Gäst ErikC304 Postad 6 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 6 Oktober , 2008 Det målet är givet! Snö-kravling med kedjor vill jag göra med, djupare snö den här gången. *beställer* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 ...Avsikten är att få in fyra hjul mellan framväggen på campern och framstammen på flaket och ha de resterande två på taket på bilen. Då kommer jag ha ett överstick på ca två decimeter av sängdelen in över hytten och ca två-tre decimeters utstick av bakdelen av campern bkom bilen. Det måste närma sig maxlast med dubbelhytt, flak, camper och 6 stora hjul? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Det är fint väder idag, har ni sett? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Eftersom jag i en annan tråd återfick minnet av den skiss som "stod modell" för mitt dubbelhyttbygge, så kom jag på att jag skulle posta den här med. Det var en del klipp och klistra i Paint innan jag var nöjd. Bilden kopierade jag från instruktionsböckerna här på informationsdelen på Terrängbil.net. Â Det är inte så dumt att utgå från foton eller andra måttriktiga skisser när man funderar på nåt bygge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst W-J-M Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Eftersom jag i en annan tråd återfick minnet av den skiss som "stod modell" för mitt dubbelhyttbygge' date=' så kom jag på att jag skulle posta den här med. Det var en del klipp och klistra i Paint innan jag var nöjd. Bilden kopierade jag från instruktionsböckerna här på informationsdelen på Terrängbil.net. [img']http://www.terrangbil.net/_forum/uploads/7/d-hytt.JPG[/img] </div> Det är inte så dumt att utgå från foton eller andra måttriktiga skisser när man funderar på nåt bygge. Hmm....I now also understand why you wanted to know the minimal size of the rear cabin of a C306/firefighter, some time ago....) But it is a bit puzzling that you managed to make it much shorter than this 110cm (some C306/firefighters have a larger rear cabin, only then also seating the full 2+3 passengers (otherwise not enough legroom for both sides, opposing each other). The way I analysed this 110cm, is that the big removable floor plate above the gearboxes doesn't allow anything shorter....so in your case, you must have shortened that floor plate too? (access to those rear-most drive train components is possible behind your rear-cabin of course, it's all open anyway) Willem (firm believer in the ergonomics of a crew-cab, if only to throw in your jacket in case of bad weather, and other delicate items (food/emergency-tools/etc)....and also as a quick shelter in bad weather....even more because it seems you don't want to keep the TGB20 pickup unit intact with roof/walls, so no shelter there....) Jan (plus, it makes access to engine components much easier than with either TGB13xx/box and TGB20, once again especially in bad weather....) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Hi Willem. You are right, thats why I asked you. But I have only the rear 3-passenger bench, because of the space. This makes quite good legroom for the side passengers, but in the center it´s worse. I will picture it from inside. I have shortened the floor plate, I think some 10 cm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 10 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 10 Oktober , 2008 Den här veckan har flaket fått smaka kapen. Planen är att ta bort 26 cm bredd från flakytan, genom att ta bort en "remsa" mellan 25:e och 38:e centimetern mätt in från båda ytterkanterna. Från det att man kliver ut från jobbet tills mörkret faller är det ju inte så mycket tid numera och värre blir det, men remsorna på båda sidorna är nu bortsågade och grejorna väntar på en renslipning och sen svetsen. Planen för fortsättningen är en ny flakyta uppe på den gamla, men riktigt i vilket material har jag inte bestämt mig för och inte heller undersökt. Det finns lite olika förslag att ta i beaktande, ävensom hur jag bör skydda den nya ytans ytterkanter när lämmarna är nedfällda eller borttagna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 10 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 10 Oktober , 2008 Hardox! