Gå till innehåll

Lampan till diffen


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst robban.f

Har haft samma strul på min 11:a. Lite 5-56 gjorde susen.

Fast en tid senare så kråglade det igen. Så blåste jag säkringar så ljuset slutade fungera på hela bilen. Visade sig att det var kortis i lamphållarna.

Så nu kör jag utan kontrolllampor till diffarna.

Driver precis lika bra utan lampor smiley36.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vara väldigt försiktig med kontakterna...jag råkade "böja" av stiftet som kabelskon sitter i då jag bökade med panelen (kom väl åt den med handleden då jag drog kabel)...jag borrade ut den lilla niten i kontakten och använde en liten skruv och mutter och drog fast en modifierad kabelsko som nytt bleck...jag tyckte det var en mycket vek konstruktion, tunn mässingsplåt(?) som gick av väldigt lätt... jag tänker då inte dra lös kabeln från dem i onödan utan sprayar först.

 
s-os2006-11-22 10:14:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

nere på höger rambalk under förgasarna sitter 2 st givare till diffspärrarna kolla om det finns kabelbrott eller att kontakterna är rena

 

givarna ser du lättast om bakre motorkåpan är borttagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst petewedi

Jag har ett liknande problem. Jag hör att vakumventilen drar vid lågväxel men ingen lampa tänds. När jag trycker röda knappen tänds gula lampan. Frågan är om det finns två sätt att tända gula lampan för 4hjulsdrift: knappen och en givare. finns det en givare som indikerar att 4hjulsdriften verkligen är i eller går det bara på magnetventilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Jag har ett liknande problem. Jag hör att vakumventilen drar vid lågväxel men ingen lampa tänds. När jag trycker röda knappen tänds gula lampan. Frågan är om det finns två sätt att tända gula lampan för 4hjulsdrift: knappen och en givare. finns det en givare som indikerar att 4hjulsdriften verkligen är i eller går det bara på magnetventilen?

 

Samma på min 20 bil

//Danne

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Till diffarna finns avkännare som reagerar vid ett visst undertryck, då diffen anses aktiverad. Det finns inte på framhjulsdriften. Hur det är kopplat vet jag inte, det borde ju inte skilja sig nåt mellan bilarna. Men på min bil lyser lampan både vid mekanisk aktivering med lågväxel och vid elektrisk med knappen. Magnetventilen aktiverar framhjulsdriften i vilket fall, så era lampor kan inte ha med den att göra.

 

Men läggs framhjulsdriften i då? När min hade skit i det krökta sugröret på ventilen, så gick lågväxeln i men inte framhjulsdriften.
omega24v2007-05-16 11:11:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Nu harj ag inte undersökt något mer rundt min lampa. För den tänds 50% av gångerna jag använder diffen (Diffen går i 100% av gångerna), och specielt när det är fuktigt... då fungerar den alltid.

 

Tror jag skall gå igenom och spreja lite här och där PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Henrik

Bilarna e ständigt 4wd tills man lägger UR 4wd så krånglar nått hoppar den i inte ur, vacuumet suger ur framhjuls driften. Så när du stänger av bilen hoppar 4wd in.

Diffarna e tvärt om vacuumet gör så att man låser axlarna.
Henrik2007-05-16 11:22:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Halloj,

 

nu har jag rotat i detta igen.

Till diffarna finns avkännare som reagerar vid ett visst undertryck, då diffen anses aktiverad.

 

Jag följde slangarna och jag blir inte riktigt klok på det här. finns det nån fullständig ritning på det här?

 

Jag kan förstå delar av systemet; de stora vacuumklockorna på axlarna och vid fördelningslådan. Man låser diffen med att suga ur klockan med det buffrade vacuumet, på lika sätt kopplar man ur fyrhjulsdriften med vacuum. OK.

 

Men, vad är de tunna slangarna från varje hjul och en från varje axel till för? Vad är det för givare och framförallt hur skall de kopplas? Det finns en precis vid utgående axel bakåt med 4 sladdar på och en vid vanliga lådan, backlampa? Jag antar att de har med knappen och signallampan att göra men signallampan funkar inte för mig. Eller funkar gör den men inte som signallampa. Den följer bara röda knappen vilket inte ger nåt vid lågväxel.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangarna till varje hjul är sannolikt luftventilatioenen till tätade bromsar. För att inte det ska bli undertryck och skiten dras in itrumman pga det, så ventileras trumman på det sättet. Axlarna likaså. Kör man ner i kallt vatten drar axeln i sig luft utifrån istället för vattnet genom de tätningar som ska hålla det utanför.

