Gå till innehåll

Bil Tema Raid


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst Herr_Jensen

Hey

 

Jeg skal i Biltema och siden jeg skal over broen for at g0re dette er det ikke noget som sker saa tit. Derfor vil jeg gerne k0be alt 'In One Go' : ).

 

Hvor paa motor blokken ser jeg om det er en B20 fra 69-72 eller 73-76?

 

Min Valp starter inta saa godt men k0rer fint.

 

Motoren pissar olja saa alle pakninger skal skiftes.

 

Hvad for nogle bromsbakkar skal bruges? Disse: 'Bromsbackar för Volvo Amazon', (66-9854)

 

Min lista ser saaledes ud:

 

63-100

Knutkors

 4

 

79,90 kr

319,60 kr

 

 

 

 

52-901

Reparationssats förgasare

 1

 

99,90 kr

99,90 kr

 

 

 

 

60-9600

Kompletteringssats

 1

 

159,00 kr

159,00 kr

 

 

 

 

60-9192

Sotningssats

 1

 

249,00 kr

249,00 kr

 

 

 

 

57-523

Tändkabelsatser

 1

 

129,00 kr

129,00 kr

 

 

 

 

70-091

Oljestötdämpare

 2

 

179,00 kr

358,00 kr

 

 

 

 

66-9854

Bromsbackar

 2

 

219,00 kr

438,00 kr

 

 

Lyder det ikke meget OK med en Valp i tankerne?

 

Manga takk : )

 

 - Jensen

 

 

 

 

 

Herr_Jensen2008-09-30 10:56:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broms backarna är jag lite osäker på . tror inte det är samma som till valpen PDT_Armataz_02_12.gif

Ja du motorblocken är ju väldigt lika ( har kollat och faktiskt inte hittat någon betäkning som jag ser att den talar om vilket block det är, men säkert någon här som vet ) Ja så om du funderar över packningaran så skall de passa på båda modellerna, det som kan skilja är packbox på vevaxeln, på de gamla är det en filt paxkning , på de nyare en riktig packbox, den ingår inte i Biltemas sotningssats eller kompliterings sats utan lär köpas separat, i varjefall när jag kollade sist (nu i vintras)samt att jag stog och såg på dessa packnings satser nu i helgen som var och där fanns de då inte med utan bara de med filt packningen

Angående knutkorsen kolla att det är modellen med smörjnippen på, om ej så leta på sådana på tex meconomen eller volvo när du ändå är på köp tur, smörjningen på dem är ju ganska viktig på grund av den branta vinkeln så lär de hållas efter ganska noga smörjas ofta annars får du byta snart igen och det vill gärna krypa in vatten om man badar dem lite för mycket ,

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kosta på dig riktiga knutkors, det ska stå Dana/Spicer på dom...

Skiten som Volvo, biltema mfl. säljer idag håller dåligt jfrt. med Danas......som ska vara MED smörjnipplar....

Handlade Volvo Original kors för ett tag sen men då jag såg att det stod "Made in China" på kartongen så blev det en snabb retur.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till knutkors måste jag bara avråda dig från biltemakorsen, jag vart inne på samma linje när jag byggde trialbilen, men när jag fick se dom korsen vi har på jobb www.sbvab.se så ändrade jag mig jäkligt snabbt..........grövre på alla sätt o vis....nästan dubbelt mot vad biltema är faktiskt.  pris givetvis dyrare....men du lär inte behöva byta dom, mina höll för smällar från berg, stenar stora som hundkojor, väldigt tung gasfot, mm 

 

om jag inte minns fel så ligger dom på ca 100-150 st

 

Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Mange tak for jeres svar.

 

Jeg vil ikke købe knutkors fra BilTema nu i alla siger de er så fel.

 

@Hasse

Super kul site : ). Hvad er dimensionen på en Valp? 83x27? Ville disse så ikke være det bedste for mig? Artikel ID

 

 

 

105-PRC369

 

Er der nogen som ved hvad for bromsbackar Valpen bruger?

 

Mange tak

 

 - Jensen

 

 

Herr_Jensen2008-09-30 23:38:39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Oops. Skrev lige forkert men linkede til de rigtige.

 

Så bestiller jeg da lige 4 af dem. Tusinde tak for 'heads-up' på det.

