Gå till innehåll

Diverse mek på 11:an


Gäst FormerMazda

Rekommendera Poster

Gäst FormerMazda

Ojoj! Igår fick sig 11:an en gnomgång som hette duga!

Bägge damaskerna byttes. Och det skedde ganska så kvickt. Trots att vi bara bytt en gång innan så känns det osm det sker på rutin nu. Dock är det ju ett ganska bare-o-göre-jobb..

 

Sen plockades bromstrummarna bort fram. Där konstaterade vi att ena sidan läckte lite. Och den andra var precis dyngsur. Så det blev till att plocka ner dom fullständigt och göra rent, hona, slipa, putsa och gno tills allt såg representabelt ut igen. Så på med nya bromsband och montera ihop. Sedan luftning, jag förespråkade metoden att trycksätta behållarna. Brorsan klantade sig lite, så nu är hytten inpregnerad med bromsvätska. Efter en stunds klabbande med hederlig pumpa-pedalen-metod varvat med den enkla så var nog den mesta luften väck. Så justerade vi ut bromsarna klassisk sätt. Tills det kärvar, sen släppa lite. Ut o bromsa, gick mycket bättre nu. Men, vi får ändå inte riktig rätsida på det. Pedalen behöver en pump innan de tar rätt. Så vi ska ge oss på sam's metod. Nån ny kväll snart, för tiden tog slut igår..

 

Olja byttas fram också. Bak tar vi efter ärtsoppan. Men fram lyckades nog fylla lite mer än vad som nog är tänkt..

 

Men, vi går såhär, för jag fick mail av bror precis att han inte kan posta från sig. Så jag klipper in hans text nedan:

*****************Chrille********************

I går byttes damasker & bromsar fram på 11an. Damaskbytet gick bra men bromsbytet var tråkigare då alla cylindrar läckte och fjädrarna till bromsbanden var mkt bestämda, det känns i händerna idag! Vi lyckades hona om cylindrarna så de blev täta men fick inte till justeringen riktigt, man måste pumpa en gång med pedalen för att det skall ta ordentligt. Detta samt lite ytterligare luftning skall vi snart ta tag i igen. Det lutar åt "sams" metod för justeringen, där har jag en fråga. -Upp med bilen på pallbockar, i med låg 1a & diffspärrar, eller?! Finns inte risk för att knäcka spärrarna om hjulen går olika tungt eller har jag otur när jag tänker? <?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Efter en liten tankevurpa så visar det sig att vi fyllt framaxeln (klumpen)  med ca 1L för mcket olja, är detta dåligt så vi skall göra om och göra rätt?

 

MVH

Chrille & Formermazda

*****************Chrille********************

Så! Det var "allt" nu!

/Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ja bak snurrade väldans lätt. Så dom gav vi oss på också, dock var ena sidan lite knepig. Vi ska kolla närmare på det sen när vi justerar enl. sams ..

 

Skönt iallafall att inte behöva styra emot när man bromsar nu. För den blöta bromsen tog inget vidare..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har fått i två liter i mellanaxelns diffklump en gång, sen slutade jag fylla eftersom det bara är angivet enochenhalv. Det måste helt enkelt bero på att nivåpluggarna är satta i olika höjd på olika axlar. Jag kan inte få det till annat. Det enda som rimligen kan hända är att det driver över i hjulväxlarna. Jag har sett nånstans nån som skrivit att för mycket olja i en hjulväxel kan ge för högt tryck och blåsa ur tätningarna, men det kan jag inte själv se hur det ska gå till.

 

Jag har svårt att tro att man knäcker spärrarna med motorn.  Man kan nog lätt räkna med att varje väljusterad broms "presterar 500 hästar". Frågan är vad de är dimensionerade för? Köra hundra med spärrarna i och ge full broms, ena bromsen helt ur funktion och andra med full? Spärrrarna är när man tittar in i axeln väldigt lik inkopplingsmanicken till framhjulsdriften och den ska ju smälla i hej vilt när den plötsligt behövs. Mjaoooeee... jag gissar på att spärrarna klarar det. PDT_Armataz_02_18.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Konstaterade även igår att det finns en typ av klack i botten på axlarna nån dm innan portalen tar vid. Sett från klumpen. Det borde enligt mig vara till för att inte oljan ska rinna över för lätt från klumpen till portalerna. Så man får nog fylla rätt mycket innan det rinner över.

Blåsa packningar? Det är väl luftade axlar?

 

Håller med om diffspärrarna. En lyftad bil som bromsas ger nog inte tillräcklig kraft för att knäcka dom. Tänker bara på den kraft som ska uppstå vid inspererad körning i skogen när ena hjulet är i luften, det andra inte och man kört fast. Där kan man snacka om snelast på spärren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...