Gäst Seglarn Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Har med intresse följt diskussionen om 12 volts vinsch i TGB 11 mfl med 24 volts system. Jag åker ju också Toyota Land Cruiser o är med i Norsk Land Cruiser forum. Finns en intressant diskussion där om Toyota HDJ 80 bilarna. de har 2 batterier, alltså 24 volt för startmotorn, men är kopplade så att man utan mankemang kan ta ut 12 volt för förbrukning från det ena batteriet. Kan det vara på samma sätt med våra 11:or?? Har för mig att 24 på 11:an endast tillkom därför att man ville Nato anpassa hjälpstartutrustningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Det verkar inte som det funkar så bra att göra så på elvabilarna. Blir snebelastning på batterierna och det ena ger upp. Men jag funderade på en annan sak idag. Är det 12 volt över båda batterierna? Skulle man då inte kunna ta ett extra batteri o koppla det parallellt med båda "originalbatterierna" och på så vis få det jämt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Där hänger jag inte med hur du skulle göra, men att både koppla parallell och serie över samma batterier (om du nu menade det förstås) kan aldrig sluta väl. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Jo, det var så jag menade. Antar att det inte funkar, men var bara en tanke som kom upp. Kunde ju gått... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Jag har varit inne på samma tanke, så jag var också ett tag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Så då var jag inte ensam då Varför funkar det inte? Är inget elgeni utan i mitt huvud borde det funka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 *funderar* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Jag var tvungen att rita upp det för att fatta själv varför, men det blir så att man kopplar plus på det ena batteriet till minus på det andra för att åstadkomma serien (24V), samtidigt som man kopplar ihop båda pluspolerna till ett och båda minuspolerna till ett för att få parallellen (12V), alltså kopplar man minuspolen ihop med pluspolen på samma batteri. omega24v2006-11-17 21:51:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 borde resultera i korslutning om man kopplar så Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Fan, vad jag fick till det där *känner mig rackarns pedagogisk* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Fan oxå Då får det bli på nåt annat sätt. Får väl ta en omvandlare till stereo o det o sen köpa en 24 volts vinch. Är nog inte mycket annat att göra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Jag är ganska så säker på att de inte finns några bra genvägar. Det är bara att bita i de sura äpplet å skaffa utrustning som är avsedd för fordonets volt system. Har inte mätt upp amp förbrukningen på min Seppson winch ännu. Ska göra det. Men vad jag läst om andra likvärdiga så ser de ut som att den skulle förbruka någonstans mellan 300-400 amp/h. Låter det rimligt för er? Så i mitt stilla sinne så har inte jag någon vettig fundering på hur man ska gå tillväga för att transformera 24v till 12v med ett högt amp/h utag. Det vettigaste förslaget hittills är nog montering av en extra generator för ett 12v system. Vist det finns några MB bussar typ 600 modellen tror jag dom heter. Där finns det ett hopakokat system som laddar 2 st 12v batterier som försörjer bilens elsystem. Men via ett komplicerat reläsystem som kopplar bort all utom startsystemet samtidigt växlar om till 24v. Skulle va om man byggde något sådant system fast 24v till 12v. Men de låter dyrt. För motorn klarar sej ju på strömmen som kommer från generatorn medans batterierna är bortkopplade. Men jag tror ändå att lika barn leker bäst. Även med strömmen så är de nog de samma. mvh/putteputte2006-11-17 22:14:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 Jag skulle satsa på en extra 12voltare. Har för mig FormerMazda hade kollat nåt om hur det skulle funka. Det är väl inte precis gott om plats att få dit den på bara. Är det nån som vet om nån generator med vänstergång i stället? Så man kunde montera den framför motorn i stället? Där finns det ju en del plats...omega24v2006-11-17 22:22:39 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 17 November , 2006 Rapport Share Postad 17 November , 2006 för min del så ska jag ha mekanisk winch och för övrig eventuell 12v utrustning en omvandlare, så sådana problem slipper jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst seekoman Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 omega24v med en växelströms generator borde det väll inte spela någon roll åt vilket håll den snurrar eller har jag fel??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 Vad jag vet så har det ingen betydelse. Förutom att de blir priblem med kylningen av generatorn. Fläkten får problem med att suga luften genom fläkten. Men de måste ju gå att lösa. Tror de skulle kanske funka hyggligt med en nyar generator med inbyggd fläkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 Det var som... Då har jag mer eller mindre löst det! Frågan är då nästa, med styrservopumpen, för den borde också få snurra baklänges. Blir nog värre, tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 20 November , 2006 Rapport Share Postad 20 November , 2006 Puhhh... är det någon som funderat på att montera in en "bärgningswinch" de med 5Hp Briggs&Straton...snyggt monterat mitt i vagnen så man kan kasta linan både framåt och bakåt...dra i startsnöret och winscha tills soppan i 5 liters tanken tar slut... ev mekanisk vinsch med befintlig eller ditmonterad hydraulmotor som man givevtvis skall använda kopplat till pump/servopump på en Briggs&Straton eller annan skojig motor.... elverk får man ju se till att det också blir... Är detta en tokig ide? hydraulwinsch är ju i en klass för sig...OM man kan leverera flöde och tryck i nog stor mängd, servopump verkar lite klent...men om man byggde ett separat system med rejäl pump och egen motor, stor behållare och kyl så oljan håller lagom temp...det borde ju inte bli mer skrymmande än extra batteri och separat laddning med generator/converter etc...man kan nyttja bilens drivlina för sig och ha duktigt med kräm i en hydraulwinschen som inte ger sig på ett bra tag.s-os2006-11-21 15:42:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 21 November , 2006 Rapport Share Postad 21 November , 2006 Har förstått att Toyotas originalsystem på exvis HDJ 80, alltså 24 v till starten men 12 i övrigt är en komplicerad historia. Tanken på hydraulvincsh är intressant. Bör ju inte vara spec svårt att via remskiva driva en hydraulpump. Svårast kanske att hitta hydraulvinsch till "rätta pengar". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 November , 2006 Rapport Share Postad 21 November , 2006 Jag är inne på en Briggsliknande maskin (11 hk kinatillverkad Yanmar-kopia diesel) jag köpt att driva min ena minitraktor med, att koppla den via kilrem till en personbilsväxellåda och vidare till en valpvinsch och sätta den på lämpligt ställe på ramen. Frågan är dock huruvuda wiren är förtjust i att dras över diverse trissor för att hamna på rätt ställe fram respektive bak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 21 November , 2006 Rapport Share Postad 21 November , 2006 903b har winch som går att dra fram och bak, kolla på 903 beskrivning 1 på startsidan där är lite bilder på hur linan dras men det vill till att dra wire innan man kör fast så inte den är åt "fel" hålllimpa2006-11-21 23:22:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.