Gäst H.Hansen Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Hej nu så har jag äntligen fått nya däck på valpen Men i samband med däck på läggningen så uppmärksammade jag att det skiljer en hel del på tex stommarna på de nya Trelleborg Cross Country däcken och mina gamla pildäck. På pildäcken är stommen ca 15 mm tjock och på trelleborgarna ca 30 mm tjock Ja det är ju helt ok Antagligen är trelleborgarna gjorda för TGB 11-13-20 mf Nu skall de ju naturligtvis utprovas ordentligt. Men jag undrar om det är någon som kör på dem i dag på valp och vilket luft tryck man skall lägga sej på för att få bästa grepp i hård terräng ( mycket sten, berg rötter mm ) alternativt mjuk terräng (sand, mycket lera och myrmarker) Jag skall till olerun nu på lördag och där finns det väll lite av varje, men det är nog sten och bergs luft tryck som kommer att gälle för helgen. Tipps motages gärna och alla erfarenheter av just det däckena är intresanta, även då de sitter på tyngre fordon än valpen. Tyvärr så kronglar det att få in foton för mej, men det kommer så småning om Mvh H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Bland kronans däck så är ju trelleborgarna de bästa. Och vad beträffar däckstryck så tror jag det är till att prova sig fram. Man vill ju ha så lite som möjligt egentligen. Men för lite gör att man kan nypa däcket mellan sten och fälg. Och det är ju dåligt. I 11:an hade vi knappt ett kilo på ärtsoppan. Vi var nere på 0,6 (tror jag) på ränneslätt en gång. Jäklar vad det greppade. Men så fick vi punka också.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Ja det är just att ha för lite i dem som jag är rädd för just på grund av punka risken. Men en 11 väger ju lite mer, och tidigare brukade jag köra på 0.5 bar bak och 0.7 bar fram. Kanske det blir bra även med de här däcken trots att stommarna är så mycket grövre och antagligen bär upp däcket en hel del, Det fina mönstret i dem och skilnaden på mjukheten lär ju göra en hel del ändå, får brja med 0.7 bak och 0.9 fram, då är det ju lätt att justera ner dem om det visar sej behövas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 0.5 i tryck, utsläppt på känn under cooperfestivalen 2007. Bilen var ganska tung att driva fram... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Frågan är om du sett 4-lagrade däck, de som var 15mm. Enligt uppgift ska de fyrlagrade bytts ut på order om att alla skulle vara sexlagrade, så som TGB20 skulle ha från början. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 pildäcken trelleborgrna Ja 0.5 fram på en 13 bil såg lite väl lite ut Då borde det gå fint med 0.75 fram och 0.55 bak på en valp som väger en hel del mindre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Vad står det på dem? På mina pildäck står det 6 lager, men på specarna har 11 och 13 4-lagers, medan 20 har 6-lagers. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 På pildäcken står det 4 lager Och på trelleborgarna står det ända jag kan hitta Trelleborg Cross Country 153 280/85-16 och efter det L 113 Ja samt att de är tillverkade 0505 Men då de som synes nästan är dubelt så tjocka som pildäcken lär det ju vara fler lager i dem Ja det skall ju tilläggas att pildäcken är från 1968 så det kan ju vara så att de var mindre lager i dem på den tiden. Slangarna som vi plockade över var också stämplade 68 men de var i gott skick ändå H.Hansen2008-09-18 16:08:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 September , 2008 Rapport Share Postad 21 September , 2008 Så då funkar datorn igen då Ja utprovninge av däcken gav fint resultat Körde med 0.7 Bar fram och 0.5 bar bak. skulle ledigt kunna sänke 1-2 bar och ändå ha tillräkligt med luft i däcken Det greppade fint överallt det var bara valpens brist på portal axlar som satte stopp på den.det vill säga ett litet berg med en aning för stora stenar som axeln tog i och stora surhålet som axlarna släpade med stora ler tjok framför sej och där av att jag inte kom upp ur det. igenom kom jag men ej upp för slänten det var några kilo lera fast klämd mellan styrstag axel och ram totalt kan jag bara säga ett dierkt lyft för valpen och framkomligheten med den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 September , 2008 Rapport Share Postad 21 September , 2008 Bild? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 September , 2008 Rapport Share Postad 21 September , 2008 Ja jag håller på att ladda ner både film och foton från kameran nu. Det kommer Har haft data krongel igen H.Hansen2008-09-21 22:03:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.