Gå till innehåll

"hjälpspiraler"


Gäst marcus!

Rekommendera Poster

Gäst marcus!

tjena!

nån här som har tryckt in spiraler istället för genomslagsgummina vid bladfjädrarna på sin valp?

Ska nog göra det snart för att få den att gå mjukare och få upp den i luften lite mer, så nu undrar jag om nån vet några lämpliga spiraler??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer göra det fram när resten av bilen är färdig så jag ser hur mycket som behöver lyftas, har redan lagt undan bättre model av genomslags gummin, fjädrar blir några klena och mjuk troligen från små bil bak, med extra spriraler blir fjädringen mer progresiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vet av några som använder ATV spiraler med gott resultat de fins i en uppsjö av längder och hårdheter, kostar inte allt för mycket och är väldigt liten i omkretsen = lämpliga att montera då de ej är i vägen för något. har sett monterade både mellan axel och ram samt på genomslagsgummits fästen, vet ej vilket som är lämpligast då det har varit olika på Wallysar och valpar och olika däck dim, de med stora däck sätter givetvis de mellan ram och axel. Andra gör vad de tycker passar dem bäst

Annars vet jag att tex Wallys här på forumet kör med någon nyare volvo models spiraler med väldigt fint resultat, de har också en ganska liten omkrets och var inte heller så dyra om jag minns rätt

 

 

 

Har själv demonterat genomslags gummina helt (fram) utan att sätta i fjädrar med gott resultat, gav bra mycket mer flex i framaxeln, funderar på spiraler men har ej bestämt mej än då bladfjädrarna ( (i fint skick) fortfarande bär upp den framtunga hytten bra i kraftig sidolut och nedförs åkningar.

När den börjar niga igen så åker det in spiraler direkt för annars ökar risken för vältning så mycket vid tex inbromsning i sidlut.

 

Bak sitter de kvar än då de trots anpassade stötdempare fortfarande har lykats trycka av demparfästet vid max flex på det hjul som går upp in i hjul huset en gång, svårt att hitta lämpliga som klarar av både långa utslag och men ändå inte är för långa så de inte belastar fästena för mycket uppåt med, Använder ett par mazda 626 HT bak dempare nu passad bra då gummit ligger mot plattan men när gummit trycks i hop för mycket blir de för långa.

 

 

H.Hansen2008-08-08 12:15:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Här har ni tippset!!!! ett par använda 740 bak fjädrar!!! billigt finns överallt passade som handen i en handske med exakt rätt storek!

tror det finns bild på det någonstans här på forumet!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Är det någon som använt dessa 740 fjädrar? Vad blev resultatet? Själv har jag bara 2cm mellan fjäderpaketet och genomslagsgummit fram.. Skulle vara bra med lite exta hjälp och kanske lite mera komfort? Finns det någon smart lösning på fastmontering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Den enklaste lösning på fastsättning jag sett som fungerar är att ta 2-3 st kapade kätting länkar och ha som byglar över botten och topp på spiralerna sedan bara svetsa fast dessa i befintliga fästen vid genomslagsgummit PDT_Armataz_02_12.gif.

Vad jag vet så håller det då än i dag trots hård körning i ett stenigt tuna och gästrike spåren PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!
Vet av några som använder ATV spiraler med gott resultat de fins i en uppsjö av längder och hårdheter' date=' kostar inte allt för mycket och är väldigt liten i omkretsen = lämpliga att montera då de ej är i vägen för något. har sett monterade både mellan axel och ram samt på genomslagsgummits fästen, vet ej vilket som är lämpligast då det har varit olika på Wallysar och valpar och olika däck dim, de med stora däck sätter givetvis de mellan ram och axel. Andra gör vad de tycker passar dem bäst

Annars vet jag att tex Wallys här på forumet kör med någon nyare volvo models spiraler med väldigt fint resultat, de har också en ganska liten omkrets och var inte heller så dyra om jag minns rätt

 

 

 

Har själv demonterat genomslags gummina helt (fram) utan att sätta i fjädrar med gott resultat, gav bra mycket mer flex i framaxeln, funderar på spiraler men har ej bestämt mej än då bladfjädrarna ( (i fint skick) fortfarande bär upp den framtunga hytten bra i kraftig sidolut och nedförs åkningar.

När den börjar niga igen så åker det in spiraler direkt för annars ökar risken för vältning så mycket vid tex inbromsning i sidlut.

 

Bak sitter de kvar än då de trots anpassade stötdempare fortfarande har lykats trycka av demparfästet vid max flex på det hjul som går upp in i hjul huset en gång, svårt att hitta lämpliga som klarar av både långa utslag och men ändå inte är för långa så de inte belastar fästena för mycket uppåt med, Använder ett par mazda 626 HT bak dempare nu passad bra då gummit ligger mot plattan men när gummit trycks i hop för mycket blir de för långa.

