Gå till innehåll

Winsch på Valp


Gäst marcus!

Rekommendera Poster

Gäst kohlstad1

Hej...

Jag sparade dom gamla hörnen och byggde sedan helt nytt emellan med en fyrkantsprofil och tubrör från rörmokarn,hade ju ingen rörbock så jag använde färdiga svetsböjar så det blev ju en hel del svetsa-slipa......mvh Andersv.jpgv1.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering:

 

 

 

Volvo monterade den original winschen mitt på. Så klart hade det säkert att göra att kraftuttaget finns där där MEN kan finnas flera fördelar att ha winschen mitt på?

 

 

 

Har någon gjort eller funderat på att montera en Warn typ winsch mitt på undersidan av Valpen?

 

 

 

Bättre kanske att vara monterad på ramen istället för stötfångaren? Tex. om man krockar...?

 

 

 

Dumma frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag tänker motera min under,, men det är endast för att få wiregrinden längre från winchen så den rullar upp sig jämnare oavsett villket håll man winchar åt,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Nja,, jag har ju en 20bil å liiite mer plats än du har i valpen,,

Har plats under flaket ovanför bakaxlarna sedan leder jag ut wiren bredvid reservdunken,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
En fundering:

 

Volvo monterade den original winschen mitt på. Så klart hade det säkert att göra att kraftuttaget finns där där MEN kan finnas flera fördelar att ha winschen mitt på?

 

Har någon gjort eller funderat på att montera en Warn typ winsch mitt på undersidan av Valpen?

 

Bättre kanske att vara monterad på ramen istället för stötfångaren? Tex. om man krockar...?

 

Dumma frågor?

 

Jag gissar att den sitter där pga kraftuttaget som du säger men kanske även av viktskäl? De är ju rött tunga de där orginalsakerna. bara en tanke.

 

MVH

Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag gissar att den sitter där pga kraftuttaget som du säger men kanske även av viktskäl? De är ju rött tunga de där orginalsakerna. bara en tanke.

 

 

 

MVH

 

Chrille

 

 

 

Menar du att original winschen var tung? Hur är dem jämnfort med en modern winsch i samma klass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
Nja' date=', jag har ju en 20bil å liiite mer plats än du har i valpen,,

Har plats under flaket ovanför bakaxlarna sedan leder jag ut wiren bredvid reservdunken,

//Danne
[/quote']

 

No offence, danne. Tog bara ditt inlägg för att förtydliga min fråga:

 

Är det ingen som nånsin råkar åka i lite för djup lera/vatten/skit i allmänhet?

Vill man inte ha winschen skyddad då, och inte under bilen?

Vår kina-winsch är då iallafall inte byggd för att stå emot direkt mycket skit..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

 

 

 

Jag gissar att den sitter där pga kraftuttaget som du säger men kanske även av viktskäl? De är ju rött tunga de där orginalsakerna. bara en tanke.

 

 

 

MVH

 

Chrille

 

Menar du att original winschen var tung? Hur är dem jämnfort med en modern winsch i samma klass?

 

Den ser tung ut iaf när man tittar på denPDT_Armataz_02_10.gif Jag har tyvärr inga konkreta data...

Sen kan det väl vara så att man ska kunna vinscha både framåt och bakåt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Den kinavinsch jag köpte var då allt annat än lätt. Tror det stod 43 kg på paketet och då kommer ju de fästen till som jag ska montera vinschen med på bilen. Daniel.L borde ha en känsla för vad originalprylarna väger, själv gissar jag på ungefär samma härad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Vi behöll våran platta då kinan var bolt-on mot warn. Så vi har en kloss på runda 50kg att kroka på om vi behöver hjälp upp.

Men det fixar ju en MAN. Erik kanske gnäller lite, men det är ju hon. PDT_Armataz_02_11.gif

 

Skämt åsido, tror inte en winsch skulle uppskatta lerbad och annat mums som den med största säkerhet får om den sitter under eller i näsan på en TGB som används.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Nja' date=', jag har ju en 20bil å liiite mer plats än du har i valpen,,

Har plats under flaket ovanför bakaxlarna sedan leder jag ut wiren bredvid reservdunken,

//Danne
[/quote']

 

No offence, danne. Tog bara ditt inlägg för att förtydliga min fråga:

 

Är det ingen som nånsin råkar åka i lite för djup lera/vatten/skit i allmänhet?

Vill man inte ha winschen skyddad då, och inte under bilen?

Vår kina-winsch är då iallafall inte byggd för att stå emot direkt mycket skit..

 

Jo,, men elektronikboxen sätter jag inte direkt på winschen å sedan hamnar den ju faktiskt

lite högre därbak jämfört med frontmonterad winsch PDT_Armataz_02_02.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite teoretiskt så får ett winch-tag /lite högt/ fram ett lyft på framänden o minskad markkontakt + att den sitter ivägen annars.

 

Brukar ju inte vara winchen som ger sig utan att man får ankra upp bakom nåt träd eller sten för att stå kvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Den kinavinsch jag köpte var då allt annat än lätt. Tror det stod 43 kg på paketet och då kommer ju de fästen till som jag ska montera vinschen med på bilen. Daniel.L borde ha en känsla för vad originalprylarna väger' date=' själv gissar jag på ungefär samma härad.[/quote']

 

jag vägde aldrig min winch men att lyfta upp den över metern på bänken för lite renoveringsjobb ensam var inte att tänka på för min del och då var detta utan wire, skulle tro att vikten ligger på runt 50-55kg + wire 40mx12mm ( har en ny liggandes till min 11:a och den väger nog runt 15-20kg).

 

winchen med wire,kraftutag,kardanaxel,trumbroms,linledare, m.m hamnar säkert runt 75-80kg när den är monterad är min gissning

 

edit:

detta är winchen till en 11:a, valpens originalwinch vet jag inte men skulle tro att den är lite lättare
Daniel.L2008-08-06 22:15:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...