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 December , 2008 Rapport Share Postad 7 December , 2008 Förbannade regnande hela tiden, hela hösten har försvunnit och inte ett handtag gjort åt flaket. Därtill har Saaben behagat krångla och kosta pengar, så de ynka stunder som varit nåt sånär vädermässigt OK att greja utomhus i har minsann humöret varit allt annat än "bygga-flak-lust". Jaja, jag får glädja mig åt att i samma stund som den värsta lågkonjunkturbromsen slog till, så blev det beordrad övertid på jobbet i den största orderingång företaget någonsin haft... Så de e bara å knoga på inomhus å knacka flak i vår istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 8 December , 2008 Rapport Share Postad 8 December , 2008 Den här årstiden är hopplös för oss på dessa breddgrader. Mörkt, blött och nästan ständig nederbörd. Då vill man inte vara ute nåt vidare.. Lider med dig Erik! Men snart är det nyår, å då ska vi väl ta och ha det trevligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 December , 2008 Rapport Share Postad 8 December , 2008 Â Var så säker! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Idag blev äntligen flaket klart!< Ytan blev aludurk och antalet surrningsöglor hela 14 st. Tre på varje sida så som brukligt är på så här korta flak, sen har jag ett antal extra för att surra däcken med och ytterligare fyra speciellt placerade för campern. Men det är så här ni kommer se den på bilder från skogen. Lämmarna ska jag inte ha på under lek mellan träd, de får sällskapa med campern på träffarna. Gångjärnen är gjorda för snabb demontering och ditsättning. Framstam återstår. När jag besiktigade menade besiktningsmannen att det egentligen inte behövs, men jag vill ändå ha en. Daniel.L sa "Ta en båge från en helkaross vetja! Den vid baksätet som gallret sitter i du vet! Blir snyggt eftersom den följer karossformen." Och det var ju förbaskat bra tänkt, så en sån har jag införskaffat. Den ska också bli demonterbar för att slippa ha träd att vika ner den på flaket med. Det är inte godstjocklek i den för att motstå vikning, däremot fastskruvad ihop med karossen på en helkarossbil som den är avsedd för lär den vara fullt kapabel som förstärkning vid rullning. Bakdörrarna har jag gjort nya. Fick tag i helt nya underdelar i aluzink och till dessa har jag byggt om överdelar från framdörrar så jag fått skjutfönster i klarglas även bak. Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen. Den förbannade färgen irriterar mig, så det kommer bli kulörbyte vad det lider. Jag vill fortfarande ha den röd, men nuvarande nyans blir ju fan cerise på kort och därtill mattar den ner mot gris-skär med ålder. De nylackerade delarna uppvisar klarrött, men bara ett år gamla delar ser inte skojiga ut längre. Jaja, jag får se vad orken räcker till, tills dess ska de sista gröna delarna i alla fall också bli i samma färg som resten. Härmed anser jag att den uppfyller vad benämningen Crew Cab innebär, nämligen en mindre lastbil med extra personalutrymme och ett rejält flak! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Hej Erik, Vad läcker den blev! Kanon med Alu-durk, min ska ju få alu-durk på flaket vad det lider, och den är också röd - men där stannar väl likheterna. Ska du har blåljus också? MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen. Det kan du fetglömma,Erik.Sidorutorna är härdade och härdat glas kan du inte skära. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Ja som vanligt Erik Jäkligt stiligt och genomtänkt trevligt att du kommit i gång på allvar med att bygga igen efter vintern Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Bilder på insidan har du glömt Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen. Det kan du fetglömma' date='Erik.Sidorutorna är härdade och härdat glas kan du inte skära. O fan. Det är mycket man inte vet. Då får det väl bli beställa nya skivor istället då. Det kan vara lika bra för övrigt, för de vinklade är egentligen LIIITE för korta för att skära raka, blir väldigt lite överlapp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Bilder på insidan har du glömt Erik Där sa du nåt, ska greja det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Nu blire mer byggbilder: "Arbetsbänk". Framkanten tillskuren, framstammens neder- del av 50x50x3mm rör ihopsvetsad till en ram. Stöttad för att få ramen vinkelrät mot flaket under arbetet. Den skarpsynte ser ett takräcke. Jag får se när jag får det på plats, på bilderna är det bara "provuppslängt". Här syns skarven där jag berövat flaket 13cm av bredden mellan 25:e och 38:e centimetern från sidan räknat. Fästet mot ramen i framkant är utskuren från ett ambulans- skåp. Provmontering för att få till proportionerna. Lämmarna mät- te jag till 17cm för långa. Golvet var inte mycket att hurra för och jag funderade en del på vad jag skulle göra åt det. Aluminiumdurk är ju jäkligt snyggt, men lägga det ovanpå den rostige plåten??? Till sist ryckte jag på axlarna och pinade mig igenom att skära upp samtliga punktsvetsar som förband plåten med ramverket. Svetsarna slipade jag sedan ner så ytan blev helt plan. För att få till proportionerna vettigt skar jag bort den biten som lämmarna skulle kortas på mitten. "Stolpen" skar jag bort och svetsade tillbaka den över skarven, så