Gå till innehåll

tgb11 som bruksbil


Gäst DEFENDER

Rekommendera Poster

Gäst DEFENDER

Är de någon här som använder sin tgb11 mer än att köra på terrängträffar typ köra barnen till dagis stor handla pendlal till jobbet mm. Skulle va kul höra om de finns någon här som använder bilen lite mer. Andreas har jag förstått att han kör varje dag till järnvägsstation de tycker jag är jäkligt fräcktsmiley1.gifsmiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vore ju fränt! Med en diesel i skulle det nog inte bli så överdrivet dyrt heller. De tål ju lite mer än en vanlig bilstackare och nyare bilar kräver ju plånbok till service i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lite funderingar angående tgb11:an. Det jag kan konstatera från träffen igår är att jag ska sänka lufttrycker i däcken, tror de ligger på 1,2 eller 1,4. Dock ville ja testa lite först o inte kränga ett däck de första ja gör. Men efter sänkt lufttryck så ska jag nog slänga på lite vikt på flaket. Men hur mycket ska ja lägga på? Har riktigt tjock plåt som ja tänktre lägga dit som vikt, då får man ju inte så hög tyngdpunkt heller. Men är det nån som har koll på hur mycket ja ska slänga på? 100 kilo, 200 kilo?

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Prova med 100 kg skulle tro att det räcker du kanske skall ha fler saker med dej när du drar ut och åker, och en för tungt lastad bil brukar inte vara rolig på vinter väglag får man sladd så är 200 kg mycket som skall hävas och få stopp på och det påverkar broms sträckan negativt se till att barlasten sitter ordentligt fast för 100-200 kg är inget som man vill ha liggandes löst på utifall du krockar eller får förskutning av någon anledning, tycker du att 100 är för lite så prova dej fram med mer last men det är alltid bätre att bygga upp vikt efter prov än tvärtom då kan olyckan redan varit framme, det är min erfarehet i alla fall och jag har testat på en king cab med ett oljefat på med olika mängder vatten i , det kan vara ett tips när du testar så slipper du släpa tunga plåtar när du provar dej fram det är ju lättare att fylla på och tappa ur vatten tills du hittar en ideal vikt, lycka till mvh Hasse smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid 100kg så bli gången lite stabilare även vid landsvägskörning, den blir inte så gungig då. Så lite last är bara bra.

 

Trevligt va tycker kolegerna på jobbet om bilen , Ja det är väl några kommentarer...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, 100 kilo var vad jag hade tänkt testa med först. Så premiären med 100 kilo skrot blir nästa helg då det är träff här i borås.....

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen annan bil än min tgb11 så det är den jag åker i när jag ska någonstans i stan, handla tex. Använde den även  med framgång när jag flyttade. Den svalde en hel del möbler!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur! Brukar tänka att att en liter går till att ta sig från A till B och en liter är för själva upplevelsen. Inte dyrt som sagt smiley1.gif

 

Funkar alldeles utmärkt som bruksbil om man kör så lite som jag gör. Har bara några 100 m till jobbet så då cyklar jag. Bilen behöver jag bara ta ett par gånger i veckan när jag ska någonstans i stan. Det tror jag bara den mår bra av. För mig finns det ingen anledning att ha en bil till. Perfekt med en bil med så låga fasta kostnader när man kör lite. Skulle jag behöva en "vanlig" bil så lånar jag av mor å far som för tillfället bor i samma stad.

niklas2006-11-27 17:03:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Min 11:a använder jag till allt... vi har en annan 4x4 bil också som

familjen använder till det dagliga som är lite mer "komfort", inte för

att "jag" klagar på 11:an... skulle gott kunna tänka mig att haft den

som enda bil om jag varit ensam.

 

 

 

När det gäller bränsleförbruket så är det inte så illa på min... tror

jag ligger rundt 1,6-1,8 blandad körning, och det tycker jag är ok på

den typen av bil.

 

 

 

 

 

 

Andreas.E2006-11-27 19:41:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska också vara föräldraledig, efter jul. Vi får väl starta en pappagrupp eller ordna en konkurrerande verksamhet till "Öppna förskolan", typ "Öppna körområdet".. He he..smiley36.gif

 

Eller kanske "Öppna garaget"..??!
Fredrik2006-11-28 18:05:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...