Gå till innehåll

Insprutning i 11:an


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

Finns det nån som provat att ta insprutning från en 164:a och satt det i en tgb?

Funkar det att flytta det rätt över om man har en 164 med B30E, eller blir det som vanligt problem med spänningsskillnaden?

 

//Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tänkte det jag med. Borde väl göra att den gåt lite bättre plus att den borde kunna gå lite billigare. En anledning till den höga bensinförbrukningen lär ju ligga i förgasarna. Sen kanske man kan köra uppför 45-50 graders lutningar utan att motorn dör medsmiley4.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka in det mekaniska sprutet som kom senare...t.ex på 264 styrs av bränsletryck och lite ström till givare/sprutare för kallstart...minns inte vad det heter K-jetronic eller något sådant..satt på 240 Turbon (4-cyl) och robust och bra...fanns på otaliga bilar innan avgaskraven tog ihjäl det systemet...borde vara lätt att hitta från någon skrotad BMW. s-os2006-11-19 21:47:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktis varigt å köpt en B30 E motor. Ska montera sprut från Ford granada 2,8i. Sen blir de sedvanlig "lättning" av toppen på dom klasiska ställena. Blir ju lite jobbigt med ström till bensinpumparna men de löser sej nog.

 

smiley1.gifputte2006-11-19 21:53:29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert många andra som funkar, men ett till 164 kan jag få tag i med allt som kan behövas om det nu funkar att sätta dit ett sånt. Har en komplett bil att plocka från. Frågan är bara om det funkar. Får det plats och hur funkar det med elen´?

Någon som vet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Så du ska köra insprutning på 11:an? Hur mycket ström drar en bränslepump då? Borde ju funka med en omvandlare som laddar ett batteri som man tar 12 volt från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är det långa insugningsröret...den sprutar ju inte in soppa en sprutare i taget utan i grupp om tre tror jag det var och mer eller mindre konstant...så det behövs lite längd på rören... sedan är det ett känsligt system som kräver mycket underhåll, t.ex det extra brytarna under de vanliga i fördelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en 164E en gång i tiden och hade en bränslepump på hyllan, farsan "lånade" den och installerade i en vanlig förgasarbil... det gick åt en del packningar i förgasaren och byte av kläder då de provstartade... pumpen förstördes då den läckde från alla möjliga och omöjliga ställen efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Det är inte att rekommendera att seriekoppla två elmotorer.

Tycker ni är lite ute och cyklar om ni lyfter in en B30E motor som är byggd för prestanda vid höga varv. Jag vill lova att bränleförbrukningen kommer att öka.

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Beror ju lite på hur man ska använda bilen. E-prestandan är troligen inget för mig, men putte använder bilen på ett annat sätt än jag och jag misstänker att 180-200 häst på lite högre varv kommer till sin rätt där. Att se putte i aktion genom leran är en fröjd som gör det överflödigt att prova samma spår smiley36.gif räcker med att parkera kärran på torra land och knalla iväg och heja på honom när han kämpar med lera och vatten långt upp på dörrarna! smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

164E...D-Jetronic om jag minns rätt...har haft en sådan och visst det blir bra krut men det är alldeles för känsligt att sätta i en terrängbil...styrbox och massa givare OCH det långa insuget...leta rätt på det senare, mer mekaniska systemet, istället sett otaliga konverteringar med och utan turbo och det fungerar väl...ofta plockat från en BMW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte tänkt o ta en B30E o lägga i, utan bara ta själva insprutningen med allt vad som behövs till den. Karaktären på E-motorn är väl inte dn bästa för någorlunda lugn terrängkörning. Är ju annan kam bland annat i den. Men då kanske man får kolla efter en annan insprutning om man hittar någon. Annars får jag väl försöka synka förgasarna så gott det går och låta det var så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt mej att montera B 30 med eget insug som svänger ut mot högersidan sedan upp mot ventilkåpan. Räknade på ett insug till en B20 med god prestanda. (data beräkning) Då kom vi fram till att avståndet från ventiltalrik och fram till plenumkammaren bör vara ca 23cm. Så de blir ju rätt långa rör ihop med plenumkammaren. Tror jag använder mej av ev Saab 900i spjällhus. För där sitter ju redan kallstartsspridaren mm. Sprutet tar jag från Ford Granada 2,8i. Men spridarna blir nog från volvo. Tex 244 GLT. Så de blir till att plugga orginalhålen tror jag å montera dom i insuget i stället.

 

 

 

Någon här som vet om någon bil med insprutning som har 24v system?

 

 

 

Ja så här är ju mina planer framöver med motor. smileys/smiley16.gif" align="middle" /> putte2006-11-25 19:17:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...