 

Hoppas de skickar til Danmark : /

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Vi körde med biltemas kors med smörjnippel på till gammelvalpen, det funkade klockrent. Varför ska man vara rädd för saker som det står "made in China" på? Visst kan man titta två gånger men rata detaljen bara för det känns överilat.

 

MVH

Chrille
Chrille2008-10-01 07:17:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Nääe, ska man vara rädd för "made in china", då blir det nog inte mycket kvar att ha nånstans. Vare sig i bilen eller hemmet.

 

Och som bror sa, passade fint och gick inte sönder på våran gammelvalp iallafall, och den fick ju smaka tung högerfot och rapp vänsterfot ganska ofta! PDT_Armataz_02_11.gif

 

Självklart är väl kvaliten kanske bättre på de riktigt dyraste "special" märkena, man biltemas är ju knappast så dåliga så att de skulle vara förkastliga att montera? Tror att oavsett märke så kommer det in skit i dom efter tillräckligt många dopp i skiten, och fuskar man lite med smörjet så spelar nog märket mindre roll. Och då är det ju roligare för plånboken att gå till biltema igen. Överskottet tankar man för så blir det dubbelt så kul!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt några kors på 11:an till Biltemas 63-100 (som faktiskt har nipplar) mina håller än trots hård körning och dessutom är jag inte den som smörjer ihjäl mig heller. Ser lika grova ut som de jag bytte ut.

Håller dessutom med FormerMazda ang kina-tillverkat, visst skit finns men det finns det från alla delar av världen.
Sugga2008-10-01 08:17:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...var och en bestämmer själv...

Jag använder Valpen till terrängkörning med ett släp som ofta är lastat med 3-3,5 m3 nyhuggen ved, det är stenigt o djävligt och med kran på så väger den strax över 2,5 ton.

I ett lerhål för nöjes skull funkar kanske B-tema men jag har knasat ett flertal av dom.

Korsen går tvärt av, alltså tapparna bryts loss ur korset rakt mot borrhålet i smörjkanalen, och det har jag aldrig sett ett Dana kors göra, dom håller helt klart bättre.

 

Köp vad ni vill, det är fritt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående B20 om det är en tidig eller sen (före eller efter 1974) så syns det på svänghjulet.

Före-74 är det sexbultat, efter -74 är det åttabultat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

OK om knutkors pacningar etc från BILTEMA

Jag har använt fjädringsdämparna 70-091 och de är bra

Reparatinsats till förgasare dock, det står Zenith/Stromberg i BILTEMA katalogen med vad det betyder vet jag nte. Tittad ei dag i en sådna förpackning, en väldig massa packningar och grejer, men jag skanr det viktigsate till Zenith förgasaen, ekonomimembranet. Den fanns inte. De anra packnigarna är  lätt att göra själv av packningspapp. Så 60-9600 får man inte ut myket av.

 

Ang bromsbackarna så låter det intressant om 66-9854 passar Valpen. Stort frågetecken?????

Någon som kan bekräfta detta?  Är de inte olika fram o bak på Valpen??? Atikelnumret i fråga är till Volvo Amzon.

 

 

Tändkablar brukar jag göra själv genom att köpa tändkabel på meterlängd, tändhattar och kabelskor till tändkabel, då får man kabel med koppar i och inte kolkabel. Och kan göra dem så långa som krävs. Dock kan mna löda tändkabelskorna för att det skall bli bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje hjul har två bromsbackar. Det främre 639 235 är långt och det bakre 633 115 är lite kortare. Likadana på samtliga hjul. Tror inte bromsbackarna till Amazon passar.

Beau2008-10-13 00:31:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda chensen är att ta emd de gamla och jämföra i butiken. Jag tror att Valpens är störe, och har större diamter oxo. bredd?? Fjäderhål?

 

Men frågan är då om någon av alla slavcylindrar som finns i BILTEMA kan passa? det borde ju inte kunna finnas så många hundra storleka och utseenden. Även där måste man nog ta med och jämföra i paketen. De är väl större fram oxo?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja skulle vara fint om det fanns några som måtten på skruvar, röranslutningar mm passade valpens broms sköld sen om diametern på själva kolven inte stämmer till 100% gör inget, om man byter runt om och de inte går ner i diameter, upp gör ju inget plats finns det och lite större = bättre bromsar ja eller starkare är väll mera rätt  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...