Gå till innehåll

Hastighetsmätarkabel


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Hastighetsmätarkabeln (en tätvirad spiral) har gått av på Suggan. Finns ej att köpa. Har fått tag på en användbar kabel, men måste återanvända anslutningen till fördelningslådan. Hur fäster jag den?

Hastighetsmätarkasbel1.jpg

Jag kan nytillverka anslutningen till fördelningslådan och då göra ansluttningsdelen till kabeln grövre då det finns plats för det. Förslag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag jagade vajer-makare när handbromsvajern pajkat på flakbilen. Det var fullständigt värdelöst att få nån att tillverka en eller att laga den jag hade. Däremot SNURRANDE vajrar finns det ett antal som reparerar och tillverkar på beställning. Kolla med KG Knutsson i Göteborg, jag har en polare som jobbat med växellådor där och han sade vid nåt tillfälle att hastighetsmätarvajrar är ganska enkla att fixa. De jag hittade i samband med mina vajerundersökningar, finns i telefonkatalogerna. Jag har för mig jag hittade nån i dalarna. Det borde finnas om man söker på Gula Sidorna eller Eniro vilket det nu är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att göra själv? Löda fast den kan jag göra. Men måste det hårdlödas med silverlod får jag be om hjälp. Har verkstad i källaren och kan svarva och fräsa till en anslutning i mässing om det är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

I Ulricehamn utanför Borås har det funnits en firma som har tillverkat wirar i alla sorter.. Ska kolla med jobbet om nummret dit i morgon. Kolla annars om inte valpwiren passar för jag har haft en TL11 och den tror jag jag fick dit en sån på. Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_30.gif Tack för alla svar. Nu var det egentligen inte firmor som kan tillverka en kabel åt mig som jag söker. Vad jag är ute efter är hur jag själv fäster nippeln på kabeln. En firma som kan jobbet är Instrument Jige AB i Leksand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Egentligen borde det nog hårdlödas tror jag,, men om man gör en skarv hylsa som båda wire ändarna går i så borde det gå att få ihop ändå med vanlig lödning,, kanske inte funkar men,,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Om du har möjlighet att göra en själv går det inte göra en och sedan pressa i hop den med wiren ?

Du nämde något om en större hylsa i mässing, kan du få till 2 st koniska halvor och pressa i efter du satt i wiren i fästet sedan kanske låsa dessa med lite tenn när det är i hop pressat och låst bara för att de inte skall rasla upp igen ?.

 

Har sett wire lås som är koniska som låser vart efter wiren dras genom ett hål så knackar man efter halvorna så wiren inte kan löpa tillbaka, det borde vara en lösning att spinna vidare på eller prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borra ur resterna av gamla wiren ur medbringaren, knacka i en dorn i medbringaren för att återställa hålet, eventuellt får du värma lite försiktigt med gasen för att återställa godset, gör ett par enkla pressbackar till skruvstycket genom att borra i skarven mellan två fyrkantjärn(ca 12x12)och pressa medbringarn runt nya wiren...

 

Har pulat till lite specialare förut och det brukar bli bra..

 

Mvh//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...