Gå till innehåll

Kapell på pick upp valpen med hytt


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen
Hallå

Har börjat så smått med att få på ställningen
tn_DSCN0886.JPG




bår fästena visade sej passa utmärkt som hållare till min T Max
tn_DSCN0887.JPG
Bak så låste plattan mellan röret och fästet



tn_DSCN0888.JPG

Fram passade den exakt, så med ett par remmar som håller den på plats
slipper jag ha den på golvet och skramla.samt lätt åtkomlig, ja nu i alla fall får väl se när det kommer på kapell.
Mer plats för annat där. får
sätta säten på andra sidan med ryggstödet så har man att sitta på när
det är fika dags, och bara ha den ensama fällbara stolen på högersidan


tn_DSCN0889.JPG
Det visade sej att kapell valparna är lite lägre än de som det suttit hard topp på,
Och jag tycker det är lite synd att kapa sönder främre plåten med listerna bara för att få i hop det.



så nya plåtar skall fixas där i mellan och fästas i bakväggen på
hytten, lika med mittre röret i taket, det får bli ett annat som också
fästes i bakväggen.

hela kapellet kommer att sitta lite lägre än hytt taket på sidorna, Men
mitt på taket skall ju träbalken monteras så där kommer det upp lite
ungefär jämte taket, funderar även på att göra en ny sådan då det inte
känns rätt att kapa sönder original balken rån tidigt 60 tal då den var
i väldigt gott skick.



Jag återkommer när det har hänt något mera. skall ju göra lite
bekvämt bak så det går att sova åtminstone en där bak, samt fixa med
både den vattenburna värmen som skall sitta där samt ett litet gasol
värmesystem.



H.Hansen


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Så har nya plåtar i rostfritt tillverkats, som skall sitta den sista biten mot hytten.

Och orginalen finns bevarade åt någon med behov för dem PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

Röret mitt på i taket är också klart och redo att skruvas fast.

Nu är det dag att titta på träbalken, jag kommer antagligen slipa ner en 2 tum 4 tryck impregnerad så den liknar orginalbalken jag har liggandes.

Foton kommer när de är på plats

 

Körde i skogen med kapelstälningen på under lördags eftermiddagen och det kändes inte som den var specielt mycket i vägen. klart lite mer måste man hålla ut från träd när det lutar mot dem, men inte allt för besvärande.

 

Så är de nästan bara att invänta ett kapell innan jag kan gå vidare och fixa med värmare mm,

Lär fundera ut en bra lösning på vart kapellet skall fästas i framkant mot hytten, men det skall inte vara några större bekymmer PDT_Armataz_02_39.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst H.Hansen

Så hänger det då ett kapell över ställningen PDT_Armataz_02_39.gif

Tackar Klas_B PDT_Armataz_02_44.gif

Lite foton av din valp skulle inte skada, nu med helt nytt kapell på,

Skall säga att jag var sugen att fota en del. men det tycker jag du skall göra och uppdatera oss i hur det går med Projekt Lillvalp PDT_Armataz_02_02.gif

 

Men en hel del moddning av kapellet verkar behövas, då takluckan hamnar halva på flaket och andra halvan på plåttaket på min hytt.

Skall mäta och se lite närmare på det.  möjligheten att dra upp avgasystem och snorkel genom takluckan är ju väldigt lockande.

 

Inte mycket att fota och visa upp för mej på detta just nu, men det kommer.

Tack Klas_B, Olycka, BÄCKEN. Torgersen med flera för delar och hjälp med ställningen och kapellet PDT_Armataz_02_44.gif

 

H.Hansen2008-11-28 13:58:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Så har jag fått tag i nytt kapell till bakdörren PDT_Armataz_02_30.gif

73013535_1.jpg

Det jag har sittandes på ramen nu är både trasigt och plasten i rutan är helt vit,

så där ser man inte ut, Samt att det var hemma gjort och helt fast sytt i ramen.

Detta kan man ta av och göra rent samt smörja upp när det behövs

 

 

H.Hansen2008-11-30 16:15:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä tyckte den verkade praktisk, men säkert nytillverkad då det stog

Nytt Kapell Bakdörr Volvo Valp 903

I annonsen.

Alltså inte original

Jag hade lite tur att mitt maxpris inte uppnåddes, så då gav sej de andra intresserade

när deras bud ej vart vinnande.