 

Kabeln från vanliga lådan är jag inte riktigt klar över, men det bör vara backlampan. De fyra kablarna vid utgående axel har med framhjulsdriften att göra. De ska kopplas på nåt vis jag inte säkert minns, men jag har för mig helsvarta kablar skall sitta mitt mot varandra och svart-vit mitt mot varandra. När jag kopplade dem fel hade jag konstant framhjulsdrift på högväxel, men kunde välja på lågväxeln...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangarna till varje hjul är sannolikt luftventilatioenen till tätade bromsar. För att inte det ska bli undertryck och skiten dras in itrumman pga det' date=' så ventileras trumman på det sättet. Axlarna likaså. Kör man ner i kallt vatten drar axeln i sig luft utifrån istället för vattnet genom de tätningar som ska hålla det utanför.

 
[/quote']

 

Slangarna till bromssköldarna är för att trycksätta bromsarna så det inte rinner in gegga i dom, därför det sitter gummiring på bromstrummerna.

Så har jag lärt mig trycket tas ifrån vevhusventilationen om jag minns rätt.

 mvh Henrik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilarna e ständigt 4wd tills man lägger UR 4wd så krånglar nått hoppar den i inte ur' date=' vacuumet suger ur framhjuls driften. Så när du stänger av bilen hoppar 4wd in.

Diffarna e tvärt om vacuumet gör så att man låser axlarna.

Slangarna till bromssköldarna är för att trycksätta bromsarna så det inte rinner in gegga i dom, därför det sitter gummiring på bromstrummerna.

Så har jag lärt mig trycket tas ifrån vevhusventilationen om jag minns rätt.

[/quote']

 

Nu börjar det klarna! Jag hade ingen aning om det senare så man blir ju förvirrad av alla slangar.

Då tror jag att mitt system inte är helt ok för de tunna slangarna som enligovan ger tryck är förgrenad här och var och slutar i två fall i luften vilket gör att det inte kan bli något tryck på hjulen och axlarna. Vad jag kan komma ihåg från gårdagens meck är att hjulen, axlarna, 2 punkter på motorn och även hög/låg väljaren är med i slingan.

 

Utöver det, var finns vacuumgivarna som tänder difflamporna?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petewedi >> Kontakterna till lamporna för diffspärrarna sitter på en liten vinklad plåt på eller i närheten av höger rambalk, typ i höjd med framkanten på motorblocket.

 

 

 

Edit: Lagt till bild...

 

 

 

diff_vakuum_kontakter.jpg

 

 

 

// Klas

 

 

 

Klas_B2007-09-26 15:51:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Slangarna till bromssköldarna är för att trycksätta bromsarna så det inte rinner in gegga i dom' date=' därför det sitter gummiring på bromstrummerna.

Så har jag lärt mig trycket tas ifrån vevhusventilationen om jag minns rätt.

 mvh Henrik
[/quote']

 

Slangarna är en ren ventilation, precis som axlar och lådor har

och dom finns där för att låta bromsarna andas vid farter under 60 km/h då centifugalkraften är för liten för att lyfta undan tätringen.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-N, jag får inte till det! Kan nån vänlig skäl kolla på sin bil hur sladdarna sitter framme på den röda knappen. Det finns 6 poler:

15, 30, 49, 49B, L, R och jag vet inte hur se skall sitta. Jag har varit nära några gånger men får inte till det med samtliga funktioner. Det kan ju vara så att nån gjort om det så att det inte funkar men antagligen så är det rätt. Berätta gjärna vilket nummer som lampan ansluts och sedan på vilka nummer det sitter svart resp svart/vit. Jag har kollat på elschemat här på forumet men det hjälper inte.

Kan det vara så här? När man trycker knappen bryter man kretsen och vacuumventilen slutar suga. Lampan tänds - voilá Fyrhjulsdrift. Ska lampan lysa när man bromsar hårt?

 

Edit igen: tar bort eget elchema som inte stämmer. Måste vara nåt knas med förutsättningarna. Ger upp!

 
petewedi2007-09-30 01:53:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...