är omöjligt att mäta xakt. (sätta handen emellan o känna efter är dumt)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

En rätt bra metod som inte berättar hur många hästar man har utan bara om en förändring har gett mer eller mindre.

Hitta en uppförsbacke som är lång och med konstant lutning.

Se till att ligga på konstant fart på högsta växel när du passerar en given punkt i backens tidiga del.

Trampa gasen i botten, läs av hastighetsmätaren i slutet på backens konstanta del.

Högre hastighet mera kraft (hästar).

För att ta reda på om förändringen ligger i lågfartsområdet eller i högfartsområdet så varierar man ingångshastigheten så att slutfarten ligger vid 3000RPM resp 5000RPM.

OM man vet backens lutning och har en bra varvräknare så kan man klocka tiden mellan 4500RPM och 5000RPM och sen ta fram högstadiefysikkunskaperna och räkna ut effekten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
En rätt bra metod som inte berättar hur många hästar man har utan bara om en förändring har gett mer eller mindre.Hitta en uppförsbacke som är lång och med konstant lutning.Se till att ligga på konstant fart på högsta växel när du passerar en given punkt i backens tidiga del.Trampa gasen i botten' date=' läs av hastighetsmätaren i slutet på backens konstanta del.Högre hastighet mera kraft (hästar).För att ta reda på om förändringen ligger i lågfartsområdet eller i högfartsområdet så varierar man ingångshastigheten så att slutfarten ligger vid 3000RPM resp 5000RPM.OM man vet backens lutning och har en bra varvräknare så kan man klocka tiden mellan 4500RPM och 5000RPM och sen ta fram högstadiefysikkunskaperna och räkna ut effekten...

 

[/quote']

 

 

 

 

 

PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_01.gif En enkel och exakt metod!

 

 

 

Du är det bara att hitta en bra backe och köpa en varvmätare. Ni andra 903 ägare, vad har ni för varvräknare och hur/var har ni monterat den?

 

 

 

Jag har tagit denna fråga och startat en ny tråd här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Undrar hur vanliga prestandamätare skulle funka i en terrängbil.?..

Typ G-tech eller Beltronics osv...

 

Har själv en G-tech som jag lekte med i Camaron, och den funkar jättebra... 0-100 tider mäter den nästan exakt på tiondelen.

 

Ska nog koppla in den i terrängbilen och prova.. Inte 0-100 nu alltså, men hur många hästkrafter man har.. Återkommer med rapport om resultat..PDT_Armataz_02_18.gif

 

EDIT:

Här en en typ av mätare... Finns billigare på Ebay för 3-400:-

 

http://www.blocket.se/vi/16916656.htm?ca=23_11_s

 

Hellrejjser2008-07-30 18:10:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Otroligt snygga bilder på en otroligt snygg bil, bra jobbat Teddan PDT_Armataz_02_02.gif

 

Min egen målbild för 11:an ser liknande ut, bara plånboken som har en annan uppfattning just nu...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Den färgen tillsammans med takräcket kommer att bilen kommer att ser riktigt tuft ut. Det enda jag är lite osäkert på är om spaden och mörkerbelysningen ska på igen. Den nya hytten är nämligen från en civil 903.

spaden sätter du enklast på reservhjulet med två gummistroppar hackade i orginal resvhjuls fästet

 

aktern.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

För den som har råd så är det ju faktiskt bara att åka till nån av de större trimfirmorna och ber att få bilen bromsad. Det görs på rullar och du får en effektkurva på pappret sen.

Men det känns lite overkill.. Skulle dock vara jättekul att se ett papper på en TGB i bänk!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...