Gå till innehåll

Byta bromsband på tgb11


Gäst s-os

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

I samband med damskbyte fram och luftning av bromsar som slutade i byte av fastrostad bromscylinder så noterade jag att bromsbanden nog snart måste bytas... men vad trångt att komma åt fjädrarna... är det knepigt att få tillbaka det hela? hur har ni gjort? kan man använda kabel genom hålet i backen för att dra upp fjädern och få på plats... tips...

 

Jag kan nämna att jag hade "dubbeltramp" som försvann då jag justerade ut backarna bak med ett snäpp (troligen hade den fastrostade kolven begränsat rörelsen/oljevolymen som skall ut så mycket att det var bra innan...nu skulle ju ytterligare en kolv ha olja)

 

Sedan var det besiktning och jag fick beröm för bromsarna som inte drog åt något håll alls... bilen gick spikrakt trots hård inbromsning... 2 år till nästa gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja är lite knepigt med fjädrarna på fram bromsarna. men det går o fippla till baka med lite bra tänger. kolla in verkstads permen under bromsar som finnes under 11  20 1314  fliken. tror man fick montera tillbaka fjädrarna i en viss årdning så blev det lättare.PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Jag hade god hjälp av ett sådant här bromsfjäderverktyg. Genom att skruva på skaftet lossar/klämmer man åt gapet i andra änden, greppar bra runt fjädrarna när de ska på plats.

Finns på Biltema, Swedol etc.

 

Bromsfjäderverktyg.jpg 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...