Gå till innehåll

Varvräknare till 903:an


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst Teddan

Vill starta en ny tråd efter Limpan4alls svar i min andra tråd Hur får man reda på sina hästar?

 

 

 

 

 

En rätt bra metod som inte berättar hur många hästar man har utan bara om en förändring har gett mer eller mindre.Hitta en uppförsbacke som är lång och med konstant lutning.Se till att ligga på konstant fart på högsta växel när du passerar en given punkt i backens tidiga del.Trampa gasen i botten' date=' läs av hastighetsmätaren i slutet på backens konstanta del.Högre hastighet mera kraft (hästar).För att ta reda på om förändringen ligger i lågfartsområdet eller i högfartsområdet så varierar man ingångshastigheten så att slutfarten ligger vid 3000RPM resp 5000RPM.OM man vet backens lutning och har en bra varvräknare så kan man klocka tiden mellan 4500RPM och 5000RPM och sen ta fram högstadiefysikkunskaperna och räkna ut effekten...

 

[/quote']

 

 

 

 

 

PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_01.gif En enkel och exakt metod!

 

 

 

Du är det bara att hitta en bra backe och köpa en varvmätare. Ni andra 903 ägare, vad har ni för varvräknare och hur/var har ni monterat den?

 

 

 

Själv har jag fått tag på en gammal Smiths från en Volvo 123GT. Trasig är den men jag tror att Micro har en liknande som jag kan plocka innehållet ifrån för att flytta över till den trasiga Smith:en. Men var jag ska montera den är en annan fråga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jag köpte 32-1350

 

Det blev som så att jag gick ut och monterade den också. Så här blev resultatet.

 

Varvraknare.jpg

 

Snyggt....nej knappast men jag vill inte såga hål någonstans så det fick bli så här. Fungerar gör den men jag är lite osäker på om den visar rätt. 3000rpm vid 70km/h känns lite för lite. Någon annan som har koll på vad en 903 varvar med originaldimension? (åtminstone avseende rulldiameter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jo, den här går att ställa på 4, 5 eller 6 cyl. Den stod på 5 från början men då visade den så uppenbart fel att det gick ganska snabbt att räkna ut att det måste vara någon inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Den kanske inte slår så värst tokigt ändå.

 

Jag var ute och mätte lite på hjulen och räknade på utväxlingar. Det är ju svårt att veta hjuldiametern i 70km/h men om jag antar 87cm så hamnar jag på ett teoretiskt motorvarv på ca 3130rpm. Det är en avvikelse på 4% och det är acceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det skulle min också göra om jag la på 42-tummare. PDT_Armataz_02_03.gif

 

 

Edit: Sorry Teddan! Det sista var kanske lite väl off topic. PDT_Armataz_02_15.gif

 

Ake642008-07-30 18:16:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

JA! Nu har jag monterat och kopplat in den lilla varvräknaren från Biltema. PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

Nu ska jag ut på en provtur och ta en bild!

 

 

 

Be right back....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Hmmm. Funkar bra tror jag.

 

 

 

Här ser ner placeringen av min varvräknare till vänster.

 

varvraknaren.jpg

 

 

 

 

 

Tomgång: 800rpm

 

70kmh: 3000rpm

 

75kmh: 3200rpm

 

90kmh: 4000rpm

 

 

 

Följande tider var på en lite uppförsbacke. Ska ta om när det är mer plant. Åt precis en plus meny på MAX om det gör nåt också.

 

0-30 på  4 sekunder

 

0-60 på  11 sekunder

 

0-75 på  19 sekunder

 

0-100 på 38 sekunder

 

 

 

0-100 testet:

 

FotoValpen 0-100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Då visar ju våra mätare lika så då stämmer säkert varvet rätt bra. PDT_Armataz_02_39.gif

 

Däremot ska jag inte dra mot dig märker jag. Ingen risk att man hänger med där med den gamla B18 även fast jag tycker den går bra. Men det är klart du har väl åtminstone 20 hästar mer också. PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de var inte mycket era sv valpar har gradering  för PDT_Armataz_02_08.gif

140 rally eller gt  instrument har väldigt snygg varvräknare och då kan ni få matchande hastighetsmätare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
de var inte mycket era sv valpar har gradering  för PDT_Armataz_02_08.gif

 

Det stämmer men så ska den enligt instruktionsboken inte köras över 100 heller. Jag personligen har för övrigt inte lust att varva så mycket kontinuerligt även om den kanske ska tåla det.

 

Edit: En C202 är i original nästan 20% högre växlad än en 903.

Ake642008-07-31 23:27:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...