 

[/quote']

 

hm, mitt vänstra genomslagsgummi ligger emot axeln hela tiden. Vad kan vara felet? Har jag stötdämpare som är slut?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Stötdämparna håller inte bilen uppe. Det är fjäderpaketet som ska hålla upp bilen. Men är stötdämparaen slut så kan nog fjäderpaketet slitas fortare (mera agressiv fjädringsväg utan dämpare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä snarare bladfjädern som gett upp PDT_Armataz_02_21.gif

mina låg så gott som i mot innan jag bytte, fast båda mina var lika dåliga.  Spiraler kan vara ett billigt alternativ för dej då. Men friska bladfjädrar är ju att rekomendera

Tänk på att de förmodligen är lika slappa åt andra hållet med, det kan bli känsligt för vältning då de inte håller i mot åt båda hållen som de skall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!

hm ok :)

 

kanske dum fråga, men finns det nåt sätt att se att bladfjädrarna är slut?

dom är inte i negativ vinkel iallafall. dom är rätt raka, lite böjda som dom ska vara har jag för mig...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Når de gummit så kan man nog säga att de är slut.. Det skall vara ca 8-10cm mellan fjäder och gummi när de är nya och i bra skick. (rekommenderat från miloverkstaden skövde). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Mina bak till är ganska raka. Jag har fått tag i schyssta nya fram men har inte bytt ut dem ännu.

 

 

 

Är det så enkelt som att använda 740 bladfjädrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Mina bak till är ganska raka. Jag har fått tag i schyssta nya fram men har inte bytt ut dem ännu.

 

 

 

Är det så enkelt som att använda 740 bladfjädrar?

 

 

 

Snart 40 år gammalt. Man ska kanske byta stötdämparna samtidigt också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Jag är mycket sugen på att köpa dessa fjädrar. De skall vara bättre på både väg och i skogen enligt en som testat. Har även sett en video på en bil som hade.. mycket imponerande! Är det någon som har erfarenhet at paraboliska bladfjärar? Pris för ett sett med 3st i varje paket: ca 10800:- ink frakt.

 

Läs mera på:

http://www.parabolicsuspension.com/volvo/c303.htm

 

The 2 leaf set-up is for the open, light versions of the C303, as you can see on the foto's on my website, although they are rated for a maximum load capacity well over 1 ton I advice for heavier vehicles to ad a 3rd leaf.

 

I already sold several 2 leaf and 3 leaf set-ups, one 3 leaf set was used on a C303 that did the Karpata trophy 2007 with successes. I will have to check stock because I need to disassemble 2 extra springs to make a 3 leaf version for you.

 

The 3 leaf springs are Eur 249,90 incl. VAT each, so the set of 4 springs is Eur 999,60 incl VAT, incl. PU spring eye bushes. Shipment to Sweden is Eur 116,40 incl. VAT.

 

If you have any questions please contact me.

 

Regards,

Paul Heystee

Heystee Automotive BV

De Roysloot 8c

2231 NZ Rijnsburg

The Netherlands

tel: +31 (0)71 408 16 38

fax: +31 (0)71 408 16 39

www.heystee-automotive.com

www.parabolicsuspension.com

 
Daniel Karlsson2008-08-08 15:59:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Förlåt om jag är missvisande med att säga 8-10cm.. det är måttet på en TGB11 mellan fjäderpaket och gummi. Vet inte vad som skall vara på 202:an

 

Jag trodde att mina stötdämpare var bra för det kändes helt ok att åka på men när jag skruvade bort dem så var det bara att konstatera att de var helt slut. Inget motständ över huvudtaget. Kunde köra utan om det inte var för besiktningen :) det blev skillnad att byta till nya men inte sån stor skillnad som jag trodde att det skulle vara..  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!
Hmmm. Mina bak till är ganska raka. Jag har fått tag i schyssta nya fram men har inte bytt ut dem ännu.

 

Är det så enkelt som att använda 740 bladfjädrar?

 

var köpte du dina framfjädrar?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var via en annons på blocket i våras. En kille nerre i södre Sverige hade en massa delar till salu. Hade jag varit snabbare hade jag fått 2 bakfjädrar också. PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Man ska kunna lämna in fjäderpaket för nyhärdning har jag hört. Och resultatet skulle vara som nytt var det någon som sade?

 

Oljemarks Bilfjädrar AB

Telefonnummer: 08-56490580

Telefax: 08-7335310

Mobiltelefon: 070-6282735

Besöksadress: Enköpingsvägen 80

17446, SUNDBYBERG

Postadress: Enköpingsvägen 80

17446, SUNDBYBERG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit ett varv på mina gummin och har ca 1 tum frigång men har jag hög axelbelastning fram pga av framflyttad större och tyngre motor där tråget ligger över axelklumpen fick lätta bil max möjligt för att klara invägningen på reg besiktningen fick för övrigt inte mer än 4 pers detta pga problem vikten.

 

När bladfjädrar är nästan raka har härdningen gett sig och vill man styva till dem så kan man krumma dem dvs slå dem på enna sidan men har hört att de aven går att köra i rullbocken. 

Hos altyco fick jag pris uppgift på tror det var 60:.- och uppåt beroende på längd på 202 ska finnas tillräckligt med gängor för att sätt dit ett extra blad.

Alla 202 lutar pga av vinchen ca 50-75kg extra på den vänster sidan.

 

Jag kommer sätta spiraler som är fästa i båda ändar detta för att få lite krängningshämmar verkan eftersom min inte är så mycket terräng bil längre utan mer ett landvägslok ihop plockat för att kunna sträcka längre distanser bekvämt och snabbt men ändå ha möjligheten att kunna åka av vägen för en pause dvs samma gruntanke som de lite ynkliga suvarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...