Gå till innehåll

Lamel diff (broms) i fram axel


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja några funderingar kring mitt pågående projekt där det bland annat skall monteras in en lamelldiff i framaxeln.

 

(FÖR ATT GÖRA DET MER LÄTT LÄST SÅ KALLAR JAG DET BARA DIFFEN VIKET DÅ ÄR LAMALLDIFF ELLER LAMELLBROMS OM MAN SÅ VILL

 

Jag har hört mej för med många som haft det och enligt den har det gått bra. Men så får jag mej en tankeställare

 

Diffen  skall när det ena hjulet driver mer än 15 % än motsvarande hjul kopplas in och hjälpa över driften till det hjul som driver minst vid tillfället. Alltså det hjul man råkar ha bäst grepp med för tillfället.

Ok så långt allt väl. Så kommer jag till det som ställer till det. när man svänger kommer ju det yttre fram hjulet rotera fler varv än det inre. och då finns risken för att diffen hakar i och det blir en massa slitage på lamellerna vid varje svängning där ett av framhjulen roterar mer än 15 % fortare än det andra . Rätt eller Fel ??

 

Å andra sidan om jag förstått det rätt så kopplas bara diffen in vid påverkan från låt oss kalla det kardarnerna.  Genom att de belastar pinjong och kronhjul. Inte genom påverkan från drivaxlarna. Alltså om det inte driver på med motorn eller motorbromsar, så kopplas diffen inte in, utan enbart vid belastning direkt på kardanerna genom just motor på drag eller motorbromsning.

 

Så hur mycket blir belastningen på fram axeln gentemot bak axeln,

Om jag frihjular med 4 hjulsdrift på slits inte diffen fram då fast det ena hjulet roterar mer än 15% än det andra, då kommer ju påverkan bara från drivaxlarna.

 

Och hur mycket lär jag svänga innan det yttre hjulet roterar 15 % eller mer än det inre

 

Har inte hört så mycket om just slitaget på lamellerna av de som har erfarenhet av sådan diff fram.

 

Man (förstör) ju trots allt 2 drivaxlar då de måste kapas med ca 7 mm in mot diffen så den kan monteras. och funkar det bara i några skogs dagar innan man lär stoppa i nya lameller känns det hela lite väl onödigt.

 

IDEÉR TEORIER FAKTA Alla med något att till lägga i ämnet är väldigt välkomna att skriva vad det (vet) (tror) eller vilka teorier de har PDT_Armataz_02_39.gif

 

Får vi en gång för alla reda på hur det ligger till vore det ju fint. jag bygger gärna om min framaxel och provar om det mesta visar på att det är någorlunda rätt PDT_Armataz_02_02.gif

Mvh H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår inte att detta är fakta men jag tror inte att framhjulen beter sig så mycket annorlunda än bakhjulen som också roterar olika vid en sväng.

 

Nu är det lite skillnad i konstruktionen men jag hade en IH Scout en gång i tiden och den hade lamelldiff både fram och bak i original och det gick bra.

 

pv-jeep hör säkert av sig här snart. Han har lamelldiff fram och difflock bak på sin 9031 och han är nöjd säger han. Det ska i alla fall bli spännande att höra resultatet för jag är inne på att göra något liknande men jag vill inte heller ha en bil som jag bara kan köra i skogen.

 

//Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hasse...

 

 

 

Jag har monterat en lamelldiff i framaxeln på min Valp -63a som jag har stående i tusen bitar. Jag har INTE kapat några drivaxlar för att montera den. Men om jag inte missminner mej så tog jag bort några små distanser inne vid klumpen. Ska se om jag kan kolla i mina pärmar hur de ser ut.putte2008-10-08 19:51:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distanserna behövs bara i bakaxeln för att hålla ut axlarna mot lagren, dom koniska lagren måste ha distanserna för att det ska bli rätt spel i dom.

Fram sitter det ju två motvända lager, bak bara ett.....alltså per sida.

Kolla sprängskisserna....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_02.gif det låter fint hittills

Jo jag har studerat all fakta och skisser jag kommit över i ämnet, och när ni säger detta med lagrena så är ju det igentligen ganska uppenbart, lite svårt att se det på skisserna , för det finns inga bra skisser på hur en diff skall monteras fram, som jag hittat i alla fall, bara några beskrivningar.

 

Nä även om det tar lite på dem i skogen så har jag ju frihjulsnav, så den kommer säker att gå lika fint på vägen PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Nja lite rätt har Åke... Jag har kastat lamelldiffen åt helv... för det spärrar inte tillräckligtPDT_Armataz_02_08.gif Fram har jag satt en Lockright och bak har jag en svetsad framdiff med hålborrad mitten för hjullager inschimmsningen. Med frihjulsnav fram funkar en lockright kanonbra för den märks inte av, Om man lägger i framhjulsdriften med naven ilagda så spärrar det 100% när man ger gas iaf. Nöjd med detta är jag.. passar min körning och stil.. Hellre gå in fulldiffad än slirig och fastkördPDT_Armataz_02_02.gif Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Svetsad bak ? hur går det då med landsvägs körning ? slits inte grejorna mycket, däck och sådant ? jag kör ju en hel del på väg med min till och från träffar, samt en hel del vardags körning , typ åka och handla eller andra ärenden, samt rek av mina nya omgivningar.

Hm spärrar inte tillräkligt ? ger det inte samma som bak, när det är en från bakaxeln jag tänkt mej montera, det måste ju göra något bättre att det drar lite på båda framhjulen en bara på ett ?

 

Lär nog göra ett studiebesök hos dej Daniel PDT_Armataz_02_02.gif

 

H.Hansen2008-10-08 23:28:39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Med 0,25bar i mina 14,5tum breda däck blev det lite trögt att svänga på barmark typ asfalt.Men med landsvägstryck i så känns det ingen större skillnad. Jag tyckte det spärra för dåligt med lamelldiff i. Ring gärna före så bjuder jag på kaffe.... Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...