Gå till innehåll

Däck funderingar


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej nu så har jag äntligen fått nya däck på valpen PDT_Armataz_02_01.gif

 

Men i samband med däck på läggningen så uppmärksammade jag att det skiljer en hel del på tex stommarna på de nya Trelleborg Cross Country däcken och mina gamla pildäck.

 

På pildäcken är stommen ca 15 mm tjock och på trelleborgarna ca 30 mm tjock

Ja det är ju helt ok PDT_Armataz_02_39.gif  Antagligen är trelleborgarna gjorda för TGB 11-13-20 mf

 

Nu skall de ju naturligtvis utprovas ordentligt.

Men jag undrar om det är någon som kör på dem i dag på valp och vilket luft tryck man skall lägga sej på för att få bästa grepp i hård terräng ( mycket sten, berg rötter mm ) alternativt mjuk terräng (sand, mycket lera och myrmarker)

 

Jag skall till olerun nu på lördag och där finns det väll lite av varje, men det är nog sten och bergs luft tryck som kommer att gälle för helgen.

 

Tipps motages gärna och alla erfarenheter av just det däckena är intresanta, även då de sitter på tyngre fordon än valpen.

 

Tyvärr så kronglar det att få in foton för mej, men det kommer så småning om

Mvh H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Bland kronans däck så är ju trelleborgarna de bästa. Och vad beträffar däckstryck så tror jag det är till att prova sig fram.

Man vill ju ha så lite som möjligt egentligen. Men för lite gör att man kan nypa däcket mellan sten och fälg. Och det är ju dåligt.

 

I 11:an hade vi knappt ett kilo på ärtsoppan. Vi var nere på 0,6 (tror jag) på ränneslätt en gång. Jäklar vad det greppade. Men så fick vi punka också..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är just att ha för lite i dem som jag är rädd för just på grund av punka risken.

Men en 11 väger ju lite mer, och tidigare brukade jag köra på 0.5  bar bak och 0.7 bar fram.

Kanske det blir bra även med de här däcken trots att stommarna är så mycket grövre och antagligen bär upp däcket en hel del,

Det fina mönstret i dem och skilnaden på mjukheten lär ju göra en hel del ändå, får brja med 0.7 bak och 0.9 fram, då är det ju lätt att justera ner dem om det visar sej behövas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du sett 4-lagrade däck, de som var 15mm. Enligt uppgift ska de fyrlagrade bytts ut på order om att alla skulle vara sexlagrade, så som TGB20 skulle ha från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På pildäcken står det 4 lager PDT_Armataz_02_12.gif

Och på trelleborgarna står det ända jag kan hitta Trelleborg Cross Country 153  280/85-16 och efter det L 113 PDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_12.gif

Ja samt att de är tillverkade 0505

 

Men då de som synes nästan är dubelt så tjocka som pildäcken lär det ju vara fler lager i dem PDT_Armataz_02_14.gif

 

Ja det skall ju tilläggas att pildäcken är från 1968 så det kan ju vara så att de var mindre lager i dem på den tiden.

Slangarna som vi plockade över var också stämplade 68 men de var i gott skick ändå PDT_Armataz_02_02.gif

 

H.Hansen2008-09-18 16:08:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då funkar datorn igen då

Ja utprovninge av däcken gav fint resultat

Körde med 0.7 Bar fram och 0.5 bar bak. skulle ledigt kunna sänke 1-2 bar  och ändå ha tillräkligt med luft i däcken

Det greppade fint överallt det var bara valpens brist på portal axlar som satte stopp på den.det vill säga ett litet berg med en aning för stora stenar som axeln tog i och stora surhålet som axlarna släpade med stora ler tjok framför sej och där av att jag inte kom upp ur det. igenom kom jag men ej upp för slänten PDT_Armataz_02_21.gif det var några kilo lera fast klämd mellan styrstag axel och ram PDT_Armataz_02_39.gif

 

totalt kan jag bara säga ett dierkt lyft för valpen och framkomligheten med den PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...