Annars har det nog inte blivit någon ny bakdörr PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst H.Hansen

Hm denna tråd har jag glömt av lite,

Ja nu sitter det ju ett kapell på, och under gårdagen påbörjades måling av karossen,

Tanken var att hyra lackbox och spruta den (ugndslakering), men plånboken och tiden kräver att jag är och jobbar lite överallt på bilen.

så samtidigt som bakändan är upp pallad och 9033 bladfjädrrna förutom blästrades även fick alla bultar som håller i hop den kapades och sedan slipades alla blad rena där blästern ej kom åt, ny färg har lagts på och alla bultar och de små rören skall nturligtvis bytas mon nya även huvudbulten som håller blade på mitten, då 9033 blade är lite (förstärkta) gämfört med vanliga blad så skall det minsta blade tas bort och så småningom skall volvo v 40 spiralfjädrar klämmas in mellan fjädrarna och genomslagsgummifästena bak, så håller jag på att försöka få loss nav mm från bakaxeln så den får sej en servise med, nya fästen fram till bladfjädrarna bak skall svetsas på plats, förhoppningsvis under dagen, kofångarbalken bak har slipasts ner och målats och original kofångarna skall skruva dit, det är redan målade och bara väntar på att få komma på plats,

ja så till kapellet där svetsades en uppskuren fyrkantsprofil fast fram ovan fönstret och det gick utmärkt att trä i duken där, så den kan spännas bakåt och hålla vind och vatten från att rinna in framifrån de gamla surrningslistena böjdes och kapades till så de passade ovan dörrarna på sidan och fram till fyrkantsprofilen, så även där sitter duken ordentligt, vad som är kvar där är att den gamla kapell hytt balken skall monteras bakom hytten så jag kan tillverka nya dörrar och hänga på gångjärna där, vad dessa skall kläs med är inte riktigt klart än, får se vad jag hittar på att sy på dem, sen är duken väldigt blekt och mer blå och vit än grön på utsidan, en hel del tankar om målning på den har snurrat runt enfärgad eller Cammo grön eller någon annan färg, så under tiden jag bestämmer mej använder jag den till att göra ren penslarna på när jag målat grönt, så sakta men säkert börjar den få en blandning av grönt och blå, meningen är väll att den skall bli grön helt när jag är klar, men jag sparar på färgen till plåten, räcker det inte så får det bli cammo på den. Även kapellstälningen skall få sej ett nytt lager färg, men den blir nog svart, Ja jo hammar lack igen då så den tål lite innan färgen nöts bort.

Ja så i går när solen gassade på för fullt här slipades lite på fronten, det grundades med zinkfärg och 2 lager grön färg han med att penslas på.

Efter ett lager skiner den gamla färgen och zinkfärgen genom ordentligt.

tn_DSCN1716.JPG

Ett par timmar senare kunde då även ett andra lager målas på, då ser det lite bättre ut

tn_DSCN1717.JPG

Så nu när solen kommer upp skall ett tredje och förhoppningsvis sista lager målas på,

Sen är det dags att krypa under och kapa bort de gamla fjäderfästena och svetsa dit nya, och börja plocka i hop fjäderpaketen och hänga upp dem igen,

bak axeln får vänta tills påsken är över, måste ta en paus från den jäkeln och ladda för en ny drabbning,

Höger sidan är ju uppsvetsad och klar, nu även spacklad och skall slipas till så även den kan få sej ett par lager färg, så är det bara att börja med vänster sida och göra samma procedur där

 

Mitt i allt detta står fördelningslådan och motorn å väntar på en genomgång, med nya lager packboxar, ja äver kolvringar till motorn,

Ja så skall även (camping möjligheterna med värmare och lite små saker fixas)

Så att jag blir klar till slutet av maj , ja då skall det till ett under och en oväntad lottovinst.

Men det går sakta frammåt i alla fall.

Ja det var väll lite om vad som hänt och är på gång

 

Fridens folk MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Den här tråden har jag missat. Det blir kanonfint. Mycket trevlig förg du kommer få på den. Nu är det ju så att vi måste bara ta en skruvarhelg snart igen, så du kan få den helt klar runt om. Nu tror jag att det kommer att gå mycket fortare med den andra sidan då vi kan börja direkt och vet hur vi ska gå tillväga. Vill minns att vi ägnade ett antal timmar med andra saker innan vi kom igång med skärmkanterna på din bil. Ddet enda som vi ska göra lite offtopic nästa gång, är att kolla upp den B 18 som står i garaget, är kompet okej och så kan du sätta i dom nya lagrena, så har du en bra motor till din bil. Kan du kolla med han vi träffade på pizzerian om inte han kan skaffa en oljepump från B 230 också? Med tanke på var han jobbar.

 

Nu ska min son och jag äta en riktig skogshuggarfrukost med extra allt!!!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Jag har också köpt en sådan bakdörröverdel på tradera, jag fick betala 510kr + frakt. Det såldes en till 2 veckor senare för 560kr.  Vad gav du för din Hans ? Min är nu monterad på en ny ram i rostfritt.

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag har för mej att den stannade på under 450 kr, viklet var mitt max bud , 410 kr om jag ej minns helt fel sedan var jag på plats och hämtade den, då fick jag även erbjudande om att köpa kapelstälningen till dem,

så nästa gång jag hämtade grejor jag köpt av han frågade jag och fick köpa en ny kapellstälning för 75 kr, sådana har han massor av.

Trots att han bor i närheten ca 2 mil så är det väldigt svårt att få tag i han om man inte köpt något och bestämmer tid för hämtning, sen lär han väll hålla sej till att sälja på tradera de har väll några regler för det tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...