försvann den från det som syns, praktiskt! Framstammen färdig och lämmarna provmonterade för koll av proportionerna igen. Efter att ha svetsat dit öron på de platser som surrnings- öglorna ska sitta så fick ramverket en skvätt färg, därefter vidtog slöjdandet av aludurken. Färdigt! För att slippa skrammel av durkplåten mot ram- verket och få vatten som gonar fram en massa rost, så la jag karosserikitt i ett gosigt tjockt lager innan durken skru- vades på plats. Rostfri skruv endast 3.5x16mm, men när- mare 500st med ca 10cm avstånd mellan varje, så borde durken sitta där den ska. En motorlyft fick ordna höjden. Stöttor och ett par spänn- band var övriga redskap... ...vid "giftermålet". Ett par staketstolpar tjänade sen som rullar mellan flak och bil så att jag fick fram det till rätt plats. Dörrarna tog jag inte mycket bilder av, hoppas den här illustrerar hur jag bar mig åt. För att få öpp- ningsbara fönster och klar sikt för passagerarna bak massakrerade jag fyra överdelar från framdörrar. Man kunde ju gjort nåt helt annorlunda visserligen, men det är ju trevligt om det finns en genomgåen- de stil på grejorna. En höger och en vänster överdel från framdörr kapades för att få vinkelrät ram. Avståndet från över- delens bakkant till dess rörstolpe som går ner i underdelen visade sig med helt fantastisk tur vara samma som avståndet mellan kant och rör både fram och bak på dörrunderdelen! Efter svetsning så var enda egentliga vidare modifiering att kapa skenan och listerna som rutorna löper i. ErikC3042009-07-11 22:54:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sam Postad 11 Juli , 2009 Rapport Share Postad 11 Juli , 2009 Det där börjar se kanon bra ut Erik.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 12 Juli , 2009 Rapport Share Postad 12 Juli , 2009 ja jusses detta blir ju riktigt häftigt!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 12 Juli , 2009 Rapport Share Postad 12 Juli , 2009 Inte illa! Nästan lika seriöst som vårt bygge! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Juli , 2009 Rapport Share Postad 12 Juli , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 12 Juli , 2009 Rapport Share Postad 12 Juli , 2009 Bilder invändigt: Original tresits-bänk från helkaross civilmodell. Ryggstödet funkar, men inte mer. Jag har inte gjort några insatser för att förbättra passage- rarkomforten eftersom tanken är att sätta i två individuella stolar och ha en sådan klappstol som sitter bakvänd på var sida motorkåpan i mitten som extrasäte. I samband med den byggnationen ska batte- rierna få en seriösare låda att husera i, för som bygget blev från början är jag inte speci- ellt nöjd med. Men det tar lite plats som fördel. De sitter "längsmonterade" sida vid sida och infästa med sådan kläm-ram som är original i batteri- lådan. Jag har kapat ner ramen och svetsat ihop den till mindre mått för att passa de min- dre batterierna bilen fick i samband med att den auktionerades ut. Det kommer bli en hel del jobb med ljudiso- lering och att göra den trevlig och mindre skärskade-benägen När jag var till regbesiktningen första gången så hade jag ett lastgaller här, men det menade besiktningsmannen att jag inte skulle ha. Och det var ju lika bra. Det ska bli en mer av- rundad inklädning av de här kanterna. En del av avsikten med det här hyttbygget var att ha möjlig- het att campa i bilen på lite tuffare utflykter där inte campern kan vara med på flaket. På ramen ovanför motorkåpan tänker jag lägga en skiva som går till bakväggen på samma höjd. Tanken är att skivan ska vara bred till över motorkåpan häråt, men att det ska gå att stå på golvet hitom motorkåpan. Vid övernattning skall ytterligare en skiva läggas över passage- rarstolen vars ryggstöd då är nerfällt. Den lösa skivan får ligga fastspänd på den bakre skivan under körning, liksom madrass och sängkläder. Under skivan blir bra förvaring till väskor, nå- bart utifrån genom högerdörren. De framtida civila stolarna får jag modifiera på nåt vis så att ryggstödet på framstolen går att fälla tillräckligt mycket för campingmöjligheten och bak att ta bort ryggstödet helt, eller kanske skruva ur hela stolen. På sidoplatserna är det gott om benutrymme... ... men i mitten är det värre. Som barnplats har den dock visat sig fungera utmärkt. Nackskydden är också från helkaross, de som sitter ovanför klappstolarna. Vy från förarplats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 12 Juli , 2009 Rapport Share Postad 12 Juli , 2009 Snyggt Erik Rutorna bak blev jag avundsjuk på. Har iofs klarglas i mina dörrar men det vore inte fel att kunna öppna upp, jag snor nog din ide rätt av och lägger den till listan över saker jag vill göra med bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.